Jump to content

Mais telen, wel of niet doen

Moonsparkle
 Share

Recommended Posts

Ik heb geen hele grote tuin, maar ik vind mais wel erg lekker. Hoeveel ruimte laten jullie tussen je mais? Is het ook goed te doen in pot? Hoewel ik dan weer over de prijs twijfel want dan heb je wel veel grond nodig. Het is natuurlijk best een grote plant voor 1 mais. 

Voor mais heb je toch wel meerdere planten en 3 rijen nodig voor goede bevruchting, vanaf 9 planten begin maar liefst meer. In een kuip kan wel maar pot niet, goede compost is dan wel gewenst en vloeibare voeding. Zijn ook kleine soorten die rond meter worden, zelf nog geen ervaring mee. Volle grond werkt wel fijner, is ook wel laat.

Benieuwd hoe anderen hier over denken.

• Like 1

Wintertijd is de tijd nemen voor de planning en voorbereiding voor het nieuwe seizoen ...

Het is niet meer voor dit jaar 😉

Soms lijk ik foto's te zien van slechts een paar potten naast elkaar met mais, maar dat heb ik dan misschien verkeerd gezien. Als er echt zoveel nodig zijn voor productie dan denk ik dat het helaas in mijn tuin niet echt mogelijk is. Of ik moet iets eruit laten maar dan moet ik gelijk best veel eruit laten. 

Bedankt voor je reactie

Moet je wel behoorlijke pot hebben per maisplant, kuip 60 l gaat net is mijn ervaring 90 l beter en die zijn er nog groter. De ronde neem ik dan, omdat je ze dan beter in 3 rijen kan zaaien/planten. Maar ik doe ze ook in kuipen, omdat ik ze dan in de kas kan zetten om kruisbestuiving te voorkomen. De grote gaan in de volle gron in de kas, afgescheiden weer van anderen. Buiten met alle voermais geen kans, dan kan voor consumptie al verpest zijn.

Met de klein blijvende twijfel ik nog of voor dit jaarnog haalbaar is, al worden ze maar m en staan in de kas. Geen ervaring met de kleine soorten.

Als ruimte beperkt is, zou ik de plaats mooi voor snelle kleine gewassen gebruiken die jullie graag lusten. Radijs, sla, wortel, kool en zo, dan voor 9 of meer maisplanten die veel ruimte en tijd in beslag nemen.

Wintertijd is de tijd nemen voor de planning en voorbereiding voor het nieuwe seizoen ...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Hm, ik lees met interesse mee. Bij mij zijn maar twee maisplanten opgekomen en ik heb ze vooralsnog laten staan. Ik moet toch maar de knoop doorhakken, denk ik, en ze uittrekken.

Ik had ze trouwens in delta-verband gezaaid. Met ongeveer 50 cm tussen de planten.