Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insectenhotels

Featured Replies

Geplaatst:

Wat  is jullie gedachte over  bijen/ insectenhotels ? 
Ik vraag dit  , omdat ik enorm twijfel  over  aanschaf en nut ervan.
op facebook werd ik in een  tuingroep bijna gelynched  toen ik 

de nadelen (of de onzin) van zo'n hotel noemde .

Mijn twijfels zijn de volgende  : Laat  de natuur  zijn gang gaan

Dieren  redden zichzelf het beste en zij laten zich niet  "dresseren ".

Zij denken niet als een mens ,zij overstijgen het menselijk denken 

Ze  hebben niets  aan menselijke  medelijden dat het zo zielig is .

Meestal weten ze zelf veel beter  een oplossing voor hun problemen .

Als jij de  tuin niet al te netjes  nalaat in het  najaar (qua snoeien

blad opruimen en onkruid  wieden) vinden ze vaak wel

een plekje om te overwinteren , en laat ze daar zitten . Help desnoods alleen 

bij sneeuw of langdurige vorst . 

Tegelijk vind ik  (en dat is dan weer zo tegenstrijdig) het ook wel enorm

boeiend  om  het leven en de cyclus van een insect te volgen , en ben ik  ook wel ongerust over  het  

teruglopen van   de aantallen en soorten bijen en insecten .

Wat  vinden jullie en evt wat zijn jullie ervaringgen hiermee ? 
Dankjewel voor je reactie 

Heleen 

Geplaatst:

Lastige dit. Alhoewel…gewoon doen wat jij denkt dat goed is toch? 
Dat lynchen zie ik overal terug,….zodra je een iets andere mening hebt word je gelynched . Dat is hip tegenwoordig denk ik. 😟

Maar ja, soms zie ik iets voorbijkomen waarvan ik ook het mijne denk….maar meestal meld ik dat maar niet. 
Iedereen heeft overal wat over te zemelen lijkt het. 
Iedereen is toch anders? Als ik last van slakken heb dan vermoord ik ze. Een ander laat ze alles opvreten..want…dat is de natuur…

ik heb twee kleine bijenhotelletjes waar het zeker in het voorjaar echt heel druk is met beestjes en bijtjes…dus mijn gevoel zegt..goed idee zo’n hotel! 

Geplaatst:

Waarom nemen mensen steeds meer ruimte in?
Waarom asfalteren en betegelen wij wegen.

Waarom vernielt de mens de natuur?

Waarom starten er initiatieven als er alarm wordt geslagen door mensen dat de bijen en hommels in nood zijn.

Zij denken niet als een mens ,zij overstijgen het menselijk denken 

Waarom zijn de bijen en hommels dan niet zelf hotels en huizen gaan bouwen, als deze slimmer denken dan de mens?

3 uren geleden, Heleen1963 zei:

Meestal weten ze zelf veel beter  een oplossing voor hun problemen .

Waarom hebben de edelherten op de oostvaardseplassen zelf niet voor een oplossing gezorgt toen ze er achter kwamen dat ze met te veel op een klein stukje grond zaten en dat er geen eten meer voor hun was? Waarom moest de mens ze gaan afschieten? Waarom hebben de edelherten de hekken niet opengeknipt en ontsnapt?

Ze  hebben niets  aan menselijke  medelijden dat het zo zielig is .

Door het medelijden van de mens, zijn mensen in opstand gekomen om te strijden voor de edelherten, en uiteindelijk in de politiek besproken werd.
Teven is door medelijden het idee van insectenhotels gekomen.
Initiatieven zoals, tegel eruit, plant er in.

Nu serieus: Ben er mee eens dat de natuur zijn eigen weg wel vind. Helaas heeft de mens in het verleden fouten gemaakt(nu nog steeds) met gif spuiten etc, waardoor er dus initiatieven kwamen zoals het maken van bijen hotels, zodat er meer overlevingskans is voor deze beestjes. Dit omdat WIJ de MENS hun natuurlijke omgeving slopen. Stel dat wij dit niet hadden gedaan? En de insecten compleet waren verdwenen. Wie gaat dan nog bestuiven?
Ik vind het dus persoonlijk belangrijk om een belans tussen natuur en de mens te vinden. En dat kan prima met een bijen hotel. Of b.v. een groene daken/ sedum dak op je garage, om extra stukjes natuur terug te brengen de steden in.

Iets aanschraffen in onze consumptie maatschappij hoeft niet, je kan het gewoon zelf maken uit afval, van hout, steen, beton, etc.

Geplaatst:

De natuur redt zich prima zonder ons, maar er is geen 'zonder ons' . Wij beïnvloeden alle natuur, en dan moet je inderdaad een bijenhotel ophangen om een beetje balans terug te brengen. 

Sommige bijen/hommels leven ondergronds, die hebben het ook zwaar door ons geschoffel en zo. Ik zou daar graag wat meer voor doen. Of laten. Er woonde een bij onder de mulchlaag in een bloempot, maar die plant moest toch verpot worden. De bijen hebben het echt niet makkelijk, en dat komt door ons. 

Ik heb ook een bij wonen in de staande paal van de composthoop. Er zit een oud schroefgat in die paal. Ondanks dat ik naast een bos woon, is de behoefte aan een woonplaats voor bijen hier enorm en ik zou meer moeten doen. Overigens gaat het niet om overwinteren, ze hebben zomers ook een plek nodig.

Ik kan een bijenhotel maken, door wat gaten te boren in de houtstammen die overal slingeren. Ik heb een oud vogelvoederhuisje gevonden, daar kan ik rietstengels en zo instoppen en tegen de zuidmuur zetten. Maar ik vergeet het steeds. Dus dat mensen een panklaar bijenhotel kopen vind ik hartstikke goed. 

O, en een edit. Ik had wat gras uitgetrokken en even op een stapel stenen gelegd. Als ik het nu oppak, zijn 10 spinnen dakloos. In de winter laten liggen, en in het voorjaar opruimen, werkt dus niet voor insecten. We moeten meer duurzame omgevingen creëren. Daarvoor is een insectenhotel echt wel geschikt. Ik hoop dat het niet een kortdurende trend is.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Ik woon nu buiten de stad, velen hebben in de omgeving een grote tuin. Zie hier nog veel wilde bijen en we zaaien, planten voor ze maar ik heb geen bijenhotel. Grote gedeelten van de tuin pas ik ook Chop en drop en minder tot geen snoei, minder wieden (wel de wilde bramen, die storen me te veel) waardoor dit sowieso wat ruiger, natuurlijker is. Denk dat dit beter is voor de natuur. Hoop zo een mooi evenwicht te verkrijgen in de tuin. Een bijenhotel is nuttig voor enkele soorten van bijen maar de meeste soorten zullen er waarschijnlijk niets aan hebben. Afbouwen van onze strakke gazons en verharding helpt volgens mij veel meer.

In een stad vind ik de situatie een beetje anders, mensen hebben daar vaak wel een paar potten staan met bloemen,... maar het meeste is verhard. Dus daar begrijp ik de noodzaak aan meer nestgelegenheid, niet alleen voor bijen.

Vind het ook wel leuk om naar de bijen te kijken en misschien dat ik voor die reden het ook wel nog eens hang.

Om die reden, ga ik ook enkele vogelnestkastjes ophangen (alsook zijn de vogels dan waarschijnlijk iets beter beschermd tegen de buurtkatten).

Geplaatst:

Een bijenhotel kan zeker nuttig zijn, maar dan moeten ze wel aan een paar punten voldoen. 

- De diepte moet meer dan 10 cm zijn, 15 cm is beter.

- De randen van de buisjes (meestal bamboe, riet of een duizendknoopiets) in het hotel moeten goed afgesleten zijn. Geen scherpe randjes, want die beschadigen de vleugels van de bijen. Geldt ook voor de gaten in houtblokken, goed gladvijlen!

- Het hotel moet ook tegen vogelvraat beschermd zijn, veel van deze hotels zijn dat niet en kunnen zo door de vogels leeggepikt worden.

- Het hotel moet wat beschut staan.

Zelf heb ik het niet in mijn tuin, heb teveel oud hout en andere rommelhoekjes. Daar zitten ook graag bijen in.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.