Bearded johnie Geplaatst: 10 juli 2021 Geplaatst: 10 juli 2021 Ik heb hier een struik met (volgens mij) Zwarte bes,nu heb ik al een aantal keren de donkerste bessen geproefd maar er zit een rare smaak aan , zijn ze nog niet rijp , is dit normaal of is het geen zwarte bes? Quote
mdubbelm Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 Dit lijjt me een zwarte bes en die zijn inderdaad niet lekker om zo te eten. Dus die rare smaak klopt wel 1 Quote
RobO Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 goed rijp smaakt ie als cassis, lekker met sparood en in de jam hier in h zijn ze nog niet plukrijp 1 Quote
Swa Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 Zelfde ervaring hier met de zure smaak van 3 verschillende soorten. Moeilijk te zien of ze echt goed rijp zijn. Wachten tot ze gemakkelijk van de steel afkomen. Rauw bevat die veel vitamine C, veel meer dan in sinaas. Bij koken wordt die vitamine wel afgebroken. Sap, siroop, op taartjes, in de yogurt, confituur of likeur van maken, ook thee met de bladeren. Er is heel veel mogelijk. 1 Quote
Flup Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 Zwarte bes en die hebben een aparte smaak. Moet je van houden of niet. Ik hou er wel van (wij hebben ook een zwarte bessenstruik staan), maar wel met mate. Ik mix de zwarte bessen altijd met de aalbessen en dan doe ik die in de yoghurt. Ook lekker! 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 Het hangt ook van het ras af of ze rauw en rijp lekker zijn. Ik vind alleen Ben Sarek lekker rauw. Van mijn assortiment. Maar grote hoeveelheden rauw eten doe ik sowieso niet bij deze bes, ik vind ze verwerkt lekkerder. Ik heb van een paar struiken alles al geoogst, maar sommige rassen rijpen later. Die zijn wel al zwart, maar laten nog niet los. Zoals Swa al zegt, kleur zegt niet alles. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 Mwah Ben ook geen fan van zwarte bessen. Gebruik het blad in thee. Ruikt lekker. De bes zelf is voor de vogels. 2 Quote
Amrutten Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 Zwarte bessen, heerlijk. Ik pluk ze net voordat ze echt rijp zijn. En dan een biscuitbodem, bessen en slagroom. Heerlijke contrasten van zoet/zuur. 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 Ze halen bij mij het huis niet eens, ik eet ze zo van de struik. Alleen om jam van te maken ga ik met een vergiet naar buiten om te plukken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Liekie Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 Hier vielen ze van de plant dus toen een kommetje eraf gehaald voor jam. Superlekker! Quote
mdubbelm Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 Zwarte bessen, mocht je er niet van houden, zijn wel heel geschikt om likeur te maken. Die je dan weer bij champagne kunt gieten. En dan heb je zo maar ineens Kir Royale en dan is het allemaal wel weer weg te krijgen. 2 Quote
fre3ke Geplaatst: 15 juli 2021 Geplaatst: 15 juli 2021 Inmiddels weet ik dat sommige rassen niet makkelijk loslaten, ook als ze rijp zijn. Vandaag meerdere opengebarsten bessen (door de regen) van een struik gehaald, die dus rijp waren maar nog steeds met wat geweld losgetrokken moesten worden. Bij die rassen moet je feitelijk iedere bes voelen, en als hij niet meer hard is, plukken. Quote
mdubbelm Geplaatst: 17 juli 2021 Geplaatst: 17 juli 2021 De houtduiven hebben een andere tactiek, @fre3ke Quote
Roelie Geplaatst: 18 juli 2021 Geplaatst: 18 juli 2021 Paar liter brandewijn, suiker naar smaak en een boel bessen. Half jaartje laten staan, zeven, klaar. Proost! 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 18 juli 2021 Geplaatst: 18 juli 2021 Maak jij het echt zo @Roelie? Ik had begrepen dat de suiker pas na het inweken erbij kan omdat anders de pectine reageert met de alcohol. Dan wordt het dus dik. Quote
Roelie Geplaatst: 21 juli 2021 Geplaatst: 21 juli 2021 Nooit last van gehad, altijd meteen de suiker erbij. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.