Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Excusses @fre3ke bedoelde het niet als kritiek. Als ik mijzelf teruglees, had ik het ook op een andere manier kunnen zeggen en een reactie achterwege te laten.

Over extreem hete dagen, dan geef ik ook meer water, maar meer dan 2x ga ik niet redden op een dag, terwijl dat terras hier gloeiend heet word. (b.v. mijn aardbeien met 12 planten per bak krijgt op een dag van 30c graden of hoger, zo'n 5liter per bak op een dag. 2x 2,5 liter. De eerste keer als ik het blad zie hangen, 2de keer pas in de avond.) Maar dat moet de grond natuurlijk wel voldoen water kunnen vast houden.

Wat ik wel gemerkt heb met wat groentes te telen in afgedankte balkon bakken is dat als potgrond een keer volledig uitgedroogd is geweest, nog maar heel lastig water opneemt. Daarom mix ik door alle potgrond in potten een berg kleikorrels mee, wat extra vocht vast houdt.

Voor @CherryCharlie Misschien de aardbeien even uit de pot tillen, en onderop de bodem even nieuwe potgrond aanvullen?
Ik doe zelf elk voorjaar de grond van de aardbeien aanvullen. (Doe ik eigenlijk bij alle potten.)

Geplaatst:

Ik heb ook een tuin en een zeer winderig en heet balkon. @rorror zag ik ook niet jouw pepers in potten op het balkon?

Ik vind planten in potten op een winderig en warm balkon echt een andere discipline, en er valt soms niet tegenaan te gieten. Op warme, winderige dagen drogen sommige potten in een uur weer uit. Niet alles planten vinden dat lekker. Persoonlijk zou ik geen aardbeien op mijn balkon telen, de omstandigheden zijn bij mij te slecht. 

Wat je eventueel kunt overwegen @CherryCharlie, is een druppelsysteem. Maar ik denk eerlijk gezegd dat, zoals al eerder is gezegd in deze thread, dat het uitblijven van bevruchting is. Missschien heb je het al ergens geschreven, maar ik vroeg me af: op welke verdieping zit je? 

Volgend jaar maar je bijenpakje aan en met een kwastje kunstmatig aardbeien insemineren.

Geplaatst:

Geen balkon, maar terras, en alles in potten inderdaad. Je kan ook zien dat ik de meeste planten bij het witte schot heb staan, omdat ze dan redelijk uit de wind staan. Behalve met zuid-west wind, wat het vandaag is. Dan sleep ik de potten van tafel en zet ik ze redelijk beschut neer.

De pepers heb ik vanmorgen tegen het witte muurtje gezet. Normaal staan ze op zo'n 50cm afstand van de muur, zodat de plant zelf alle zon krijgt, en de pot in de schaduw staat. Dan nog mijn ooit mogenlijke bonsai's in de ondiepe schalen, met de wind of 30graden zijn ze wel redelijk snel opgedroogd. Maar dan duurt het nog zo'n 24uur. De peper bonsai grond houdt ongeveer 1liter watervast. Het larix bos zo'n 3,5liter. Maar het is inderdaad wel discipline hebben om met zonnige of winderige dagen alles te beschermen en in leven te houden. Net even snel geteld... uhm.. zoveel had ik ook weer niet verwacht, wat er nu buitenstaat 96stuks (potten, bakjes, zaaitree's, emmer's, bonsai schaaltje(alles wat gevuld is met een levende plant)). 

• Like 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst:
Op 6-7-2021 om 19:39, mdubbelm zei:

Wat je eventueel kunt overwegen @CherryCharlie, is een druppelsysteem. Maar ik denk eerlijk gezegd dat, zoals al eerder is gezegd in deze thread, dat het uitblijven van bevruchting is. Missschien heb je het al ergens geschreven, maar ik vroeg me af: op welke verdieping zit je? 

Volgend jaar maar je bijenpakje aan en met een kwastje kunstmatig aardbeien insemineren.

Misschien is dat het inderdaad! Want - surprise surprise - sinds de balkonbak met bijenmix in bloei heeft gestaan en mijn calendulabloemen zijn gaan bloeien, heb ik opeens ook nieuwe aardbeienbloemen én groeiende aardbeien! :D Net vandaag de eerste gesnoept, hoop dat de rest ook mooi rood wordt.

Heb in het verleden inderdaad wel vaker problemen gehad met planten die bestuivers nodig hebben, omdat ik op de derde verdieping zit. Dus zelf bevruchten in het begin van het seizoen ga ik ook zeker proberen. In mijn bijen-onesie! (ja, die heb ik echt :P )

• Like 2

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...