Vlinderx Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 Hallo, Ik moet spoedig mijn appelbomen snoeien aangezien ze wat verwilderen en het model eruit is. Nou heb ik wel eens begrepen dat de beste periode hiervoor, december/januari is in ieder geval wanneer het vriest. Ivm de vochtbanen in de takken, die dan stil staan. Klinkt logisch maar wat doe ik in een winter zoals deze? Echte vorst hebben we (nog) niet gehad. Kan ik beter wachten tot het misschien nog 'echt' winter gaat worden of moet ik het nu maar gewoon doen?? Heeft iemand een idee en wat zou jezelf doen? Ik hoor het graag!! Vast bedankt voor je reactie. Groet, Vlinderx Quote Don't dream your life. Live your dreams..
powerlite Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 ik heb zondag alle appelen en peren gesnoeid. Het zijn de laatste dagen ideaal weer.Droog zonnig , die paar graden vorst tijdens de nacht kunnen geen kwaad. door het droge zonnige weer drogen de wonden snel op. je kan gerust nog wachten , later snoeien gaat de groei wat remmen , wat misschien nuttig is. andere jaren snoei ik ook maar eind februari. Quote
Frank Houweling Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 http://www.houtwal.be/Zeer informatief.Zo kan ik het ook:www.google.nl, zeer informatief. Maar om even goed antwoord te geven. De rede waarom wij appelbomen snoeien is omdat het blad van de bomen is en de bomen in rust zijn. Ook in deze warme winter is dit de ideale tijd om te snoeien, wij zijn net klaar! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
bartp Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 En wat met jonge pruimen en perenbomen (deze herfst geplant)? Kan ik deze nu ook licht snoeien, of beter nog wat wachten? In de perenbomen komen al wat knopen open. Groeten, Bart Quote
Persica († december 2016) Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Pitfruit nu snoeien, appel, peerde rest zoals het steenfruit, perzik, kers, abrikoos, pruim,.. vanaf wanneer de sapstroom weer op gang is gekomen, na de bloei Quote
bartp Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Ook als het jonge boompjes zijn al snoeien? Ik lees in sommige boeken dat jonge bomen niet in de winter mogen gesnoeid worden, en dat dit beter pas in maart kan. Ik denk echter dat aangezien de knoppen nu al open komen, de peren in maart al vol in het blad zullen staan .. Groeten, Bart Quote
Frank Houweling Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Pitfruit nu snoeien, appel, peerde rest zoals het steenfruit, perzik, kers, abrikoos, pruim,.. vanaf wanneer de sapstroom weer op gang is gekomen, na de bloeiIk snoei steenfruit zelf altijd na het plukken van de vruchten, vooral bij pruimenbomen is het belangrijk om ze niet in de winter te snoeien om loodglans te voorkomen. Ook jonge appelbomen kunnen nu gesnoeid worden Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Persica († december 2016) Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Ik heb geen idee hoe je jonge boompjes er nu uitzien, geveerde boompjes (knipbomen?) het lijkt me helemaal geen kwaad kunnen wanneer je nu een misplaatste tak eruit knipt maar evenzo nog wachten kan helemaal geen kwaad.De knoppen die nu al gaan schuiven zijn bloesemknoppen, reken maar dat heel veel fruitboeren nu een erg spannende tijd tegemoed gaan, het is een volstrekt absurde winter deze keer. Ik hoop dat alles nog even in (winter)rust blijft. Quote
bartp Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 De perenboompjes: Doyennée du comice: Conference: Vooral aan de Doyennée zijn er wat takken die weg moeten lijkt me. Moet er aan de Conference iets gebeuren? Groeten, Bart Quote
Persica († december 2016) Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Conference zo laten alleen uitbuigenComice hier kunnen een paar takken uit maar ook uitbuigen. Met touw,Het uitbuigen doe je in de lente wanneer de takken soepel zijn ! Een boompaal aan de windzijde (west) van de boom plaatsen, want deze bomen staan vermoedelijk op onderstam Kwee MC (zwakgroeiend). De bedoeling is dat je eerst de vormsnoei toepast (boom in model brengen) De vormsnoei, die toegepast wordt bij het vormen van de jonge bomen, heeft als doel om zo snel mogelijk vruchten te krijgen. In de beginjaren zal men minder moeten gaan snoeien en meer uitbuigen, waardoor de bomen zullen uitgroeien zonder al te veel groei op te wekken. De snoei zal zich beperken tot het wegnemen van te sterk groeiende takken of slecht ingeplante takken. De kop wordt zoveel mogelijk met rust gelaten. Enkel het pluizen, waarbijde vertakkingen in de kop van de boom in een vroeg stadium worden weggenomen, en het verenkelen van de gesteltakken is belangrijk in de beginjaren. Bovenaan in de kop mag zeker geen zwaar hout geduld worden, zodat de belichting en de ontwikkeling van de onderstetakken niet belemmerd wordt. Quote
bartp Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Toch een boompaal? De kweker had mij gezegd dat dit niet nodig was, aangezien de tuin omgeven is door een haag en het laagstam is. Kan ik die dan nog plaatsen als de bomen al geplant zijn? Beter niet te kort bij de boom plaatsen dan? Bij de pruimenbomen ook een paal plaatsen? Ik moet wel zeggen dat de Doyennee een klein beetje scheef geplant staat, helt beetje naar het zuiden Quote
Persica († december 2016) Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Ook al ligt de tuin heel beschut, ik persoonlijk vind een boompaaltje wel nodig, kijk eens naar onze afgelopen zomerse hoosbuien, wat een geweld.Alle jong aangeplante boompjes, ja ook pruimen, hebben naar mijn idee zo'n steun nodig, door het voortdurend bewegen van de boom zullen de wortels daar behoorlijk onder lijden, maar niet alleen de wortels, uiteindelijk je hele boom. Ga eens kijken bij fruitboeren, alle jonge aanplant is aangebonden, niet voor niets. Op 10 a 15 cm afstand een paal slaan. Quote
Frank Houweling Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Fruitkwekers zitten ook in de polder. Vind het zelf in een stadstuintje bij een laagstam niet nodig. Maar een bomboestok kan je er natuurlijk altijd bij zetten, dat kost niks! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
bartp Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 en beschadig ik daar de wortels niet mee, als ik nu nog een bamboestok erbij plaats (op 10 cm?)? Ik vraag me ook af of ik die nog de grond in krijg zonder gat te moeten graven. Pruimen zijn in november geplant, de Peren in december. Dat de stam een beetje scheef staat kan geen kwaad? Quote
Frank Houweling Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Ach, er zijn mensen die dat niet mooi vinden. Maar als jij het zelf gewoon mooi vind kan ik er niet erg veel kwaad in vinden. (als het niet te gek is natuurlijk) Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
bartp Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Ach, er zijn mensen die dat niet mooi vinden. Maar als jij het zelf gewoon mooi vind kan ik er niet erg veel kwaad in vinden. (als het niet te gek is natuurlijk) Het scheef staan bedoel je? Zie de eerste foto: Quote
Frank Houweling Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Veel rechter dan dat ga je ze niet krijgen Ik zou er een bamboestok bij zetten of niets, zo'n kleine boom vangt nog weinig wind en vooral in een stadstuintje moet het geen problemen gaan geven. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
bartp Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Tof! Aan westkant van de Doyennee staat op enkele meters ook een veranda, die zal wel wat wind wegnemen. Zal eens kijken of ik een bamboestam de grond in krijg geduwd. Bedankt voor de tips! Eerstvolgende droog, zonnig weekend zal ik de doyennee wat snoeien. Enne sorry voor het topic te stelen Groeten, Bart Quote
powerlite Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 1) Bamboestok plaatsen als steun is aan te bevelen. neem er ene van onderaan toch zowat 2cm dikte. Ik neem er altijd van 2m70 lang , die zijn voldoende dik. KweeMC heeft weinig wortels , dus het omwaaien is altijd een risico , zeker de eerste jaren.2) doyenée , vraagje , is de entplaats mooi bovengronds , kan het niet goed zien. Zorg er altijd voor dat de entplaats (knobbel waar onderstam en ras aan elkaar gegroeid zijn) toch minstens een 10tal cm boven gronds is. Dit is erg belangrijk.3) vreemd dat uw boomkweker die bomen niet gesnoeid heeft als je die ging kopen. Is toch basis service vind ik.Ik zou ze beiden nog snoeien , laat geen te lange takken in 1 jaar groeien. snoei de zijtakken steeds een paar cm voorbij een oog die naar onderen gericht is. Zo bekom je meer horizontalere groeivorm , hoewel dit bij het ene ras al beter lukt dan het andere. Veel succes. Quote
Harrie Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 http://www.houtwal.be/Zeer informatief.Zo kan ik het ook:http://www.google.nl, zeer informatief. Maar om even goed antwoord te geven. De rede waarom wij appelbomen snoeien is omdat het blad van de bomen is en de bomen in rust zijn. Ook in deze warme winter is dit de ideale tijd om te snoeien, wij zijn net klaar!Ik persoonlijk ben van mening dat ik zelf niet veel meer informatie had kunnen geven dan de betreffende site en als ik zo de antwoorden lees ben ik niet de enige.Op de site staat zelfs beschreven HOE men moet snoeien onderbouwd met beelden en een snoeikalender. Quote
Frank Houweling Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Had dan tenminste de moeite genomen om een link te maken naar de pagina waar het beschreven stond. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Harrie Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Ik persoonlijk ben van mening dat ik gedaan heb wat ik dacht dat nodig was,is de vragensteller geîteresseerd kan hij of zij zelf verder lezen. Quote
sugar Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Noodzaak van een onderstam hangt af van de onderstam. Als die onderstam Kwee A is een permanente steunpaal zelfs aangewezen. Het feit dat er een veranda op enkele meter staat maakt de plantplaats niet per definitie beschut, hangt af van de windrichting ... Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
blije bakkus Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Ik ben het eens met sugar. De noodzaak voor een steunpaal, maar ook de gewenste manier van snoeien hangt af van de gebruikte onderstam. Hoogstam of laagstam zegt helaas helemaal niets over de gebruikte onderstam. Mijn persoonlijke ervaring is dat perenbomen vaak met zaailingonderstammen verkocht worden, tenzij de koper specifiek naar een kwee-onderstam vraagt. De verschillen in groeikracht tussen een kwee- onderstam en zaailingonderstam zijn gigantisch. Quote
Recommended Posts