Bertus Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Vanmorgen is me tijdens het kopen van perkplanten, vanwege de mooie kleur op het etiket, een rode zuilpeer "aan de vingers blijven hangen". Omdat er verder dan dat ie zelfbestuivend is niets vermeld is over soort heb ik de leverancier (Fruithof) gemaild om extra informatie. Ik kreeg een bericht terug dat Fruithof de boompjes ook geleverd krijgt en vanwege licenties ook geen verdere informatie krijgt. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Quote
tielse flipje Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Aan de vorm van de peer te zien is het een rode Williams bon Chretien, lijkt niet erg op Sweet Sensation (spur van Doyenné du Comice) of de rode Clapps Favourite. Maar misschien zie ik er een over het hoofd. Quote
Bertus Geplaatst: 25 mei 2021 Auteur Geplaatst: 25 mei 2021 @tielse flipje: dank je. Ik zal deze info bij mijn overzicht van mijn fruitsoorten/rassen vermelden. Dit jaar krijg ik geen oogst, mss volgend jaar, dan wellicht beter te beoordelen. Quote
Bertus Geplaatst: 25 juli 2024 Auteur Geplaatst: 25 juli 2024 Even dit topic wakker maken. Ongeveer 3 jaar geleden heb ik een 'rode zuilpeer' in mijn tuin geplant. Het compacte boompje doet het prima, is ca 1,50 meter hoog, bloeit elk jaar goed en zorgt voor succesvolle bestuiving van mijn nashipeer. Voorheen had ik nauwelijk opbrengst aan de nashipeer. Dit jaar zijn na de bloei voor het eerst 2 peertjes blijven hangen aan het boompje. De vorm van beide peertjes is wel opvallend (sowieso anders dan op het plaatje) ... het steeltje staat zowat haaks op de peer. Of en hoe rood de peren worden moet nog blijken. Heeft iemand herkenning aan het haakse steeltje? Quote
marcelru Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 Moeilijk te zeggen vanaf een foto van een (waarschijnlijk onrijpe) peer, aan een boom die voor de eerste keer draagt. In het eerste jaar van vruchtdracht is de vruchtvorm nog niet altijd typisch. Het is ook niet duidelijk of dit een topvrucht is (ontstaan uit het midden van het bloesemrozetje) of een andere. Topvruchten zijn meestal net een beetje anders van vorm. De haakse steelimplant is bijvoorbeeld typisch voor Marguerite Marillat, maar die vormt in het algemeen enorme peren. Het is in elk geval geen Williams (rood of anderszins), die heeft nl. een duidelijke roestkap rond de steel, en die zit hier niet. Ook de vorm is dan duidelijk anders (minder buikig, meer peervorm). Volgend jaar nog eens vragen, als je wat meer (rijpe) peren hebt. 1 Quote
Bertus Geplaatst: 25 juli 2024 Auteur Geplaatst: 25 juli 2024 Dankje. ik meld me weer in de oogsttijd. Quote
Bertus Geplaatst: 31 juli 2024 Auteur Geplaatst: 31 juli 2024 Op internet verder gezocht op "peer met haaks steeltje" en kwam uit bij de peer Jowil/Dolacomi. De beschrijving klopt wel. De Dolacomi is een kruising tussen de Doyenné du Comice en de Laxton's Superb. De Laxton's is weer een kruising tussen Williams Bon Chrétien en Beurré Superfin. En dan ben ik weer helemaal terug bij eerste reactie van @tielse flipje. Ik ben echt benieuwd wat het wordt in het najaar. Beide peren heb ik (zoals bij mijn leipeer) in een zakje gedaan om te voorkomen dat kauwen er met de buit vandoor gaan. Het is overigens een zeer compact groeiende kolomboom/minitree. Quote
Bertus Geplaatst: 28 september 2024 Auteur Geplaatst: 28 september 2024 Gisteren heb ik mijn oogst (2 peren) van de 'rode zuilpeer' binnengehaald. Een peer lag los in het zakje wat als bescherming tegen kauwen diende Van rood is nauwelijks sprake, hooguit een vage licht rode waas. Misschien dat 'perenkenners' wat meer kunnen zeggen op basis van de bijgevoegde foto's. De smaak is prima, het vruchtvlees is vast, minder sappig dan conference. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.