Jump to content

Vrouwelijke courgette knoppen worden geen bloem

Groentekonijn

Recommended Posts

Hi,

Dit is de eerste keer dat ik courgettes kweek. Ik heb 3 planten in één grote pot staan. Het ging heel goed, tot vorige week. Ik heb twee vragen waarbij ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Vraag 1

Vorige week zag ik dat de planten nog voldoende vrouwelijke knoppen aanmaakte, maar de knoppen groeien niet meer uit tot bloem zoals voorheen. Vroegtijdig worden de mini courgetjes al geel, en de bloemen worden bruin/ze gaan rotten. 

De planten maken nog wel volop gezonde, mannelijke bloemen aan die open gaan. De bladeren hebben wel een rare witte waas; is dit een soort schimmel waar de plant mee besmet is?

Zie foto's voor wat ik bedoel.

Vraag 2

M'n courgettes groeien als een dolle. Eentje is opgehouden met groeien en wordt geel, dus die zal wel niet goed bevrucht zijn. Maar de andere twee zijn al 15cm lang en worden super breed, maar ze worden maar niet donkergroen. Hoe weet ik nou wanneer ze goed zijn en ik ze kan oogsten? Moeten ze daarvoor donkergroen worden?

Zie foto's voor wat ik bedoel.

Wat heb ik al geprobeerd:

• Meer zon/minder zon
  • Meer water/minder water
  • Ik knip dode bladeren en rottende vruchten en uitgebloeide bloemen altijd af, zodat daar geen energie van de plant naartoe gaat
  • Moestuinvoeding; wellicht hebben ze te weinig voeding omdat ze met z'n drieën in een pot (diameter 40cm, hoogte 50cm) staan? Ik heb de eerste keer voeding gegeven toen de vrouwen knoppen nog niet gingen rotten. Kan de moestuin voeding het probleem zijn en wat kan ik wel doen?

IMG_6982.jpg

IMG_6983.jpg

IMG_6985.jpg

IMG_6987.jpg

IMG_6988.jpg

IMG_6989.jpg

Deze komen van de Albert Heijn of niet? :P Ik heb dezelfde geplant en zat ook met dezelfde vragen.

Dit zijn niet het ras courgette dat donkergroen wordt. De grote op de foto is dus al rijp, mogelijk overrijp. Wat mij is verteld is dat je ze al vroeg kunt oogsten, als de bloem er net vanaf is maar ik heb ook eerder al een overrijpe gegeten.

De witte waas op de bladeren is er ook op mijn planten en was er al vanaf klein af aan dus het is geen schimmel maar hoort bij dit ras courgetteplant.

Waardoor de bloemen vroegtijdig afsterven weet ik ook niet. Mogelijk een voedingstekort? Verder is met zijn drieën in een pot erg krap. Een van de drie planten die ik heb staan zou op het moment niet meer in die pot passen, alhoewel ze hier dan wel in de volle grond staan.

Hier een thread waar de vraag als eens is gesteld over de kleur van de plant: https://www.moestuinforum.nl/topic/34180-courgette-kleur/

Hier een blog-entry van mijzelf waarop in de comments is gereageerd om welk ras het gaat en wanneer er het beste geoogst kan worden: https://www.moestuinforum.nl/blogs/entry/8357-courgetteplant-ontwricht-en-meer/

Dit was zeer nuttig dankjewel! Indeed, moestuintjes 😛 Volgend jaar ga ik zeker zelf zaadjes en meer potten kopen.

Kan ik de overrijpe courgette wel nog eten of is dat vies?

Als iemand anders ideeën heeft over vraag 1, de rotte vrouwelijke knoppen, hoor ik het graag.

Ik kan de foto niet goed zien - Zitten er echt drie courgette planten in die ene pot? Want dat kan niet goed gaan. Ik denk dat 1 plant in zo’n maat pot al een uitdaging is, maar wellicht vertekend de foto? De bladeren zijn ook te geel, die zouden groener moeten zijn. 

Op de laatste foto zie je op het voorst (waarschijnlijk oudere) blad duidelijk meeldauw. Het kleinere blad daarachter heeft de normale tekening. 

Je zou kunnen proberen om twee planten weg te halen en er een te laten staan, maar ik denk dat het een uitdaging wordt. 

Volgens mij is dat het ras lebanese white bush. Ik zou die beide lichtgroene al oogsten, vroeg oogsten zorgt voor meer productie. Waarom je vrouwelijke knoppen sterven durf ik niet te zeggen maar het kan me voorstellen dat ze plant veel te weinig grond heeft. Mijn ene plant buiten neemt ongeveer 90 bij 90 in beslag😅