Swa Geplaatst: 21 juni 2021 Geplaatst: 21 juni 2021 (aangepast) Ik wil een 30m lange haag zetten die zowat 2m tot 2,5m hoog wordt. Doel is een spuuglelijk kot bij de buur verbergen. Die haag moet iets eetbaar brengen. Wat raden jullie aan? Het mogen allerlei verschillend gewassen zijn. Fruit natuurlijk maar ook groeten en noten, als het maar eetbaar is. Het geeft niet als de haag geen blad meer heeft in de winter, dan kom ik daar veel minder en stoort dat kot ook minder. Snoeien/onderhoud wil ik er bij nemen (die 30m is peanuts vergeleken met de rest dat hier onderhoud kan gebruiken), maar liefst iets 'compatibel met de grote haagschaar want ik wil er ook weer geen dagen aan verliezen. De haag loopt van noord naar zuid, oosten is kant buur, westen is onze kant. Een derde van de haag zal in half schaduw staan. Update 23JUN2021: Lijst van eetbare planten (vruchten of andere delen) welke in aanmerking komen voor een haag Planten welke 2 à 2,5m hoog groeien zonder steun en over de hele hoogte dichtgroeien: - Vlierbessen (Sambucus nigra) - Laurier (Laurus nobilis) - Lavas (Levisticum officinale) - Hazelaar (Corylus avellana) - Blauwe honingbes (Lonicera caerulea) - Blauwe bes (Vaccinium corymbosum) - Zwarte framboos (Rubus occidentalis) - Zwarte framboos (Rubus leucodermis) - Duindoorn (Hippophae rhamnoides - Krentenboomp (Amelanchier alnifolia) - Europese krentenboomp (Amelanchier ovalis) - jostabes (Ribes x nidigrolaria) - Loganbes (Rubus × loganobaccus) Met steun: - Kiwibes arguta (Actinidia arguta) - Kiwibes kolomikta (Actinidia kolomikta) - Druiven - chocoladewingerd (Akebia quinata) Planten met een stam of gelijkaardig die voor het vormen van een haag best ook vergezeld worden van een lagere plant: - appel-, peren-, kersen-, pruimen-, wichters-, mirabellen-, kweepeer-, vijgbomen laagstam, op 1m van elkaar, sterk gesnoeid. 30cm diep als leifruit opgebonden anders vraagt het toegang aan beide kanten om te snoeien. - Kiwi (Actinidia deliciosa) - Moerbeibessen (Morus alba) - Canadese krentenboom (Amelanchier canadensis) - Elaeagnus umbellata Lijst van middelhoge planten, doorgaans niet hoger dan 1,5m. - Gojibessen - Frambozen (Rubus idaeus) - Braam (Rubus Fruticosa) - x Sorbaronia mitschurinii - Aardbei framboos (Rubus-illecebrosus) - Japanse sierkwee (Chaenomeles japonica) Lijst van kleine planten tot 1m: - Kruisbessen (Ribes uva crispa) rode, gele, witte - Brave hendrik (Chenopodium bonus-henricus) - Bergbonenkruid - Satureja montana - Amerikaanse veenbes - Cranberry (Vaccinium macrocarpon) - Zwarte bessen, cassis (Ribes Nigrum) - Blauwe bosbes (Vaccinium myrtillus) - Rode bosbes of vossenbes (Vaccinium vitis-idaea) Niet voldoende winterhard - Granaatappel (Punica granatum) - is deze winterhard ? 23 juni 2021 aangepast door Swa 2 Quote
Bearded johnie Geplaatst: 21 juni 2021 Geplaatst: 21 juni 2021 Zelf nog geen ervaring mee, maar laat ik toevallig afgelopen week zelf ook een beetje op zoek zijn geweest naar een afscheiding in de tuin https://www.fruitbomen.net/mobile/info.php?id=48 Ik volg Quote
Jane Doe Geplaatst: 21 juni 2021 Geplaatst: 21 juni 2021 Fruitbomen zuilvorm? Zijn niet wintergroen maar je kan bij de erfscheiding laurier en dan daar voor de fruitbomen planten met een pad tussen. Wij moeten ook nog een heg langs het hek, laurier en naar de bostuin komt dan een pad van die fruitbomen en struiken. Quote
Jorg Geplaatst: 21 juni 2021 Geplaatst: 21 juni 2021 In mijn vorige tuin had ik een aantal bramen geleid tegen draden (tussen 3 palen). Gaf een mooie dichte haag en veel bramen. In de winter geen blad. Wel makkelijk onderhouden (afgedragen takken afsnoeien, nieuwe takken aanbinden aan de draden). Dit is niet de beste foto, maar dit is wat ik zo snel nog even terug kon vinden: 2 Quote
Annem@rie Geplaatst: 21 juni 2021 Geplaatst: 21 juni 2021 Zomaar wat dingen die in mij opkomen: hazelaar, echte laurier, vijg, sumac, meidoorn, kornoelje, olijfwilg, sleedoorn, duindoorn, mispel, kweepeer, jeneverbes Quote
Flup Geplaatst: 21 juni 2021 Geplaatst: 21 juni 2021 Ik had, maar dat heb ik grotendeels weggehaald, een haag van frambozen (die redden met steun de 2 meter wel). Nadeel is dat je die in het najaar tot de bodem terugsnoeit, dus permanent het lelijke uitzicht beschermen werkt dan niet. Ik heb in de tuin ook aalbessenstruiken op de erfgrens, die zijn ook aardig hoog (1,75 meter), maar ook kaal in de winter. Wintergroene bessenstruiken zijn de olijfwilg (is wel een langzame groeier bij mij). Heb er nog geen bessen aan gehad, de planten staan nu voor het 2e jaar in de tuin en de bessen zijn ook niet bijster lekker wat ik heb gelezen. Maar het is wel eetbaar. Wel goed zoeken naar lekkere soorten, de standaardsoorten zijn vrij zuur. Een snelle groeier, maar niet wintergroen, is de hazelaar. Staat ook in de tuin voor het 3e jaar en groeit goed. Lekker dichte struik, maar dus wel in de zomer. En vlierbes! Groeit snel, is niet weg te krijgen en kun je radicaal terugsnoeien zonder problemen. Echte laurier en vijg kan wel beschut overwinteren, maar zijn niet wintergroen. Hier is de laurier kapotgevroren, ondanks beschutte plek. Ben zelf ook bezig met een heg als tuinafschijding, maar die heg staat wel onbeschut. Dan is vijg niet handig (en laurier ook niet), want die houden van een beschutte plek. Struiken met stekels, zoals meidoorn, sleedoorn enz., groeien ook snel, maar die wil ik ivm de honden in de tuin liever niet. Heb wel mispel, is ook kaal in de winter en groeit langzaam. Quote
mdubbelm Geplaatst: 21 juni 2021 Geplaatst: 21 juni 2021 Laag- of halfstam fruit is misschien ook een optie, zoals pruimen, of van die kleintjes, kroosjespruimen/wichters/mirabellen. Verder denk ik hazelnoten, die kun je ook stoelen en laag houden. Quote
Swa Geplaatst: 22 juni 2021 Auteur Geplaatst: 22 juni 2021 Het eerste bericht werd aangepast met een lijst planten bruikbaar als haag. Jullie opmerkingen en tips werden verwerkt voor zover deze eetbaar fruit, bladeren of bloemen hebben. Let op, voor een aantal moet er eerst een bereiding gebeuren alvorens de stempel 'eetbaar' krijgt. Zoals vele hagen vragen de meesten ook wel wat aandacht van de buur, met al dat fruit zal dit wellicht veel aangenamer zijn nu. Er ontbreken zeker en vast nog veel interessante eet-planten, laat de tips gerust komen 😁 Quote
haplo Geplaatst: 22 juni 2021 Geplaatst: 22 juni 2021 Ter informatie, de Elaeagnus umbellata groeit bij mij heel snel en zou volgens mij snel een hoge/brede haag vormen - ik heb wel geen idee hoe hij op snoeien reageert. Sommige granaatappels zijn matig/redelijk winterhard, maar ik denk dat het bijna onmogelijk is om granaatappels te krijgen als je ze niet warm overwinterd. Dus eetbaar gaat dat stuk haag niet zijn. Quote
Swa Geplaatst: 23 juni 2021 Auteur Geplaatst: 23 juni 2021 Groeit de basis van de Elaeagnus umbellata ook goed dicht? Want dan hoeft er geen lagere plant aan de voet gezet te worden. Granaatappels uit de lijst gehaald aangezien de enige soorten die ons klimaat goed verdragen klein zijn en het fruit niet als lekker wordt weergegeven Quote
haplo Geplaatst: 24 juni 2021 Geplaatst: 24 juni 2021 Ik vermoed dat door het snoeien de Elaeagnus umbellata wel gaat dichtgroeien beneden. Maar ik heb zelf geen ervaring met snoeien. Quote
donaldk Geplaatst: 29 juni 2021 Geplaatst: 29 juni 2021 Op 21-6-2021 om 11:30, Flup zei: Ik had, maar dat heb ik grotendeels weggehaald, een haag van frambozen (die redden met steun de 2 meter wel). Nadeel is dat je die in het najaar tot de bodem terugsnoeit, dus permanent het lelijke uitzicht beschermen werkt dan niet. Zomer frambozen die groeien volgend jaar op hout dat nu al een tijd weelderig groeit. Die blijven groeien, maar worden wel kaal in winter en voorjaar,daarna groeit het helemaal dicht met blad en steeltjes met bloesem en vruchten. Kan makkelijk naar de 2,5 meter hoog. Oud hout kan je desnoods hele winter laten staan. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Swa Geplaatst: 29 juni 2021 Auteur Geplaatst: 29 juni 2021 Ondertussen heb ik 4 soorten framboos en 2 soorten kruisbes geplant in het gedeelte dat niet zo'n lelijk zicht geeft. Mooie plantjes wel maar ik had er wel 10 keer meer moeten zetten 🤭. Dat wordt dus vermeerderen zoveel als mogelijk. Aan het gedeelte dat echt aan het zicht moet onttrokken worden gaan er vandaag 4 soorten duindoorn in de grond. Waaronder een mannetje want anders komen er geen vruchten. Dat zou op termijn een 10-tal meter kunnen wegstoppen. Zal hier ook redelijk wat geduld moeten opbrengen, want die plantjes zijn klein. De duindoorn wordt nu al geholpen door een grote hondsroos aan één kant. Daar komt nog een 2de bij en aan de andere kant weet ik het nog niet. Ik wou niets planten met stekels aan, dat is een misser geworden 😵 Quote
Swa Geplaatst: 16 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2022 (aangepast) Kleine update geven: - 30+ zelfgekweekte frambozenplantjes bijgeplaatst, verschillende soorten. Een 10-tal hebben het droge weer niet overleefd, eigenaardig genoeg staan die allemaal naast elkaar. - De mannelijke duindoorn is nooit aangeschoten en was in mei dit jaar al helemaal verdroogd. Moet ik dus zeker vervangen. De vrouwelijke plantjes doen het goed maar groeien toch redelijk traag gezien het droge weer. - Een witte kruisbes (die rode vruchtjes gaf... t'zal wel een andere soort zijn dan wat ik dacht te kopen) groeit verder. Een 2de kruisbes is vroeg dit jaar al afgestorven. - 2 stuks zwarte frambozen (Rubus occidentalis) staan al mooi. - Een braam of 2, zijn nog redelijk klein. - Een hoop zonnebloemen gezaaid. Allemaal wel en goed, maar eigenlijk verbergt dat nog helemaal niets van dat lelijk kot bij de buren. Of het erg is weet ik zo niet want ze verhuizen, misschien komt er iemand dat wel wat groenere vingers heeft en het esthetische ook wat wil geven. 16 augustus 2022 aangepast door Swa 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.