geedee Geplaatst: 27 februari 2012 Auteur Geplaatst: 27 februari 2012 Iedereen is lekker bezig met zaaien en poten e.d. zeg. Vraag me soms wel af wat er nu in potjes binnen wordt gezaaid, in de koude kas buiten of in de volle grond. Is misschien toch handig om erbij te zetten voor de mensen die je hiermee op ideeen brengt. Ik heb tot nu toe alles binnen op de vensterbank in een kweekkasje gezaaid.
Jooze Geplaatst: 27 februari 2012 Geplaatst: 27 februari 2012 Wat betreft de meloenen, tja ik probeer maar wat. Heb ze wel binnen gezaaid en ze komen uiteindelijk in de kas. dus ik heb er vertrouwen in Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Jorieke123 Geplaatst: 27 februari 2012 Geplaatst: 27 februari 2012 Sugar snap (wordt 1,8 meter hoog), rode gekrulde pluksla (van HobbyZaden.nl ), rode kool, witte kool, rode bleekselderij, O-I-kers, courgette, en butternut pompoen gezaaid, in de onverwarmde kas. Ook knolselderij gezaaid, maar dan binnen. Zodra er teken van leven is, gaan ze meteen koeler. En wortel, spinazie, radijsjes, en nog wat pluksla gezaaid, buiten in de vollegrond. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
snekermoestuin Geplaatst: 27 februari 2012 Geplaatst: 27 februari 2012 Rood eikenblad pluksla, wilde rucola en artisjok. Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
appelvrouw Geplaatst: 27 februari 2012 Geplaatst: 27 februari 2012 Niet vandaag maar enkele dagen geleden, venkel florence..er stond inderdaad op deze zakjes vanaf februari. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Raxia Geplaatst: 27 februari 2012 Geplaatst: 27 februari 2012 Vandaag wat gemixte sla in een bak buiten gezaaid. Verder op het eerste echte stukje dat 'af' is in de tuin: wortel, bietjes, radijs en sla. Tevens het eerste stukje dat wat zon meepikt.. dus hoop dat het daar lukt
Eefje78 Geplaatst: 27 februari 2012 Geplaatst: 27 februari 2012 Vandaag tomaten gezaaid (vruchtdag, en vorig jaar vond ik mijn half maart gezaaide tomaten half mei nog wat te klein):Yellow taxiEarly wonderKondine RedGrapeOranje van goeijenbierRomaZaden uit grappig tomaatjes gepeuterd
Guus D Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Gister gezaaid: Tuinbonen4 soorten paprika2 soorten peper Buxus uitgeplant voor het kruidenstuk. Omdat het kan.
helena Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 (vruchtdag, en vorig jaar vond ik mijn half maart gezaaide tomaten half mei nog wat te klein): Had vorig jaar hetzelfde. Vandaag eerst maar doen. Lees ik met googlen dat tomaten lichtkiemers zijn, nooit geweten.....Is dat zo?Hoewel van sla lees ik dat nu ook pas, nooit gedaan, kwamen gewoon goed op.Ook paprika en peper verspenen, doe je dat best in een turfpotje of maakt dat weinig uit. Ofwel ga ik eerst nog shoppen of kan ik aan de slag?
Lenepeen Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Heb laatst ergens gelezen dat tomaat beter niet in turfpotjes gezet kan worden omdat die met z'n wortels in het potje haakt en deze dan afbreken. Geen idee of dit ook voor de paprika en peper geldt. Overigens verspeen ik altijd gewoon in potjes van 10x10. Zaai daar ook nogal eens in. Lekker makkelijk. Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
Dennis29 Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Gister gezaaid:tuinboon 'red epicure'lathyrus 'old spice'peultjes 'de grace'mosterdblad 'purple pop'rode eikenbladsla spikkelsla en nog een groene sla vandaag gezaaid via denomethode:aubergine ukkie aubergine pukkietomaat black krimtomaat powers heirloom
Claudia69 Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Voorgekiemde peterselie en snijselder.De ananaskers die op 20/02 werd gezaaid is intussen aan het opkomen, 't is te zeggen: het bakje met zelfgewonnen zaad van physalis edulis komt op, van de physalis little lanterns die ik er dit jaar bijkocht, is nog niets te zien.
Robin.G Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 (aangepast) Gister gezaaid:tuinboon 'red epicure'lathyrus 'old spice'peultjes 'de grace'mosterdblad 'purple pop'rode eikenbladsla spikkelsla en nog een groene sla vandaag gezaaid via denomethode:aubergine ukkie aubergine pukkietomaat black krimtomaat powers heirloomIk ben echt een hele vroege beginner met nog weinig kennis, dus excuses voor mijn vragen maar.. mosterdblad, wat is dat precies? Ik hou heel erg van mosterd dus mijn aandacht is meteen getrokken in positieve zin naar dit product 13 maart 2012 aangepast door Gast
geedee Geplaatst: 28 februari 2012 Auteur Geplaatst: 28 februari 2012 Heb afrikaantjes gezaaid vandaag. Ik heb er zoveel zaad van genomen vorig jaar dat ik het hele dorp kan voorzien met afrikanen Zo he , das vroeg Ok, vroeger in het jaar bloemetjes kan nooit kwaad (tot dat er nog vorst langs komt :S ) ze komen al uit 24 feb gezaaid
Claudia69 Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Sugar snap (wordt 1,8 meter hoog), rode gekrulde pluksla (van HobbyZaden.nl ), rode kool, witte kool, rode bleekselderij, O-I-kers, courgette, en butternut pompoen gezaaid, in de onverwarmde kas. Ook knolselderij gezaaid, maar dan binnen. Zodra er teken van leven is, gaan ze meteen koeler. En wortel, spinazie, radijsjes, en nog wat pluksla gezaaid, buiten in de vollegrond.Waar heb je zaden gevonden van sugar snap? Ik heb er vorig jaar gevonden van Somers, maar dit jaar zijn ze niet te vinden...
Lenepeen Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Bij o.a Vreeken, 123zaden, Hobbyzaden (.nl).... Genoeg te vinden volgens mij. Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
Jorieke123 Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Die hoge zijn niet overal te krijgen, deze heb ik van Tabernal-zaden. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Bit Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Heb ik op warmte paprika, peper en de wedstrijdaubergine gezaaid ( dag of 6 terug ) . Van alle soortjes 3. Staan nu van elk soortje ( op 1 soortje parika na ) ééntje boven de grond. Maar ja. Ik heb het zaaibak dekseltje nog gesloten. De andere zaadjes moeten nog boven komen. In het bakje loopt de temperatuur nu op naar 28gr. Want de lamp staat erop. Wat doe ik nu ? Die paar zaadjes die boven de grond staan worden maar langer en langer ( lampen aan van 07.00u - 21.00u Het is te warm ! maar ja . De andere zaden dan he ? wie heeft raad ? Ik zaai dit soort spul voor het eerst ( maar dat was al wel duidelijk denk ik )
geedee Geplaatst: 28 februari 2012 Auteur Geplaatst: 28 februari 2012 De paprika en peper kun je gewoon voor het raam zetten met een plastic zakje of in een kweekkasje...geen lamp erop en temp rond de 20 graden overdag...snachts 13 a 14...ze komen echt wel uit zo....28 gr is te warm.
Jorieke123 Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 28 graden? Wow. 19 tot 20 graden is idd een goede temperatuur om paprika's en pepers te laten kiemen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Claudia69 Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Ik heb die ook gewoon naast het schuifraam staan in een isomobak met micafolie erover.
Bit Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 mjaa. gewoon van internet. Ben een fanatisch zaaier eigenlijk wel . Maar deze dingen doe ik inderdaad voor het eerst ( ik moet geeneens pepers in me eten ) allerlei site's peperskweken.nl en weet ik veel wat voor site's zeggen allemaal hetzelfde, knip/plak : Temperatuur? Bij het zaaien van pepers en paprika’s is temperatuur een noodzaak, daarom hieronder enkele waarden om te onthouden: Temperatuur tijdens zaaiperiode: 25 tot 30 C°Temperatuur tijdens verspening en verdere opkweek: 20 tot 25 C°Temperatuur tijdens het afharden : 18 tot 20 C°
meekje Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Sugar snap (wordt 1,8 meter hoog), rode gekrulde pluksla (van HobbyZaden.nl ), rode kool, witte kool, rode bleekselderij, O-I-kers, courgette, en butternut pompoen gezaaid, in de onverwarmde kas. Ook knolselderij gezaaid, maar dan binnen. Zodra er teken van leven is, gaan ze meteen koeler. En wortel, spinazie, radijsjes, en nog wat pluksla gezaaid, buiten in de vollegrond.Waar heb je zaden gevonden van sugar snap? Ik heb er vorig jaar gevonden van Somers, maar dit jaar zijn ze niet te vinden... Bij http://www.zadenenzo.nl/ hebben ze ook sugar snap .. Daar koop ik vaak (Heb je geen zakken vol en het is goedkoop) Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
appelvrouw Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Kan je de lamp niet gewoon wat hoger boven het zaaibakje zetten? Gewoon een middenweg zal ik maar zeggen? mijn paprikaas en pepers kwamen ook op bij 23 graden We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Claudia69 Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Ik heb het even nagekeken en over paprika's zegt het handboek voor ecologisch tuinieren het volgende: De ideale temperatuur voor de kieming is van 23 tot 25°C (en ik denk dat je die achter glas wel krijgt overdag), liefst met een even hoge temperatuur in de grond. In de huiskamer kan je dat bereiken door het bakje op de verwarming te zetten (wij hebben vloerverwarming, dus krijgen hebben ze in elk geval geen koude voetjes). Paprika is een donkerkiemer en komt na ongeveer 2 weken uit. Zodra de plantjes uitgekomen zijn, zet je ze zo licht mogelijk. De temperatuur mag wat dalen maar blijft best tussen 20 en 23°C overdag en tussen 20 en 21°C 's nachts. Tijdens de verdere opkweek wordt een minimumtemperatuur overdag van 20°C aangeraden en ze zouden liefst nooit kouder dan 15°C staan.
Aanbevolen berichten