Marlein Posted January 10, 2012 Posted January 10, 2012 (edited) BEste allemaal, Al een poosje lurk ik hier rond en nu begint de makkelijke moestuin pas goed tot me door te dringen. Toen ik gister aan mijn man vertelde dat we voor onze a.s moestuin beter een makkelijke tuin kunnen aanleggen, kwam hij meteen met de bewatering. POtten moeten meer water hebben dan de volle grond.Is dit inderdaad zo? Of moet een gewone moestuin in volle grond net zo vaak water krijgen.Ik vraag dit, omdat we voor onze makkelijk moestuin die een aantal kinderen in ons appartementencomplex gaan doen, net een groot stuk dakterras hebben toegewezen. MOcht het in vollge grond qua bevochtigen makelijker zijn, dan valt het te overwegen de boel toch naar de tuin te verplaatsen. ik ben benieuwd naar jullie reacties, groeten, Marlein Edited January 10, 2012 by Guest Quote
Jorieke123 Posted January 10, 2012 Posted January 10, 2012 Bij volwassen planten in de vollegrond hoef je minder water te geven omdat die heel diep wortelen. Ook droogt de vollegrond minder uit als het warm is. Bij jonge plantjes zal het geen verschil maken denk ik. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Posted January 10, 2012 Posted January 10, 2012 Potten hebben altijd wat meer aandacht nodig dan volle grond, je moet wat zorgvuldiger water en mest geven door de beperkte aarde, maar goed te doen als je zorgvuldig bent wat inhoud bv in zomer twee x per dag water bv in de ochtend en avond en volle grond is 1x per dag genoeg.Hoe kleiner de pot deste meer aandacht. Quote Players only love you when they're playing.
Jorg Posted January 10, 2012 Posted January 10, 2012 Goed te doen maar inderdaad hoe minder ruimte en hoe meer competitie er in de makkelijke moestuin bak / pot is des te meer aandacht je zal moeten geven in de vorm van water en voeding (en uitdunnen). Zoals al geschreven is vocht verdampt sneller en planten hebben maar beperkt de ruimte. Water geven moet je dus waarschijnlijk wel wat vaker doen dan bij een stuk grond. Ik denk dat een lange bak of meerdere bakken wel handiger zal zijn, als je iets voor kinderen wilt organiseren, dan een stuk in de volle grond. Met een aantal gewassen ben je natuurlijk wel wat beperkter door zo'n bak dan in de volle grond (neem kolen, paprika's, tomaten die vrij veel ruimte innemen) en als de oogst er toe doet kun je ook beter voor de volle grond kiezen. Planten doen het natuurlijk over het algemeen wel beter in de volle grond, gegeven dat de grond in goede conditie is, dan in potten. Quote
geedee Posted January 10, 2012 Posted January 10, 2012 Hoe kleiner de pot deste meer aandacht. Die kleinere potten heb ik in de zomer in een bak staan zonder gaten...alleen als het blijft gieten...moet ik opletten dat ze niet verzuipen maar bij warm weer werkt het perfect....giet water in de bak ongeveer 3 cm hoog en ze kunnen dan allemaal tegelijk het water opzuigen. Quote
hansm Posted January 10, 2012 Posted January 10, 2012 Dat is slim, zo werken kwekers met in het groot met tafels noemen ze eb/vloed systeem. Quote Players only love you when they're playing.
geedee Posted January 10, 2012 Posted January 10, 2012 lol ...wist niet dat het zo heette...dus ik werk volgens systeem Quote
Saskia Posted January 11, 2012 Posted January 11, 2012 Hi Marlein, Kijk even op de volgende pagina: http://www.makkelijkemoestuin.com/water-geven-2.html Water geven in MM-bakken is makkelijker en veel zuiniger dan in de volle grond. Wel de juiste mix gebruiken; dan droogt je grond niet snel uit en heb je toch een goede afwatering. Succes! Quote Vriendelijke groet! Saskia Alles over écht makkelijk je groentes kweken zonder moeilijk gedoe! Volg Jelle op http://www.makkelijkemoestuin.nl
Koert Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 2 Rantje: ik reageer even hier om niet te veel off topic te gaan in het kruiden aan de schuttingtopic.Maar goed, er zijn ook heel veel volle gronds moestuinders die beweren dat de MM nooit goed kan werken terwijl ik er zelf best tevreden over ben.Tot nu toe dan... Is dat zo? Ik geloof niet dat een 'vollegrondstuinder' dat zo letterlijk zegt, ze zouden naar mijn mening iig niet gelijk hebben. Ik denk zeker wel dat de mm/sfg werkt hoor, waarom niet. Ik blijf er alleen bij dat het niet meer en minder is dan het telen op verhoogde bedden. Ja, jullie gebruiken vermiculiet en dat wordt in de volle grond niet veel gebruikt, maar wel compost en turfmolm, wat verder qua vocht vasthouden niet veel verschilt en zeker niet als je bovenop kleigrond teelt ,dus ook daarin staan we gelijk. Ik denk dat meer is, dat vollegrondstuinders vinden dat de voordelen zoals ze geschetst worden niet kloppen, dus dat mm/sfg'ers altijd alleen maar de voordelen noemen en denken dat ze overal mee weg komen, geen/stukken minder onkruid, geen ziektes en plagen, meer opbrengst, minder werk etc. etc. Allemaal onzin zo als ik het zie. In het begin zal het daar wat meer op lijken, maar dat is imo alleen door dat je met nieuwe grond start, volle grond bevat natuurlijk al het een en ander. Als je iedere twee jaar je grond vervangt zal dit wel zo blijven, maar zo kan ik het ook! Als jij net zoveel aandacht geeft aan bv een m2 bak(die al een jaar of 2 a 3 staat) als ik aan een m2 van mijn verhoogde bedden en deze staan naast elkaar en je gebruikt het zelfde zaad, zul je daar echt geen verschil in aan treffen. Ik denk dat dat is wat vollegrondstuinders bedoelen en niet dat het niet zou werken, alleen dus niet zoals jullie beweren! Het voordeel van een mm-bak is in mijn ogen dus alleen dat je het op kleine schaal in de achtertuin kan doen (en misschien de vermiculiet), maar verder niet. Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Als jij net zoveel aandacht geeft aan bv een m2 bak(die al een jaar of 2 a 3 staat) als ik aan een m2 van mijn verhoogde bedden en deze staan naast elkaar en je gebruikt het zelfde zaad, zul je daar echt geen verschil in aan treffen. Wel verschil... de vollegronds planten hebben meer wortelruimte dus zullen groter worden en beter tegen droogte kunnen. Ennuh... Koert, voor het hier plaatsen van dit bericht. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Als jij net zoveel aandacht geeft aan bv een m2 bak(die al een jaar of 2 a 3 staat) als ik aan een m2 van mijn verhoogde bedden en deze staan naast elkaar en je gebruikt het zelfde zaad, zul je daar echt geen verschil in aan treffen. Wel verschil... de vollegronds planten hebben meer wortelruimte dus zullen groter worden en beter tegen droogte kunnen. Als de onderkant van de mm bak dicht is (worteldoek), zoals vaak het geval is, zou dat bij een groot deel van de planten zeker zo zijn (radijsjes en raapsteeltjes bv. waarschijnlijk niet). is wel afhankelijk in hoeverre ik mijn grond verbeterd heb, alleen op de volle klei, met een dun laagje bewerkte grond zoals ik bij aardig wat moestuinen bij ons op het complex zie, die planten wortelen ook niet diep hoor. Quote Even a broken clock is right twice a day
Recommended Posts