Jump to content

Recommended Posts

Posted

Wat kan ik hieraan doen? Ik had een ommuring gebouwd van grasplaggen, daarin paardenmest, daarin een emmer zand en daarin een pompoenplant. Nu heeft zich echter een mierenkolonie gevestigd in het zand, en de pompoen is zo goed als dood. 

Gisteren heb ik een emmer water erover gegooid en de aarde aangedrukt maar dat werkt niet. Hoe maak ik deze berg weer bruikbaar? Het zand vervangen door compost, en een nieuwe pompoen neerzetten? Of zitten mieren ook graag in paardenmest? 

IMG_20210529_140611.jpg

Posted

Alle troep zo veel mogelijk opruimen, mieren zitten graag ergens onder of het nu een grote tak of een emmer is.

De grond regelmatig door schoffelen is wat ik doe en ik denk dat goed watergeven (emmer zonder bodem er op en vullen) ook niet zo prettig is voor dit nijvere en nuttige volkje.

Posted

Deze berg ligt open en bloot hè. Niks om onder te schuilen. Ik denk dat mijn plan, om het zand te vervangen door compost misschien een oplossing is, maar ik wacht nog even af of iemand een beter idee heeft. 

Posted

Ik vond vandaag een mierennest in onze composthoop, dus ik geloof niet dat ze zich daardoor zullen laten afschrikken.

Posted
9 minutes ago, Patrijs said:

groeipunt verorberd is.

Yep, dat was het eerste probleem dat ik zag. Ik denk een slak. Er is verder nog geen blad gevormd in twee weken tijd, ik denk dat het jonge plantje al op sterven lag toen de slak eraan begon.

11 minutes ago, Arja said:

mierennest in onze composthoop, dus ik geloof niet dat ze zich daardoor zullen laten afschrikken.

Je brengt me op een idee. Ik kan een nieuwe composthoop rond het mierennest opzetten, en op de huidige composthoop een pompoen te zetten. Dan ben ik niet een vierkante meter grond kwijt.👍

• Like 1
Posted

Ik heb al enorm veel mierenvolkjes hier. Ik zou willen dat ik alles kon sparen in de tuin, maar het werkt gewoon niet zo. Letterlijk bij alles wat ik doe verstoor ik mieren, wurmen, bijen, engerlingen, en vast nog heel wat meer. Het zou een wildernis worden als ik ze allemaal zou sparen. Maar ook dan gaat nog een deel ten onder.

De mieren zitten hier ook alleen maar omdat ik deze berg heb opgeworpen, ten koste van vele engerlingen. 

• Like 1
Posted

Hier ook mieren overal in de tuin. Dat is best normaal en het is dus ook geen echte plaag, maar ik moet waakzaam blijven. Zolang ze van m'n eten blijven en buiten het huis mogen ze spelen anders hebben ze last met mij.

Eergisteren dus prijs met een invasie van mieren in de kas. Eerst ontdekte ik een paar potjes waar ze onderin al cocons met larven hadden zitten. Direct opgeruimd die boel. Wat later zag ik weer een hele colonne door de deur binnen gaan. Heb er zoveel mogelijk doodgedrukt. Dat ruiken ze en lopen dan in paniek overal heen, maar ze zijn wel weer weg.

Het lijkt erop dat het dit jaar wat moeilijker gaat zijn met die mieren dan eerdere jaren.

• 1 month later...
Posted

Een update. Ik heb dus de oude composthoop afgebroken en half weer opgebouwd bovenop het mierennest. Nieuwe pompoen erin gezet. Gaat nu helemaal goed. Keukenafval kiep ik onder de pompoenplant. Slakken blijven meestal van de bladeren af, ze vinden afval lekkerder. Als toch een slak aan het blad begint dan verhuist de slak naar de buren of naar het bos (volgens mij is in het bos niets te eten voor ze, dus of dat nou wel zo diervriendelijk is....).

IMG_20210629_210842.jpg

Posted

Met een maand extra ervaring in dit seizoen kan ik nu ook zeggen dat er een miereninvasie aan de gang is. Er zitten overal mieren. Hopen nesten. Ik kan geen schop in de grond steken of de mieren lopen me over de armen en benen. Soms zit er ook eens een krijger tussen die denkt dat hij me gaat klein krijgen door te bijten.