Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb hier een struik met (volgens mij)

Zwarte bes,nu heb ik al een aantal keren de donkerste bessen geproefd maar er zit een rare smaak aan ,

zijn ze nog niet rijp , is dit normaal of is het geen zwarte bes?

20210709_163711.thumb.jpg.fcf7c08d85cfe3cbacfd1beb95390c8b.jpg

20210709_163659.thumb.jpg.e9d314f601a4ef16328ddd9a0fbdd1f6.jpg

Geplaatst:

Zelfde ervaring hier met de zure smaak van 3 verschillende soorten.

Moeilijk te zien of ze echt goed rijp zijn. Wachten tot ze gemakkelijk van de steel afkomen.

Rauw bevat die veel vitamine C, veel meer dan in sinaas. Bij koken wordt die vitamine wel afgebroken.

Sap, siroop, op taartjes, in de yogurt, confituur of likeur van maken, ook thee met de bladeren. Er is heel veel mogelijk.

• Like 1
Geplaatst:

Zwarte bes en die hebben een aparte smaak. Moet je van houden of niet. Ik hou er wel van (wij hebben ook een zwarte bessenstruik staan), maar wel met mate. Ik mix de zwarte bessen altijd met de aalbessen en dan doe ik die in de yoghurt. Ook lekker!

• Like 1
Geplaatst:

Het hangt ook van het ras af of ze rauw en rijp lekker zijn. Ik vind alleen Ben Sarek lekker rauw. Van mijn assortiment. Maar grote hoeveelheden rauw eten doe ik sowieso niet bij deze bes, ik vind ze verwerkt lekkerder.

Ik heb van een paar struiken alles al geoogst, maar sommige rassen rijpen later. Die zijn wel al zwart, maar laten nog niet los. Zoals Swa al zegt, kleur zegt niet alles.

• Like 1
Geplaatst:

Ze halen bij mij het huis niet eens, ik eet ze zo van de struik. Alleen om jam van te maken ga ik met een vergiet naar buiten om te plukken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zwarte bessen, mocht je er niet van houden, zijn wel heel geschikt om likeur te maken. Die je dan weer bij champagne kunt gieten. En dan heb je zo maar ineens Kir Royale en dan is het allemaal wel weer weg te krijgen.

• Like 2
Geplaatst:

Inmiddels weet ik dat sommige rassen niet makkelijk loslaten, ook als ze rijp zijn. Vandaag meerdere opengebarsten bessen (door de regen) van een struik gehaald, die dus rijp waren maar nog steeds met wat geweld losgetrokken moesten worden. 

Bij die rassen moet je feitelijk iedere bes voelen, en als hij niet meer hard is, plukken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...