AngelaB Geplaatst: 12 juni 2021 Geplaatst: 12 juni 2021 Hi allemaal, Samen met een vriendin heb ik een jaar op de wachtlijst gestaan voor een moestuin. En nu is er een beschikbaar gekomen. We weten alleen niet waar te beginnen. Onze mannen zeggen frezen. Wat is jullie advies? 1 Quote
Amrutten Geplaatst: 12 juni 2021 Geplaatst: 12 juni 2021 (aangepast) Stukje voor stukje schoonmaken. Waar je nog niet werkt, afdekken met zeil of worteldoek. Riek/gaffel in de grond steken, beetje opwippen. Dan onkruid, gras uittrekken. Grond afkloppen. Groensel in compostbak. Zo verder. Deel wat schoon is, kun je beplanten of afdekken met karton, daarop compost . Is veel werk, maar dan heb je wel wat. Jullie zijn met z’n vieren, dus 4 rieken en 8 handen. Dat is prima te doen. Ik heb sinds een maand een verwaarloosd perceel overgenomen en heb op deze manier, in mijn eentje (65+) al 20m2 helemaal schoon gemaakt, afgedekt met karton en compost en beplant. Met een paar uurtjes per week komen jullie er wel. 12 juni 2021 aangepast door Amrutten 1 1 Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 12 juni 2021 Geplaatst: 12 juni 2021 Ik zou eerst eens beginnen met een plan te bedenken hoe je wil gaan moestuinieren. Als je bijvoorbeeld de no-dig methode wil gaan toepassen dan dek je alles af met karton en vervolgens stort je er compost en houtsnippers op. Afdekken met karton, of landbouwzeil is sowieso een best goede optie. Veel beter voor je bodemleven dan de boel omgooien. Maar wel een proces waar tijd overheen gaat 1 Quote
Swa Geplaatst: 12 juni 2021 Geplaatst: 12 juni 2021 Hallo allebei, Gezien het seizoen al goed begonnen is kan de no-dig methode jullie ook snel op weg helpen. Persoonlijk vind ik dit de beste methode omdat het werk niet zo vermoeiend is als dat gras trekken en je ziet ook zeer snel resultaat. In dit topic is er wat uitleg over te vinden: En nog een ander voorbeeld: Quote
rorror Geplaatst: 12 juni 2021 Geplaatst: 12 juni 2021 Leuk om met een moestuin te beginnen. Lekker alles losschoffelen. Met ze tweeën of vieren zo gebeurd. Kijken naar het onkruid en bepalen wat te doen er mee, kost vaak meer tijd lol. Meteen een compost bak opzetten. Misschien een idee omdat je de tuin halverwege het seizoen krijgt, om b.v. 1/3 meteen vol te zetten met late aardappellen. Hoef je nu dat stuk nog niet te vrezen, maar tijdens het opgraven van de aardappelen komt te de boel vanzelf los. 1 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 12 juni 2021 Geplaatst: 12 juni 2021 (aangepast) Hallo Angela, Gefeliciteerd met jullie nieuwe tuin. Als je nu al om hulp roept? Terwijl je nog moet beginnen en met zijn tweeën bent, met nog twee op de achtergrond... Het is een hobby, niet vergeten! 😉 Er zit wat werk aan maar met twee of vier is dat in een middag zo gebeurd. Nu met het mooie weer is het een prima weertje om alles te schoffelen en het vuil op te laten drogen. Wat je nodig hebt is een goede en scherpe schoffel (met handvat) en een hark. Ik heb dit vaak gedaan en er een verslagje van gemaakt. 13-4-2019 - De moestuin van Patrijs - Moestuin Forum Voor mij, met ernstig hartfalen duurde het wat langer, maar ik moest ook vaak rusten en kan maar weinig werken. Stroop je mouwen op en aan de slag, dan heb je snel een schone tuin en kan je beginnen met de planten. 12 juni 2021 aangepast door Patrijs 2 1 Quote De moestuin van Patrijs
RobO Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 welkom en ik ben het heel eens met Patrijs want: je krijgt zo losse luchtige grond zonder veel narigheid; dat geeft straks lucht aan de plantjes en ook veel makkelijker bijhouden planten, wieden, schoffelen gaat allemaal makkelijker als je verder niet op de bedden loopt blijft je grond jaren goed, welke grondsoort heb je? 1 Quote
rdenk Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Het enige wat je met frezen/spitten bereikt is dat je de zaden van pioniersplanten de kans geeft om te ontkiemen. Je kweekt dus eigenlijk nog meer onkruid. Bovendien gooi je de aerobe en anaerobe aardlagen door elkaar. Resultaat: een verstoord bodemleven. De beste methode is verwijderen c.q. bedekken. Grond daarna beluchten met een woelvork en schoffelen. Je zult vanzelf merken dat na een paar keer schoffelen het onkruid letterlijk verdwijnt en bijna niet meer opkomt. En dan wordt de moestuin heel erg leuk! 1 Quote
Day Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Hoi... ik snap heel goed je probleem. je wilt beginnen maar hemel hoe. Dek idd af wat je niet gaat gebruiken met zwart plastic. Worteldoek laat toch nog water door en sommige dingen groeien daaromder evengoed door en komen dan aan de zijkanten weer op. Het seizoen is idd al best een eind gevorderd dus kijk wat je nog wilt planten. no dig is geweldig, er is echter wel een klein dingetje ... je hebt enorm veel compost nodig! dat moet je ook hebben! ik zou zeggen maai het kort desnoods met een bosmaaier dek alles af, bij brandnetels, akkerwinde, smeerwortel , wortelgrassen is een halfjaar minstens wel nodig, en doe een stuk wat je kunt overzien gewoon wieden en dan de no dig methode van bijv charles downing.... om klein te beginnen. houtsnippers is wel een dingetje vind ik. want dat geeft enorme hoeveelheden naaktslakken. verhoogde bedden met houten randen doen het zelfde... Ik maakte houten randen met worteldoek er tussen zodat mijn paadjes schoon blijven. de paadjes werken geweldig al had ik ze wat breder moeten maken. ik gooi mijn onkruid op de paadjes... na een dag is het wat droog dan veeg ik het op een hoop . De aarde valt er dan af en kan terug.... alleen zitten tussen hout en doek wederom veel veel slakken... en de kantjes rotten met een jaar of 3 weg... Dus dat doet de engelse meneer een stuk slimmer.... Let op mbt compost je hebt heel veel nodig en het keren blijft een stevige klus....dus bouw de bakken goed! er kan niks op tegen bossen bloemen en eigen groente... er moet evenwicht voor jezelf zijn tussen plezier werk en opbrengst.... het gaat niet vanzelf 1 Quote
AngelaB Geplaatst: 13 juni 2021 Auteur Geplaatst: 13 juni 2021 Op 13-6-2021 om 05:08, RobO zei: welke grondsoort heb je? Geen idee wat voor grond het is. Overigens moet ik het alleen doen. Mijn vriendin is pas geopereerd aan haar pols. En de mannen helpen echt niet. Quote
AngelaB Geplaatst: 14 juni 2021 Auteur Geplaatst: 14 juni 2021 Op 13-6-2021 om 00:03, Patrijs zei: Er zit wat werk aan maar met twee of vier is dat in een middag zo gebeurd. Dank je wel Patrijs, helaas ik sta er alleen voor. Mijn vriendin is pas geopereerd aan haar pols. Ik weer niets tot weinig van een moestuin, maar ik wil het graag leren. Dit forum is al geweldig. Dank voor je hulp en ook de anderen. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Beterschap voor je vriendin. Gewoon veel om je heen kijken en vragen en dan beginnen. Als je voldoende tijd voor je tuintje hebt komt het vanzelf, welke aanpak je ook kiest. Het helpt wel om "groot" te denken. Maak een aanpak voor je hele tuin. Zoals je kan lezen haal ik alle struiken en stenen etc. weg op de verwaarloosde tuin. Er was kweekgras, een wortelonkruid. En dan moet je regelmatig schoffelen. Je krijgt het nooit meer weg tussen planten die blijven staan. Valt het schoffelen je zwaar neem dan een smallere schoffel, dat gaat minder snel maar werkt prettiger. Is de tuin leeg of zijn delen leeg, dan kan je aan bemesting, compost en teeltwisseling gaan denken. Ik en anderen hebben veel gehad aan het basisboek van Velt, ecologisch tuinieren. Het is de complete gids voor een ecologische tuin. Rustig aan, beter een paar keer per week een uurtje dan gelijk jezelf de blaren op de handen werken. Zet wat boontjes en courgettes etc. makkelijke planten en die geven veel oogst. Succes en vraag maar raak. Je bent dit seizoen nog op tijd voor de nateelt.👍 1 Quote De moestuin van Patrijs
Swa Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Dan moet je zeker niet alles in één keer willen doen. Zorg dat je eerst een beperkt stukje onder controle krijgt zodat je er plezier van begint te krijgen. Er wat plezier aan overhouden is wellicht ook het voornaamste. Bvb nu 10m² in orde zetten, daarin kan je al heel veel verschillende dingen in kwijt hoor. En dan de rest geleidelijk aan klaarmaken. Ga liefst ook voor eenvoudige dingen waar je snel resultaat van hebt zoals sla en mizuna. Je kan ook nog een boel kruiden zaaien zoals tijm en basilicum. Tomaatjes, pepers, paprika is ondertussen te laat in het jaar geworden tenzij je ergens een redelijk grotere plant kan vinden. 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Na alle gegeven tips kun je ermee aan de slag. Hier ook een steentje van mij bijgedragen. De motivatie is er, de kop is eraf, nu de lange staart nog. ☠️ Een spitvork is mijn grote hulp in zo'n situatie. Tevens een lange, smalle spade. De spitvork is om alle wortelonkruiden mee los te woelen. De spade is om diep wortelende onkruiden uit te steken. Ga er op je gemakje mee aan de slag, zo nu en dan als je zin hebt en de puf kunt opbrengen. Het is nu droog, je kunt de wortels op de bodem uitspreiden om te verdrogen, waarna ze geen kwaad meer kunnen. Tijdens de werkzaamheden kun je nadenken over wat je er dit jaar nog op zou kunnen verbouwen. En zo maar door. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 Beterschap voor je vriendin. Ze kan gelukkig best meehelpen met zaaien met 1 hand of de etiketten schrijven? Hoop ik. En anders doe je het dit seizoen alleen en volgend jaar samen. Wat ik heb gedaan om een stuk grasland tot moestuin om te toveren is, afdekken met karton. Ik heb het nl ook vele vele meters uitgestoken, maar dit was toch beduidend simpeler!Grond afdekken met (schoon, dus onbedrukt) karton en gooi daar mest op als je daaraan kunt komen. Tuinaarde? Anders wat stenen oid dat de boel niet wegwaait. Het stukje wat je in je eentje kunt managen, maak je schoon. Denk klein. Haha, heel anders aldan Patrijs! Dat klein denken helpt mij enorm. Als ik bezig ben, denk ik voortaan in perkjes. Vandaag wil ik dit perkje afhebben. Dat is overzichtelijker en vooral ook vriendelijker voor mijn hoofdje dan ‘ik moet nog dit en dit en dit en dat en en en…’. Anders is het zo mega veel en neem ik te veel hooi op mijn vork. Ik heb serieuze rugklachten en kan anders aan het einde van de middag niet meer rechtop staan. Op dat ene schoongemaakte stukje, kun je nog vanalles kwijt. Boontjes bv. Gewoon wat (bamboe)stokken in de grond steken en per stok 3 of 4 boontjes erbij. Denk aan diverse soorten sla, heel veel sla, want sla uit eigen tuin is heerlijk! Ehm, courgette en pompoen zijn al genoemd. Je kunt nog bieten zaaien. Wortels kan ook nog prima. Bloemen mengsels. Koop anders nog wat bessenstruikjes. Is er niet een (zorg)boerderij in de buurt? Wij hebben hier een boerderij en daar was ik van de week. Ze verkopen er eigen kweek planten voor €0,50, €1,- en €2,50. €0,50 bv kool of zonnebloemen, €2,50 de bessenstruiken. Scheelt enorm vergeleken met de winkel. Wist je trouwens dat je een tomaten dief heel makkelijk kunt stekken? Dat kan natuurlijk ook. Misschien heb je bij de tuin waar je zit, iemand met tomaten. Iedereen heeft wel tomaten, moet te doen zijn lijkt me. Vraag of je wat dieven van hun mag en stop het diep in de grond. Flink water geven en hoppaaa, je hebt ook tomaten in de tuin met nul moeite. Zo komt het voor je het weet, toch aardig vol. En als er wat is; vragen stellen kan altijd Quote
Patrijs Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 16 minuten geleden, Mellie zei: Denk klein. Haha, heel anders aldan Patrijs! Ik denk dat een moestuin ook een andere aanpak heeft als een siertuin. Tenminste als ik me niet vergis heb jij wat groente bij huis staan? In mijn siertuin doe ik ook hoekjes etc. en heb er kruiden staan maar de moestuin gaat bij mij om productiviteit. En dan is mijn ervaring om alles gelijk goed aan te pakken. Zet je struikjes op bijv. een plek waar kweek staat dan krijg je die kweek nooit meer weg. Ik zou dan eerst alles in een dag of twee drie schoon schoffelen en dan bij houden. Is het volgend jaar of het jaar daarna schoon dan pas meerjarigen zetten. Je hoeft dan niet moeilijk te doen met karton etc. Geen plant kan leven als het geen zonlicht krijgt en regelmatig om geschoffeld wordt. Het leuke is dat je dan al gelijk met wat kort staande gewassen kan beginnen. Er zijn natuurlijk meer soorten van aanpak, maar de klassieke aanpak heeft zich al bewezen. Maar ik neem aan dat Angela ondertussen al een begin gemaakt heeft.😉 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 18 juni 2021 Geplaatst: 18 juni 2021 Deze aanpak is voor mijn moestuin Maar zo veel mensen, zo veel wensen natuurlijk. Vind het zelf heel fijn om het werk wat gedaan moet worden, in stukken te verdelen. Dan weet ik waar ik naar toe werk en wat ik af wil hebben. In je eentje is een tuin veel werk. Ik kan me voorstellen dat Angela nu ze er alleen voor staat, overweldigd is wat haar te wachten staat. Dan is een beetje inperking wel zo prettig. Maar misschien wel helemaal niet en gaat ze als een beest door haar tuintje! You never know Welke kant het ook op gaat: succes@AngelaB! Quote
AngelaB Geplaatst: 27 juni 2021 Auteur Geplaatst: 27 juni 2021 Ben ik weer. Hartelijk dank voor jullie hulp. We gaan voor de no dig-methode. Maar… eerst trekken we zoveel mogelijk weg wat makkelijk loslaat. we hebben een extra probleem. De tuin is niet gelijkmatig en heeft redelijk veel waterplassen. In een keer ophogen is geen optie. Wij dachten het volgende te doen: 1. onkruid zoveel mogelijk lostrekken 2. heel de tuin afdekken met plastic 3. In gedeelten onder het plastic karton leggen 4. Op het karton compost en aarde gooien, zodat we al een beetje kunnen beginnen. Is dit een goede aanpak? De helft van de tuin ligt in de middag in de schaduw. Wat zouden jullie daar planten? Quote
Swa Geplaatst: 27 juni 2021 Geplaatst: 27 juni 2021 Ziet er goed uit. Onkruid uittrekken is wel redelijk veel werk. Grasmachine er over gaat veel sneller. Alles wat je afmaait en uittrekt is direct te gebruiken als mulch. Of je maakt er een composthoop van. Veel slasoorten zijn niet gek van de volle zomerzon, ze schieten dan te snel op. Beetje schaduw (en dus minder hitte) kunnen ze waarderen. Veel aardappelen klagen niet als er wat schaduw is (en die maken de grond los zonder dat je iets moet doen!) klimplant: Akebia quinata Kiwi bessen, maar dan de Actinidia kolomikta Pak choi Rucola (Eruca sativa) 1 Quote
donaldk Geplaatst: 27 juni 2021 Geplaatst: 27 juni 2021 Op 12-6-2021 om 22:55, marjoleinvdh zei: Afdekken met karton, of landbouwzeil is sowieso een best goede optie. Veel beter voor je bodemleven dan de boel omgooien. Maar wel een proces waar tijd overheen gaat Uhm goed dekzeil of karton laag is funest voor je gassen uitwisseling dus het is niet alleen goed tegen je ongewenste plantgroei, maar ook tegen je bodemleven. Maar ja ik ben ook niet tegen met een schone lei beginnen, Glyfosaat, LOL! 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Swa Geplaatst: 27 juni 2021 Geplaatst: 27 juni 2021 Nog wat half-schaduw: Ronde radijsjes Witte radijsjes Spinazie Rosemarijn Wortels, de kleinere soorten Bloemkool, groene kool, broccoli, alle soorten eigenlijk Erwten Asperges Mizuna Prei Rabarber Misschien ook aardbei, maar ik weet niet precies welke soorten. Hoeveel uren zon is er eigenlijk want 2uur is weinig maar 6uur is al heel wat? Heb je die schaduw ook in de wintermaanden wanneer de bladeren van de bomen vallen? 1 Quote
MSDG Geplaatst: 27 juni 2021 Geplaatst: 27 juni 2021 Mijn simpele advies luidt: gun jezelf de tijd! Ik ben vorig jaar begonnen met 100m2 voor mezelf en heb de hele winter rustig uurtjes erin gestopt en ben een heel eind. De onkruiddruk is vele malen minder dan vorig jaar en m’n oogsten zijn al heel goed. Voor de schaduw geldt vooral dat dit een voordeel is. Bieten, aardbeien, sla, rabarber, bramen, frambozen, tayberries, kruisbessen, kunnen allemaal in de schaduw. Zelf heb ik gekozen voor 60% vaste fruitsoorten om het werk makkelijk te maken voor mezelf. Beetje snoeien en plukken, met een flinke laag mulch redden ze zichzelf allemaal zonder dat ik bij hoef te gieten of te voeden. Heb ook veel bloemen gezaaid op de stukken waar ik nu niets wil telen. Dan is de grond toch bedekt en heb ik straks mooie mulch! Oja, en vooral genieten van je nieuwe tuin. 😊 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
MSDG Geplaatst: 27 juni 2021 Geplaatst: 27 juni 2021 @Swaer zijn zelfs ‘experts’ die 6 uur zon als volle zon bestempelen. 😉 Mijn ervaring is nu dat veel groentes echt niet in de volle zon hoeven en het scheelt je een hoop gieten als je wat dingen in de schaduw zet. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Mellie Geplaatst: 28 juni 2021 Geplaatst: 28 juni 2021 Ben het eens. Vooral bladgroenten schieten heel snel door in de zon. Paksoi tatsoi enz zet ik sowieso in de schaduw en andere zaken kunnen ook. Het gaat beduidend langzamer, maar het groeit toch wel. Neem nou mijn laatste pioen. Vol in de schaduw. Bloeit een maand later dan de rest. Ben er alleen maar blij mee. Kan ik er uitgesteld van genieten als de rest al lang en breed is uitgebloeid! 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.