Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Denk dat oma al de hele tijd op brandewijn zit te wachten, maar niet durft te vragen

waarschijnlijk gaat ze helemaal uit haar dak als je je fles eigengemaakte brandewijn op tafel zet, wordt ze lollig enzo.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Ik zou je hop beslist een zonnig plekje geven ...

Mijn ervaringen met Hop:

• Hier staan 2 hopplanten in de halfschaduw. Die doen het meer dan uitstekend. Woekeren zeg maar. Ze stonden er al toen ik het huis kocht, 5 jaar geleden.
  • In een schaduwhoekje heb ik sinds begin vorig jaar een hoop tuingrond liggen. Die hoop is nu overwoekert door de hop.
  • Twee jaar terug heb ik een hopplant uitgestoken en aan mijn zus gegeven. Die staat daar in de halfschaduw. Het eerste jaar werd het niets. Nu, het tweede jaar, overgroeit 't ie het schuurtje.

Dit heeft natuurlijk niets met weck-ketels te maken. Sorry.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Even een vraagje hier naar aanleiding van de wens om een weckketel aan te schaffen.

Ik heb al iets op t oog, maar dan zit ik met de accessoires. Wat voor rooster heb je nodig en wat voor glastang heb je nodig? Hieronder de voorbeelden waar ik uit kan kiezen.

441_515346156f3588133130fb33aed36ca0.jpg

441_e7d229347fe1db0b1622e5ff83b3e8f2.jpg

441_d3e5d6eb92cf7b0e663cffc4b817b908.jpg

441_2f22c4f1b783b2a7b562cffbb13b64ff.jpg

Waarom verschillen ze zo van elkaar?

Wat is een goed weckboek waar alles in staat om te wecken uit eigen tuin?

En wat is allemaal nog meer handig bij t wecken qua accessoires?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Good things come in small packages

Geplaatst:

ik heb het tweede rooster en eerste knijp ding, maar zal niks uitmaken ik zou goedkoopste pakken.

zo'n weckboek vindt ik geen overbodige luxe het is nog heel zo makkelijk niet om te wecken en elke ding lijkt wel net anders te moeten wecken.

Geplaatst:

Hans, vallen je kleine potjes niet door t midden van t rooster heen? Had ik ergens gelezen bij een advertentie dat dat mogelijk was...

Geplaatst:

Ik heb het 1e rooster, daar kieperen potjes soms al om als ze net niet op 2 spijltjes staan.

Ik heb de stort-vorm potten, en de onderste tang is daar niet voor geschikt. De 1e tang zag ik laatst ook in een webshop, misschien dat die wel goed zijn voor mijn potten!

Het grote weckboek (ofzo.. echt die van Weck) is handig. Vooral om te zien welke inmaak dingen je kunt combineren omdat ze op dezelfde temperatuur moeten bijv.

Geplaatst:
Hans, vallen je kleine potjes niet door t midden van t rooster heen? Had ik ergens gelezen bij een advertentie dat dat mogelijk was...

nee dat gebeurd niet is ook helemaal niet hoog ofzo dat rooster dat ligtb vlak op de bodem, mijn kleinste maat is halveliter

nouja die tang met groen eraan is overal geschikt voor daar kan je van alles meepakken.

Geplaatst:

Ja daarom vroeg ik t ook, ik heb ook die kleine potjes van 60ml en dan wil je wel dat t blijft staan. Als je er een hele pan mee vol hebt dan is dat 2e rooster denk ik niet geschikt.

Ik zal dan voor die 1e tang gaan want ik heb overwegend ook die stort vormen.

Vriend vertelde gisteren nog wat extra deksels te hebben gevonden in de auto die hij was vergeten mee te geven dus ik kan nog wat potten bij bestellen of ze als extra bewaren. Gaat er wel s wat kapot tijdens t weckproces?

Dat boek lijkt mij idd wel handig om meer tegelijk te wecken want als je zo'n grote pan hebt is het niet economisch m maar tot een kwart of de helft te vullen en te wecken. Ben je wel ff een dagje bezig maar dan hoef je niet dagelijks iets te doen lijkt mij.

Hoe staat het met jouw geweck Jorieke, al veel gedaan en is t allemaal goed gegaan?

Geplaatst:

Onder andere al geweckt: cake (3 soorten), brood, courgette stukjes (meerdere keren), courgette soep, kapucijners op suikerwater, en kapucijners op water (om verschil te proeven straks), aardbeien (in zijn geheel), stevia 'siroop', en... ehm.. dat was het volgens mij.

Soms is er nog 1 pot open na het wecken, die eten we dan die dag daarop (ik weck vaak 's avonds) leeg. En de rest is nog steeds dicht. Dus dat gaat goed!

Qua glas is er nog niets stuks gegaan, maar dat gaat vast wel gebeuren ja. Maar potten zonder deksels kan je amper aankomen, toch?

Ik vind het echt leuk om te doen ook, nu ik de techniek een beetje te pakken heb.

Geplaatst:

Brood uit de weckketel Ik wist niet dat dat mogelijk was.

Rijst me de vraag hoe dat smaakt. Vriend vraagt of de courgettestukjes in kleine stukjes uiteenvallen tijdens t wecken. Ik neem aan, omdat je t niet echt kookt dat ze daarom wel heel blijven

Heb je in dat Weckboek ook accessoires zien staan die je wel handig leken? Ik had ook online inzetpannen gezien om te ontsappen

Geplaatst:
Brood uit de weckketel Ik wist niet dat dat mogelijk was.

Rijst me de vraag hoe dat smaakt. Vriend vraagt of de courgettestukjes in kleine stukjes uiteenvallen tijdens t wecken. Ik neem aan, omdat je t niet echt kookt dat ze daarom wel heel blijven

Heb je in dat Weckboek ook accessoires zien staan die je wel handig leken? Ik had ook online inzetpannen gezien om te ontsappen

Zo'n inzetpan voor ontsappen hebben wij er ook bij en dat is zeer handig. Dan hoef je geen aparte sappan te kopen.

Geplaatst:

Ik had die sappan al, dis niet nodig voor mij

Het brood smaakt na het wecken niet anders dan ander brood. Het is net iets compacter misschien.

We hebben het nog niet gegeten na lange tijd in een pot, maar ik neem aan dat er aan de textuur niet veel meer veranderd.

De stukjes courgette vallen niet uit elkaar. Ze hoeven ook maar op 90 graden (staat me bij), en ook niet zo lang. Ze zijn daarna erg lekker! Beetje zoetzuur.

Geplaatst:

En dat recept voor courgettestukjes staat in dat boek? Dan hebben we er weer een optie voor de courgettes bij. Fijn om wat afwisseling te hebben, we willen niet elke week courgettesoep eten. Ik kijk al uit naar de pompoensoep Ik neem aan dat je die ook kunt wecken.

Geplaatst:

Je kan echt van alles wecken, maar fruit was bij mij geen succes door het gisten gingen de deksels los, het is nog best even oefenen

in het begin en dan nog zijn er allerlei factoren waardoor een deksel soms los laat ik gooi de inhoud dan weg en best zonde van het werk maar toch vindt ik wecken leuk, maar ik wil je zeker de kant van misluking laten zien omdat dat nu eenmaal bij wecken gebeurd maar je er niet veel mensen over hoort.

Fruit weck ik niet meer dat ging pot na pot fout en deze heb ik allemaal weg gegooid, ik hou het enkel bij groente.

Geplaatst: (aangepast)

Zo heeft ieder zijn voorkeur! Ik heb juist een voorkeur voor fruit omdat het daarbij niet zo erg is dat het papperig of minder knapperig is. Het meeste niet-direct-van-de-struik-fruit gebruik ik voor jam of taarten of toetjes en dan maakt de 'vorm' waarin ze zich bevinden niet zo heel veel meer uit. Met groente heb ik meer 'problemen' in die zin dat het toch allemaal flink doorgekookt is. Ik snap wel dat alles wat je met je groenten doet niet meer rechtstreeks uit de tuin smaakt maar sommige dingen vindt ik gewoon niet lekker meer. Sufgekookte courgette bijvoorbeeld, en dat gaat bij courgette best snel vind ik, dat sufkoken. Mijn franse bronnen wecken geen courgette om dezelfde reden, maar als ik het dan toch wil proberen dan adviseren zij de pot zo vol mogelijk te doen, zodat de stukje weinig ruimte hebben om te bewegen en dus botsen. Verder niet langer dan 30 minuten op 90-100 graden en alleen met water met wat zout. Ook niet blancheren van te voren.

Ik heb nog helemaal geen courgettes die plukrijp zijn maar van het overschot dat ongetwijfeld gaat komen maak ik soep, saus en colis en dat ga ik wecken. Maar wellicht dat in het magische boekje van Jorieke het geheim voor courgettes wecken staat

By the way, tis wel weer eens tijd voor een foto in dit topic, dus hierbij mijn back-to-basic weck-ketel, inclusief rooster/colonne en thermometer. Ik heb er ook nog haakjes bij om de potten aan het rooster vast te klikken maar die staan niet op de foto. Er passen 11 potten van een liter in! En de prijs staat er nog op, 10 euries!

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Het gaat mij niet om vookeur hoor leslie, het gaat mij erom dat fruit door het gisten lastig goed te wecken is.

Geplaatst:

Ok, de weckketel/pan is besteld, tezamen met het kunststof rooster en een staafmixer die in de aanbieding was. Scheelt een hoop geklieder met bijv. de courgettesoep. De tang moet ik ergens anders bestellen, dat kon niet op die site.

Alles besteld via http://Amazon.de Daar was de ketel/pan aardig goedkoop voor een nieuwe. Zelfs geen verzendkosten!

De ketel/pan:

441_78e6edd9ac8e109a40e406cc1889bdf4.jpg

De staafmixer:

441_c84b92b3edf4e40c5ff5918b5a708408.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...