Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Haha, ja waarom niet? Plastic zak er omheen (eerste dagen) tegen het vocht...

Zijn die Japanse pruimen wel lekker? Artikelen op internet weten me niet te overtuigen.

Geplaatst:

Over het algemeen kan ik zeggen dat de Japanse pruimen welke ik geproefd heb behoorlijk tegenvallen, natuurlijk ga je ze ook kwa smaak direct vergelijken met onze euro pruimen.

Dag en nacht verschil, Japanse pruimen zijn over het algemeen wel verschrikkelijk sappig maar smaakt het geheel al snel naar suikerwater, de fijne typische smaak die we allemaal kennen van onze gewone pruimen ontbreekt maar ook aroma's zijn niet aanwezig.

Bij Pluot's daarentegen "Japanse pruim X abrikoos" valt op dat er aan de smaak van sommige 'moderne varieteiten de' de laatste tijd veel is verbeterd. Mits goed gerijpt blijken deze vruchten een erg prettige smaak te hebben, Flavor King, Blue Oxidream en September Yummy zijn hiervan enkele voorbeelden.

Ik verwacht dat we in de nabije toekomst heel wat van "deze aparte" soortkruisingen te zien zullen krijgen.

• 7 years later...
Geplaatst:

@ fruittuin17 Ik zal proberen je bij te praten met wat ik weet en mijn ervaringen tot hier.

Het kortste antwoord op je vraag: Nauwelijks.

Op de site van Fruitlent vind je wat ervaringen en beschrijvingen.

Verder heeft Persica op dit forum nog meer bijdragen geschreven over allerlei prunussen voordat hij overleden is enkele jaren geleden. Als je op zijn naam zoekt, kom je in diverse draadjes zeker nog iets tegen.

Ik weet sinds kort dat er, in ieder geval in België, een ouder ras Japanse pruim toch wat algemener was. Namelijk Sanguine de Wismes. Daarover heb ik meer informatie gezocht. Ik kwam bij een andere liefhebber (gepensioneerde biologische fruitteler) hier in de buurt een boompje tegen tussen de andere jonge (hoogstam) pruimenbomen en het viel me meteen op omdat het half februari al in bloei was. Hij kocht zijn bomen en ook deze bij kwekerij de Linde in Kemmel. Volgens zijn zeggen waren er de afgelopen jaren al vruchten en is deze of deels zelfbestuivend of stonden er in de buurt wellicht al kroosjes (myrobalaan) oid in bloei (in mijn eigen waarnemen gingen de kroosjes die ik zelf heb of die ik weet staan dit jaar pas een week of 2 later bloeien dan die Sanguine). Ook over de smaak van de vruchten was hij positief. Ik vond het leuk om te ontdekken dat er hier toch een traditie is met Japanse pruimen (Prunus salicina).....hoewel de meeste bronnen zeggen dat de Sanguine de W. een echte P. salicana is, zijn er ook die suggereren dat het een kruising tussen de P. salicana en gewone/europese pruim (Prunus domesticum) is.

Navolgende webiste suggereert overigens dat er meer geschiedenis is hier bij ons met Japanse pruimen...vele al wat oudere (?) rassen worden hier beschreven.....http://www.vriendenvanhetoudefruit.nl/wp-content/pruimen/japanse_pruimen_en_andere_kaspru.htm. Waarschijnlijk is het dan vooral kas-teelt geweest. Of dat een goede zaak is, is een tweede maar klimatologisch wordt het hier voor dit soort vruchten gunstiger. (Ookal zal dominee Baudet dit ontkennen )

Ik volg het op de voet waar ik informatie tegenkom, maar heb niet de middelen om van ver weg bomen voor tientallen euro's te importeren. Want je moet de wereld afzoeken om aan bomen te komen en bijna altijd zijn die ook nog kweekrechtelijk beschermd en/of alleen voor fruittelers in contract te koop. De afgelopen 4 jaar heb ik vooral pitten gezaaid van gekochte vruchten (als ik die lekker vond...gaandeweg kwam ik ook betere tegen). Zo ging Persica ook te werk overigens. Dat geldt voor Japanse pruimen, pluots en plumcots en ook abrikozen, hoewel wb abrikozen nog wel aan te komen is. Vooral de soorten uit Europese landen (Frankrijk, Italie vooral) en die vroeg in de winkel liggen (en dus vroeg rijpen) lijken me geschikt als uitgangsmateriaal, waarbij die uit een liefhebberstuin interessanter zijn dan van grote boomgaarden. Ik weet dat wat er uit komt onvoorspelbaar is....en er een kleine kans is dat het iets goeds en lekkers is...die uitdaging is ook wel een stukje van de lol ervan....maar met vroegrijpende/lekkere moederbomen die klimatologisch niet te anders zijn van hier zijn die kansen de beste. Vruchten uit commerciele boomgaarden worden mogelijk door mindere soorten die aangeplant zijn als bestuiver bestoven en meestal zeer onrijp geplukt (moeten nog weken narijpen)...terwijl bij een liefhebber de kans groot is dat er meerdere goede soorten elkaar bestoven hebben en de vruchten wel rijp zijn.

Ik heb een keer Plumcots gevonden bij AH enkele jaren geleden en wb smaak waren die, na narijpen op de fruitschaal hetgeen altijd nodig is, de beste. Smaak van een lekkere pruim met de structuur van een appel. De zaailingen daarvan zien er duidelijk anders uit en groeien harder. Zijn uiteraard nog te jong om te bloeien of enten van te nemen. Deze lopen gelijk uit met de vroegste perziken.

Bij pluots liep de smaak sterk uiteen. Uiterlijk is er niet veel verschil tussen Jap. pruimen en pluots....je moet op de doos/verpakking kijken in de winkel om te weten wat je koopt. Ik zaai nu alleen nog de lekkerste. De groei is langzamer en de bladeren lopen al zeer vroeg uit...nog voor de Japanse pruimen....(ik denk dat ze gelijk bloeien met de eerste perziken). Door het frisse groen en soms groengele van de blaadjes zijn het best fraaie boompjes om te zien. Ze groeien wel met veel kleine takken. (Zullen snoei behoeven voor een open vorm)

Japanse pruimen groeien dus langzaam en zijn minder fraai om te zien. Ze lopen nu uit...dus iets vroeger dan de meeste abrikozen (abrikozen bloeien nu volop hier, maar blad is er pas heel weinig of zelfs nog niet te zien.)

Intussen nog enkele interessante prunussen (waarin bloed van p. salicana kan voorkomen) op het spoor.

- Namelijk zogenaamde "Russische pruimen"...complexe kruisingen van myrobalan-rassen (Prunus cerasifera) met o.a. Jap. pruim, die ook commerciele perspectieven lijken te hebben. In Slowakije is er een kweker met een groot assortiment. Kwekerij de Zoetewei bij Mechelen (B) is er momenteel volop mee aan het experimenteren. Ik ben daar zeer benieuwd naar.

- Er is minstens een iemand in Nederland die zich al 50 jaar bezig houdt met het verbeteren (smaak o.a.) van kroosjes en enkele van zijn creaties zijn te koop via kwekerij de Batterijen in de Betuwe. (Helaas uitverkocht tot november 2019) Zie deze link: https://downtoearthmagazine.nl/op-de-bres-voor-de-bijen-2/

- Ook in mirabel-pruimen is er ontwikkeling en zijn er nieuwe rassen die aanzienlijke verbetering zijn naast de meer bekende (en ik vind best lekkere) Mirabel de Nancy. Door de warme droogte hadden al mijn pruimen, ook de wilde(re) verleden jaar veel last van pruimenmot...alleen het ertussen staande mirabellenboompje had geen enkele aangetaste pruim.

Nog een hoop te ontdekken dus. En dan heb ik het nog niet over allerlei rassen en ontwikkelingen binnen de gewone pruim.

Weknow is een liefhebber!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ja de kroosjes van de batterijen staan inderdaad nog op mijn lijstje. En sanguine de wismes stond ook op mijn lijst want wilde bij die kwekerij in kemmel ook nog eea bestellen. Maar die japanse en russische pruimen zijn slecht te vinden, evenals pluots en andere kruisingen. Jammer hoor, vind het wel interessant.

Heb zelf al wel wat verschillende soorten pruimen, bijvoorbeeld merryweather damson, prune de prince, mirabelle de metz, aprimira, enz. Ben enkel op zoek naar aparte dingen. Reine vic en opal heeft iedereen al...

Geplaatst:

Grootste bezwaar van jap pruim en kruisingen hiermee zoals pluots is de veel te vroege bloeitijd.

Ikzelf heb ze eruit gegooid, voor mij geen enkele meerwaarde.

Enkel na echte"winters valt de bloeitijd zo laat dat je vruchten kan krijgen. En ja dat wordt rap minder.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

Vind ik in de siertuin geen probleem. Ene jaar heb je geen walnoten, andere jaar geen peren en jaar daarop geen amandelen. Zo gaat dat toch. Enige waar ik fel op tegen ben is bomen die doodgaan door invriezen. Dus puur de winterhardheid. Maar niet ieder jaar vrucht vind ik geen ramp. Aprimira staat hier ook al helemaal vol in bloei. Zal mij benieuwen

Geplaatst:

Goh Wim, goed dat ik lees dat kruisingen met Japanse pruimen, en de Russische soorten zo moeilijk zijn, wat betreft vrucht geven. Ik wilde binnenkort bij Fruitbomen.net die Dapple Dandy , en een bestuiver erbij, gaan halen. Dank voor de info, bespaar weer wat geld en moeite. Even wachten maar. Wel eerder, ergens op internet gelezen, dat er vroeger veel meer gedaan werd, met Japanse pruimen. Maar als een soort, niet genoeg oplevert, dan kan ik me voorstellen, dat die minder wordt gebruikt.

Geplaatst:

Ik wil die ook gaan kopen, de dapple dandy. Zet hem wel in het voedselbos direct naast de bestuivers en dan zien we wel. Als wij perenbomen accepteren met hun beurtjaren, moet een japanse pruim ook te tolereren zijn.

Geplaatst:

Vorige zomer wat enthout van een pluot van Yuras gekregen. deze heb ik met succes op mijn pruim geoculeerd.

De oculaties hebben nu bloemen, echter mis ik een bestuiver.

Heeft er iemand een japanse pruim of pluot die nu in bloei staat?

Geplaatst:

Ik had over de bestuiving gemaild en ze zeiden dat mirabelle gypsy de dapple dandy zou bestuiven. Daar was ik nogal verbaasd over want die heb ik staan. Wist ook niet dat mirabellen pluots bestuiven. Hier bloeit wel de zogenaamde abrikoospruim aprimira volop maar fruitlent zegt dat dat geen pluot is

Geplaatst:

Aprimira is een oranje-gele mirabelle....niet alleen Fruitlent zegt dat terecht. Allerlei pomologische bronnen zeggen niets anders. Handelaars zo als Fruitbomen.net of Fruittuin.com willen de mythe dat het een kruising tussen een abrikoos (Dat zou dan Orangered moeten zijn) die met een mirabel (Mirabelle van Herrenhause wordt genoemd)graag in stand houden om dat het leuk verkoopt blijkbaar? Het is in feite al een vrij oude mirabelle. Met wat fantasie is de kleur wat abrikos-achtig....meer abrikoos zit er niet in.

Ze zeiden dat mirabelle gypsy de dapple dandy zou bestuiven

Wie is "Ze"? Ik geloof zelden wat "Ze"zeggen......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ze is fruitbomen.net

Denk dat ik sowieso ook nog maar eens ga kijken wat er in het buitenland te bestellen is. Zal niet de eerste keer zijn dat ik daar superleuk spul vandaan haal

Geplaatst:
Ik had over de bestuiving gemaild en ze zeiden dat mirabelle gypsy de dapple dandy zou bestuiven. Daar was ik nogal verbaasd over want die heb ik staan. Wist ook niet dat mirabellen pluots bestuiven. Hier bloeit wel de zogenaamde abrikoospruim aprimira volop maar fruitlent zegt dat dat geen pluot is

Ik had hun ook gemaild, zelfde reactie!!

Iedereen wil ‘m opeens dus, ik al snel kijken of iemand van jullie in de buurt woont want ze komden deze plant niet versturen en ik rijd niet voor 1/2/3 planten 200 km.

Mocht wel iemand uit het noorden deze boom halen, laat maar weten!

Geplaatst:

Ik heb zelf best wel het een en ander, met veel plezier gekocht bij Fruitbomen.net. Goede sterke planten, iets duurder maar zeker waarde naar zijn geld. Maar dan vooral het bekendere werk zoals aalbes, kruisbes, blauwe bes, appel, enz. Bij de wat bijzondere fruitsoorten heb ik daar minder geluk gehad, tot nu toe. Mijn mispel is niet al te grootvruchtig, de C.Kousa niet bijzonder, de Che, Lotusvrucht, Persimoen had ik wel wat betere voorlichting bij kunnen gebruiken.

Prima zaak, en ik blijf ook klant, voor het geijkte spul, maar de wat bijzondere planten blijken toch minder makkelijk te zijn. Daarom ben ik ook blij met dit forum. Er zijn er hierbij, die een stuk meer ervaring hebben dan ik. Waarvoor nogmaals dank.

Geplaatst:

Hallo lezers,

De zogenaamde abrikoospruim 'Aprimira' is inderdaad GEEN soortkruising tussen pruim en abrikoos, maar een gewone pruim. Wij hebben er nooit in geloofd. Toen ik in 2009 nadere informatie opvroeg bij een professor van het Forschungsanstalt Geisenheim (waar 'Aprimira') vandaan komt, werd mij bevestigd dat het inderdaad om een gewone pruim gaat.

Dit hebben we vervolgens gepubliceerd op onze website en hebben vervolgens tot ons genoegen gezien dat diverse bronnen dit hebben overgenomen, ook vanuit het buitenland (letterlijke vertalingen vanuit het Nederlands van onze site naar de buitenlandse taal).

Ten aanzien van de bestuiving van de Pluot 'Dapple Dandy' door een mirabel: dat lijkt mij persoonlijk zeer onwaarschijnlijk (let wel: ik zeg onwaarschijnlijk, niet onmogelijk, want ik wil altijd eerst wetenschappelijk bewijs zien).

Marcel Joosten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...