Bertus Posted August 23, 2021 Share Posted August 23, 2021 Ik heb advies nodig omtrent "oprukkende natuur". De achterkant van mijn tuin grenst aan een groenstrook van de gemeente. De beplanting bestaat uit hoge bomen (o.a. es, eik) en "iets lager" spul zoals hazelnoot en vlier. Zelf heb ik er een paar rododendrons, die over had, geplant en er staat veel onkruid, m.n. brandnetel, akkerwinde, kleefkruid. Als afscheiding staat er een groen gaashekwerk waartegen aan mijn kant o.a. druiven, vijgen, frambozen staan. Sinds enkele essen het loodje hebben gelegd groeit het onkruid nog harder. Om de x jaren pleegt de gemeente onderhoud door het snoeien van hazelnoot en vlier., Zelf snoei ik in winter en voorjaar, als alles kaal en toegankelijk is, ook nog wat en maak een halve meter onkruidvrij maar 's zomers dringt de natuur zich elk jaar nadrukkelijker op. Vanmorgen heb ik mij, gewapend in regenjas met hoed en handschoenen, weer eens achter het hekwerk gewaagd om een strook, zo goed en zo kwaad mogelijk, netel- en akkerwinde-vrij te maken. Ik speel met de gedachte om komende winter een strook van 50cm aan de gemeentekant af te dekken met plastic .... (of één baan trottoirtegels?). Heeft iemand ervaring met zoiets .... heeft dat zin? Groeien netels en akkerwinde niet gewoon onder plastic of tegels door? Heeft het fruit aan mijn kant geen last van het afdekken aan gemeente kant? Andere opties? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted August 23, 2021 Share Posted August 23, 2021 (edited) Heb je een foto van de situatie? Voor spul wat via wortels verspreid kan je product zoals rootblock gebruiken, maar dan kunnen de fruitbomen dus ook niet naar de kant van de gemeente. https://shop.deschacht.eu/fr-fr/18343/rootblock-barriere-anti-racines-noir-2mm-0-60x25m (of andere site, heb niet gezocht) Edited August 23, 2021 by rorror Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted August 23, 2021 Author Share Posted August 23, 2021 Netels en akkerwinde groeien in het gaas dan helpt een rootblock niet. Ca 25 jaar geleden heb ik fijn kippengaas (tegen mollen) ingegraven en opsluitbandjes geplaatst. Vanmorgen met heggenschaar en spade de gemeente weer tijdelijk op afstand gezet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Groen Posted August 26, 2021 Share Posted August 26, 2021 Misschien kunt u een oplossing vinden samen met de gemeente... Wellicht dat zij een goede oplossing hebben waar u niks voor hoeft te betalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted August 26, 2021 Author Share Posted August 26, 2021 @Martin Groen klopt, ik ga de gemeente sowieso vragen om de vlier en hazelnoten flink te snoeien zodat ik er gemakkelijker bij kan om akkerwinde en brandnetels te schoffelen. De gemeente gaat zeker niet met het onkruid aan de gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts