Ga naar inhoud

is dit een champignon (zoals je gebruikt in de keuken)?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb totaal geen verstand van paddenstoelen etc. aar wij kweken in onze nogal wat groenten, in een grote bak waar we teelaarde in gebruikt hebben is nu onder de tomaten dit verschenen. Zijn dit champignons, zo niet enig idee wat wel? spacer.png

Geplaatst:

Het lijkt er wel op, maar ik zou het toch niet riskeren om ze te eten. Bij mij groeien ook paddestoelen in de geleverde compost. Dat ze eetbaar zijn, weet ik pas als ongedierte & co er stukken van opgegeten hebben. Maar dan hoef ik ze niet meer 😛

• Like 1
Geplaatst:

Je hebt onder de champignonsoorten (> 60) ook giftige soorten. Deze paddenstoelen op de foto kunnen van alles zijn. Zonder foto van de lamellen, de steel en liefst ook nog een dwarsdoorsnede, is het niet mogelijk om precies te bepalen welk soort het is. Verkleurt de paddenstoel bij beschadiging? Hoe ruikt de paddenstoel, allemaal belangrijk om te weten, juist ook bij de champignonsoorten!

Geplaatst:

Flup je hebt groot gelijk. Hier groeien ze in het "gazon", maar zonder de lamellen zoals we die kennen. Lijkt wel een massieve champignon, ook geen verstand dus laten we het mooi zijn. Zoontje uitgelegd dat ze giftig zijn en hij ze niet kan eten, die ik tegen kom verdwijnen meteen. Maar ze blijven opduiken, voorheen niet zo opgevallen als nu.

• 1 maand later ...
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:
Op 31-7-2021 om 22:14, fre3ke zei:

Dat ze eetbaar zijn, weet ik pas als ongedierte & co er stukken van opgegeten hebben.

Het feit dat er hapjes uit een paddestoel zijn genomen zegt niets over de giftigheid.

Een slak bijvoorbeeld, heeft een totaal andere stofwisseling dan een zoogdier.

Zelfs tussen zoogdieren onderling zijn er grote verschillen qua gevoeligheid voor toxinen.

Dus dat is geen goed criterium.

• Like 2

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...