Tuinteken Geplaatst: 29 mei 2021 Geplaatst: 29 mei 2021 (aangepast) Hoi allemaal! 9 dagen geleden heb ik mijn tomatenplanten eindelijk buiten gezet. Ze waren groen en moesten even wennen, maar vervolgens ging het al erg snel goed (zie eerste foto). Toen ze eenmaal buiten stonden heeft het een paar dagen hard gewaaid en geregend, waardoor er wat blad is afgebroken. Normaalgesproken is dit geen probleem, want de plant groeit gewoon verder. Maar de zon scheen op een dag, waarna ik merkte dat het blad wat lichter werd. Ik heb wat gegoogled en vond dat het wellicht verbrand zou kunnen zijn. Maar nu blijven de bladeren steeds verder verschrompelen (zie foto's 2 tot 4). Is het mogelijk toch een ziekte? Valse meeldauw heb ik elk jaar gespot op mijn komkommers, maar nog nooit op tomaten (komkommers zijn nog niet uitgekomen). Hopelijk kan iemand mij helpen 29 mei 2021 aangepast door Tuinteken Quote
rorror Geplaatst: 29 mei 2021 Geplaatst: 29 mei 2021 Het witte op het blad is inderdaad zonverbranding, planten zijn niet al te veel afgehard. Ook erg hoge UV index met de zon nu. Een persoon die nog niet in de zon is geweest na de winter kan daarmee binnen 15min verbranden. Een plantje dus ook als deze niet goed afgehard is, maar misschien pas na een paar uur. Ik heb zelf nu ook wat plantjes die wat aan het verbranden zijn. Eventueel schaduw doek de komende week, om iets van de zon tegen te houden kan helpen met herstel, in iedergeval zorgen dat het niet erger wordt. Op foto 4, het verdorde blad langs de stam lijkt me stormschade, de andere met verbrande randjes zonschade. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 29 mei 2021 Geplaatst: 29 mei 2021 Zoals @rorror geen ziekte, de nieuwe bladeren die gevormd worden gaan sowieso bestand zijn tegen de zon, de oude beschadigde kan je gewoon nadien wegnemen, onderste 2 bladeren kunnen nu ook al weg eigenlijk, en geleidelijk de rest telkens er een nieuw blad bijkomt. 1 Quote
Tuinteken Geplaatst: 29 mei 2021 Auteur Geplaatst: 29 mei 2021 Bedankt voor de hulp! Dat in 15 minuten verbranden heb ik zelf ook al gemerkt Ik heb de rest van mijn tomaten net in de schaduw gezet om af te harden 2 Quote
Flup Geplaatst: 29 mei 2021 Geplaatst: 29 mei 2021 Ik zie wat zonnenbrand, niks schokkends. Je zou eventueel de onderste bladeren van de plant af kunnen halen, dan verdampen de planten ook minder. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 29 mei 2021 Geplaatst: 29 mei 2021 (aangepast) Je had deze planten ook een stuk dieper kunnen planten. Onderste laadjes er af en 40 cm diep, dan maken ze wortels op de stengel aan en je hebt minder snel last van windschade. 30 mei 2021 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
redzebra Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 (aangepast) Ja dat klopt (of schuin in grond) @Patrijs, dat heb ik hier ook gedaan bij die buiten, maar dan ook wordt aangeraden om ze eerst wat af te harden zodat de stengel eerst wat steviger wordt om kans op stengelrot te verminderen bij contact met de buitengrond. 30 mei 2021 aangepast door redzebra 1 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.