Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

De natuur rukt op

Bertus

Recommended Posts

Ik heb advies nodig omtrent "oprukkende natuur".

De achterkant van mijn tuin grenst aan een groenstrook van de gemeente. De beplanting bestaat uit hoge bomen (o.a. es, eik) en "iets lager" spul zoals hazelnoot en vlier. Zelf heb ik er een paar rododendrons, die over had, geplant en er staat veel onkruid, m.n. brandnetel, akkerwinde, kleefkruid.
Als afscheiding staat er een groen gaashekwerk waartegen aan mijn kant o.a. druiven, vijgen, frambozen staan.
Sinds enkele essen het loodje hebben gelegd groeit het onkruid nog harder. Om de x jaren pleegt de gemeente onderhoud door het snoeien van hazelnoot en vlier.,
Zelf snoei ik in winter en voorjaar, als alles kaal en toegankelijk is, ook nog wat en maak een halve meter onkruidvrij maar 's zomers dringt de natuur zich elk jaar nadrukkelijker op. 
Vanmorgen heb ik mij, gewapend in regenjas met hoed en handschoenen, weer eens achter het hekwerk gewaagd om een strook, zo goed en zo kwaad mogelijk, netel- en akkerwinde-vrij te maken.
Ik speel met de gedachte om komende winter een strook van 50cm aan de gemeentekant af te dekken met plastic .... (of één baan trottoirtegels?).
Heeft iemand ervaring met zoiets .... heeft dat zin? Groeien netels en akkerwinde niet gewoon onder plastic of tegels door?
Heeft het fruit aan mijn kant geen last van het afdekken aan gemeente kant?
Andere opties?

Heb je een foto van de situatie?
Voor spul wat via wortels verspreid kan je product zoals rootblock gebruiken, maar dan kunnen de fruitbomen dus ook niet naar de kant van de gemeente.

https://shop.deschacht.eu/fr-fr/18343/rootblock-barriere-anti-racines-noir-2mm-0-60x25m  (of andere site, heb niet gezocht)

image.png

Edited by rorror

Netels en akkerwinde groeien in het gaas dan helpt een rootblock niet.

Ca 25 jaar geleden heb ik fijn kippengaas (tegen mollen) ingegraven en opsluitbandjes geplaatst. 

Vanmorgen met heggenschaar en spade de gemeente weer tijdelijk op afstand gezet.

20210823_170933.thumb.jpg.81eb1d4e67d7c9702d2e2181206855e7.jpg

20210823_171130.thumb.jpg.8697a6d7436edc9326def82a9196dcd7.jpg