Jump to content

Teelaarde of moestuinaarde?

Marmoes

Recommended Posts

Welke soort aarde kan ik op dit moment in het jaar het beste in mijn moestuinbakken doen? Heb ca 5 kuub nodig. 
Kom verschillende soorten tegen. Moestuingrond, verrijkte teelaarde, gezeefde teelaarde, gewone tuingrond  etc etc. 
Verkopers adviseren de duurdere speciale moestuingrond. Ben benieuwd wat jullie als ervaren moestuinders adviseren. Bedankt!

Edited by Marmoes

Klopt, moestuinbakken op de gewone grond. In die grond heb ik voorheen ook wel wat groente verbouwd. Maar was niet zo goede opbrengst als op ons volkstuincomplex waar we eerder een tuintje hadden. 

Edited by Marmoes

Niet uit ervaring: moestuingrond bevat volgens mij voedingsstoffen voor een jaar voor groente. Je kunt ook zelf voeding kopen, dat is goedkoper.

Wel uit ervaring  Bij 5 kuub zou ik bij de lokale gft verwerker vragen of ze compost uitleveren. De boel dus helemaal volgooien met compost. Vanwege goedkoop. En twee kuub meer bestellen ivm inklinken.

Edited by fre3ke

• 3 weeks later...

Mengen en mixen, dat bevalt mij het best. Zo kan je voeding toevoegen bij de teelt die het nodig heeft. Potgrond, brekerszand, compost ( ben er wat behoudener mee geworden sinds ik vrij veel plastic daar in aantrof), opgeveegd boomblad bij oma, eierschalen, koffiedik, theeblad ( damn, dat werkt goed om wormen te krijgen !), tuinaarde, het is allemaal doorelkaar gehutseld en werkt goed. Moet de aarde wat meer zand hebben dan gooi ik er wat brekerszand bij. Ben er zeer tevreden over.