marjoleinvdh Geplaatst: 31 mei 2021 Geplaatst: 31 mei 2021 Situatieschets: we zijn begonnen met een no-dig moestuin op een stuk grond van 170 m2. Op het complex is geen elektriciteit of waterpunt aanwezig. De vorige huurder heeft een puls laten slaan om in water te voorzien, maar de pomp had hij al verkocht. Het complex is vrij ver bij ons huis vandaan, 30 min rijden, en we hebben een jong gezin, met een 3 jarige, 1 jarige en een kleine op komst. We weten nog niet of het wel gaat bevallen om een moestuin op zo'n afstand te onderhouden, tijdtechnisch met name. Daarom willen we geen grote investeringen doen in het eerste jaar. Nou verwachten we niet heel veel water nodig te hebben omdat alle grond gemulcht wordt. Daarom denken we dat we het aankunnen om met de hand water te geven en hebben we een 1000 liter vat neergezet om regenwater in op te vangen. Helaas was onze dakgoot gesneuveld tijdens één van de stormen afgelopen voorjaar en hebben we dus nog geen water kunnen opvangen. Dat was met de regen van de afgelopen tijd geen probleem, maar nu het mooier weer wordt wil ik toch wel graag mijn zaailingen water kunnen geven. Ik heb nog een kleine ton staan die half vol is, daar kan ik mijn gietertje nog mee vullen, maar dat zal gauw op zijn. Dus zijn we toch aan het oriënteren of we een pomp gaan aanschaffen. Het zij een beregeningspomp, of een handpomp. Met name om het 1000 liter vat te vullen. Maar ik vind het lastig om in te schatten wat we dan precies nodig hebben, en wat dan goedkope opties zijn. Zou een pomp huren een optie zijn? Quote
RobO Geplaatst: 1 juni 2021 Geplaatst: 1 juni 2021 een vat vullen via de pulsbuis gaat heul lang duren, bij een slootje met goed water kan wel maar dan moet er een motorpomp of generator bij, herrie of je maakt een zonnecelsysteempje linkje om het vat te vullen waar halen de buren hun water vandaan? ik zou iig zsm een flinke goot maken om het ibc vat te vullen Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 1 juni 2021 Auteur Geplaatst: 1 juni 2021 Slootje is er niet, wel een greppel maar die staat leeg. De buren hebben ook allemaal vaten, wij zijn alleen pas later in het seizoen begonnen, toen waren die van hen al grotendeels gevuld. Maar dan nog hoor ik ze nu klagen dat er in de zomer geen water is en dat ze vorig jaar veel planten zijn kwijtgeraakt. Ik ga je linkje even bekijken Quote
loes Geplaatst: 1 juni 2021 Geplaatst: 1 juni 2021 Is er geen enkele buur met een pomp die je even mag lenen om het vat te vullen of waar je water mag halen? Dat zou voor nu de snelste oplossing zijn. Daarna lange termijn plannen: dakgoot repareren en een pomp om water op te pompen. Dat je niet teveel wil investeren omdat je nog niet weet of je daar blijft snap ik maar als je nu al een tekort hebt aan water gaat deze zomer sowieso geen succes zijn. Genoeg water tot je beschikking hebben zorgt er ook voor dat je minder omkijken hebt naar de tuin. Er is al een bron en een pomp kan je meenemen of doorverkopen als je toch tot de conclusie komt dat de afstand te groot is. Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 1 juni 2021 Auteur Geplaatst: 1 juni 2021 Ik ben het helemaal met je eens, maar mijn man wil er niet aan. De buren hebben geen pomp, wij zijn de enigen met een puls. Quote
Patrijs Geplaatst: 1 juni 2021 Geplaatst: 1 juni 2021 (aangepast) Met een zwengelpomp kom je een heel eind. Zeker als je niet ver hoeft te lopen met je gieters. Heb dat 25 jaar gedaan. Zelf heb ik nu een 12V pompje op een zonnepaneel, dat pompt goed door en scheelt mij pompen. Kost weinig, ik heb het met een gekregen oud zonnepaneel en een gekregen huishoudaccu. Alleen de pomp en wat verbindingsmaterieel gekocht, en een stuk aanzuigslang voor op de pomp. De 12V pomp heeft een redelijke opvoerhoogte en zou bij mij ook in de puls kunnen. Het water zit hier niet zo diep. Nu pomp ik het opgevangen water in een IBC. 10-2-2020 - De moestuin van Patrijs - Moestuin Forum 1 juni 2021 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
loes Geplaatst: 1 juni 2021 Geplaatst: 1 juni 2021 (aangepast) 1 uur terug, marjoleinvdh zei: Ik ben het helemaal met je eens, maar mijn man wil er niet aan. De buren hebben geen pomp, wij zijn de enigen met een puls. Een andere oplossing is er niet want planten hebben nu eenmaal water nodig. Als de bodem van de ton nu al in zicht is en er geen aanvoer komt van nieuw water dan is alles wat jullie er tot nu toe hebben ingestoken weggegooid geld/tijd. Wat Patrijs ook zegt een handpomp/zwengelpomp is al prima. Hadden mijn ouders vroeger ook en toen ik kind was stonden we te vechten om wie er mocht pompen. Als geen van de buren een puls heeft en als je de verhalen hoort dat ze vorig jaar zoveel planten zijn kwijtgeraakt door de droogte dan is er vast iemand die je erbij wil helpen en in ruil daarvoor gebruik mag maken van de waterbron. 1 juni 2021 aangepast door loes 1 Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 1 juni 2021 Auteur Geplaatst: 1 juni 2021 (aangepast) Een zwengelpomp zaten we al wel naar te kijken inderdaad. We hadden al uitgerekend dat je met 2 uur op vol vermogen pompen het vat vol zou moeten kunnen krijgen 🤣 ach, elke week een paar minuten en dan komen we ook een heel eind. 12v pompje met zonnepaneeltje klinkt ook aanlokkelijk. Of zou eventueel alleen een accu die we thuis opladen ook werken? Of heb je een extra boost nodig ? Ik heb er echt geen kaas van gegeten 😅 De buren laten meedoen met de puls is helaas ook geen optie.. het perceel naast ons wil niet, die hebben met name droogbonen en uien staan, die bewateren ze niet. En aan de andere kant is zojuist gestopt. Verder hebben we geen buren, alleen verderop gescheiden door een pad en een greppel, dat is te ver weg en alleen bereikbaar door een andere ingang te gebruiken 1 juni 2021 aangepast door marjoleinvdh Quote
redzebra Geplaatst: 1 juni 2021 Geplaatst: 1 juni 2021 (aangepast) Autoaccu (eventueel oude) thuis opladen kan ook perfect. edit: bv kleine van 50Ah en pompje dat bv 6 ampère trekt kan je 8 uur met pompen. 1 juni 2021 aangepast door redzebra Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 1 juni 2021 Auteur Geplaatst: 1 juni 2021 @Patrijs hoeveel meter hoog kan jouw pompje aan? Onze puls zit op 6 meter, maar hij moet natuurlijk ook nog omhoog het vat in, dus zeker 7 meter. Quote
redzebra Geplaatst: 1 juni 2021 Geplaatst: 1 juni 2021 Wel opletten er is een verschil tussen aanzuighoogte en opvoerhoogte. De aanzuighoogte is meestal maar een paar meter of minder bij die kleine pompjes (je hebt er ook van 8m maar dat zijn dure en verbruiken een pak meer stroom) , opvoerhoogte kan 10m of meer zijn afhankelijk van type. Quote
RobO Geplaatst: 1 juni 2021 Geplaatst: 1 juni 2021 ennuh, die accu van 50Ah mag je meestal maar half leegtrekken, dus 25Ah, bij 6A dus een uur of 3, praktijk=niet theorie meestal... 1 Quote
redzebra Geplaatst: 1 juni 2021 Geplaatst: 1 juni 2021 ok correct 😀 mijn fout, was wat snel. Je hebt er wel ook die je tot 80% procent mag ontladen of je neemt er een van 100Ah, natuurlijk wat duurder, het was om aan te geven dat het kon. Maar ik vrees dat de aanzuighoogte een probleem wordt. Patrijs gebruikt het pompje als dompelpomp dan is de aanzuighoogte 0. Quote
Patrijs Geplaatst: 1 juni 2021 Geplaatst: 1 juni 2021 Klopt een auto accu niet leegtrekken, hoogstens een derde max. de helft. Een huishoudaccu is daar beter geschikt voor. Mijn pompje hangt in het water, er is dus geen aanzuighoogte de max. opvoerhoogte staat ergens in mijn blog of even kijken welke pomp geschikt is, sommige kan je niet lang gebruiken, anderen houden niet van drooglopen. Ik heb er wel een meter of vier vijf hoog mee gepompt met voldoende druk. Ik heb een kleine pomp uit de caravan wereld, geschikt voor 12V. Waarom zou je je IBC in een keer volpompen met een zwengelpomp? Ik pomp in de gieters naar behoefte. Quote De moestuin van Patrijs
redzebra Geplaatst: 1 juni 2021 Geplaatst: 1 juni 2021 @Patrijs jouw pompje is dat smal genoeg om in de buis van je puls te kunnen ? Welke diameter hebben jullie ? Hier zie ik dat niet zitten wegens te smal ( degene op bedrijf in Oost Vlaanderen ) maar dat is bij jullie misschien anders. Ik was even verbaasd toen je zei dat het pompje in de puls kon, op die manier werkt het dan eigenlijk als een bronpomp en telt alleen opvoerhoogte. Quote
Patrijs Geplaatst: 1 juni 2021 Geplaatst: 1 juni 2021 Hij kan in de buis die ik zelf heb geslagen. Past in een 50 mm buis. Mijn buis is iets groter. Opvoerhoogte 11 meter. Was geloof ik deze: Comet VIP-plus 1430.12.59 Laagspanning dompelpomp 1200 l/h 11 m | Conrad.nl Quote De moestuin van Patrijs
marjoleinvdh Geplaatst: 1 juni 2021 Auteur Geplaatst: 1 juni 2021 4 uren geleden, Patrijs zei: Klopt een auto accu niet leegtrekken, hoogstens een derde max. de helft. Een huishoudaccu is daar beter geschikt voor. Mijn pompje hangt in het water, er is dus geen aanzuighoogte de max. opvoerhoogte staat ergens in mijn blog of even kijken welke pomp geschikt is, sommige kan je niet lang gebruiken, anderen houden niet van drooglopen. Ik heb er wel een meter of vier vijf hoog mee gepompt met voldoende druk. Ik heb een kleine pomp uit de caravan wereld, geschikt voor 12V. Waarom zou je je IBC in een keer volpompen met een zwengelpomp? Ik pomp in de gieters naar behoefte. Ik ben zwanger en als ik zowel moet pompen als sjouwen met water wordt dat me een beetje teveel. Dus als ik nou manlief dat ding laat volpompen kan ik zelf wel bewateren 1 Quote
donaldk Geplaatst: 1 juni 2021 Geplaatst: 1 juni 2021 6 uren geleden, RobO zei: ennuh, die accu van 50Ah mag je meestal maar half leegtrekken, dus 25Ah, bij 6A dus een uur of 3, praktijk=niet theorie meestal... Maar die bilgepump van jou doet tot 100 liter per minuut die is wel duurder tegen de 125 euro toen ik de laatste keer zoch na jouw tip. Je hebt ze ook met minder volume/opvoervermogen. Waren 30-60 euro ofzo, van zelfde merk, dat ik even kwijt ben. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
RobO Geplaatst: 2 juni 2021 Geplaatst: 2 juni 2021 sorry, mijn bilgepompje kost 22 euro linkje in theorie 500GpH dus ong 33 liter per minuut, maar dat haalt ie alleen als je door een dikke slang pompt en horizontaal Quote
donaldk Geplaatst: 2 juni 2021 Geplaatst: 2 juni 2021 (aangepast) @RobO Ja ding is er in verschillende capaciteiten, tot een goede 100L per minuut. Als je enkel een IBC wilt vullen dan is het met die kleinste ook in een uurtje gebeurd, ben je inclusief verzenden voor genoemde 30 euro klaar. Paar maatjes groter en je gaat door richting die 60. Hier 20 euro, verzendkosten zal het verschil maken: https://www.boottotaal.nl/bilge-pomp-l450.html. Op Plaatje staat 750 GpH, maar is slechts 450. Ofwel 1701 Liter/60=28,33 L/m. De 750-1050 GpH kost daar 58,50. Even gegoogled voor 100L versie: 1600 gallon is 6000 liter, hier 119,- inclusief verzenden, er is ook een 2200 voor 160 euro; https://www.bol.com/nl/p/johnson-pump-l1600-12-volt-heavy-duty-bilgepomp-100-liter-minuut/9200000102730392/. Die van 20/23 euro vraagt 2,5 ampere, dus met een kleine motor/brommer/zitmaaier accu kun je (bijna) anderhalf uur pompen tot -50%: https://www.nkon.nl/vmf-12v-7ah-loodaccu.html. Super portable, zelfs als je je al een bult sjouwt;-). Die lichte AGM dingen zijn er ook in 9 en 12 Ah. En deep cycle, ander merk deep cycle 12 Ampuur is 3,6 kilo, de kleinere minder. Een 100 Ah auto accu is leuk en relatief goedkoop, maar met 23-27 kilo heb je wel gelijk een steekwagentje nodig. 2 juni 2021 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 2 juni 2021 Geplaatst: 2 juni 2021 @marjoleinvdhKun je goedkoop aan 2 IBCs komen dan zet je ze op elkaar (mag vol tot 4 Hoog), kun je uit de bovenste op verval laten vloeien. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
marjoleinvdh Geplaatst: 2 juni 2021 Auteur Geplaatst: 2 juni 2021 @donaldk ons complex staat er maar 1 toe helaas Quote
redzebra Geplaatst: 2 juni 2021 Geplaatst: 2 juni 2021 Maar @marjoleinvdh is toch niks met een bilgepomp ? Puls is 6m, dus ofwel keuze uit handpomp (werk voor haar man 😃), of benzine beregeningspomp toch snel 400 euro en lawaai, 12v beregeningspomp ook duur (+300 euro) en + 500 Watt dan is je batterij snel leeg, of pompje in de genre van @Patrijs dat je in de puls kan laten zakken . Wel goed wat reviews lezen dan, want gemelde opvoerhoogte is vaak wat overdreven, maar goedkoop en leuk projectje om te proberen. Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 2 juni 2021 Auteur Geplaatst: 2 juni 2021 @redzebra ik denk dat het inderdaad een handpomp gaat worden. Volgens mij heeft mijn man wel zin om even te pompen want dat dompelpompje wilde hij niet eens proberen, ondanks dat het toch goedkoper is 😄 1 Quote
donaldk Geplaatst: 2 juni 2021 Geplaatst: 2 juni 2021 24 minuten geleden, marjoleinvdh zei: @donaldk ons complex staat er maar 1 toe helaas Alleen de kooi dan, kun je ook mee stapelen;-). 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.