Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Mogelijkheden met melkkefir

Featured Replies

Geplaatst:

wel vraag ik me af of dat laagje echt een ( goedaardig)schimmeltje is en of iedereen dat heeft ?

Dat laagje zie ik ook...roer het gewoon mee onder...ik zie al na een dag koelkast ook ineens kleine baby-kefiertjes ronddrijven...dus niet alleen groeit de bestaande aan...er vormen ook mogelijk nieuwe??....moet toch eens even dat boekje gaan halen van P Bauwens....is misschien toch makkelijker dan steeds googlen.

Vóór doorroeren zie je op het oppervlakte iets drijven...ik denk "baby's"

pict326399841339757704.JPG

ZOOM

pict3263b63791339757982.jpgpict3263bc71751339757983.jpg

Geplaatst:

Jullie hebben het over door roeren.

Ik doe dat niet(gebruik al 2 jaren kefir).

Gewoon de korrels in de wekpot en daar lauwe melk op.

Laat het wel 4 dagen staan,zo op het aanrecht.

Deze gebruik ik dan voor het verse kaas maken.

Spoel de kefir korrels ook niet steeds schoon 1 x per mnd

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

he ik was hem even geleden 3 dagen vergeten en die geur die er toen afkwam en die laag er boven op....ik vertrouwde het niet en heb hem gespoeld.....jij dus 4 dagen ?? krijg je dan geen zurig schimmel kaasje

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

Nee,hoor lekker.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

@Gedee,ik heb ,denk ik ,dezelfde ijsmachine.Mij bevalt ie prima.Ik laat de bodem(vriesgedeelte) gewoon in de vriezer tussen het ijsmaken in.Dan is hij altijd bevroren als ik ijs wil maken

Ik heb m laten draaien net zolang totdat de roerstaafjes omhoog klappen.Dan is het een beetje smeuig koud geheel.Vervolgens schep ik het in een ijsbak,en dan zet ik die in de vriezer.Ik heb tot nu toe alleen met yoghurt en kefir ijs gemaakt,en dat lukt goed.Ik heb wel gemerkt dat als je verse vruchten mee laat draaien je sneller ijskristallen er in krijgt

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Voor wie meer met z'n melkkefir wil,ik heb op Pinterest me een partij heerlijke recepten gevonden. De chocoladecake was zaaaaaaaaalig!

Ik kan eventueel wel wat overzetten??

Geplaatst:

Ja In Indy, ik heb daar altijd oren naar....heb mn kerfir nu "geparkeerd"in de vriezer.

Kun je van dat pinterest ook linken overnemen en hier plaatsten??

(Het ijs maken lukt nu veel beter intussen....alle ingrediënten een uur de vriezer in en dan maakt die machine prima ijs.....had er laatst met oploskoffie gemaakt...heerlijk!)

Geplaatst:

@ Gedee, ja hoor ,ik kan hier wel alle linken plaatsen. Het is alleen wel veel in het engels,maar ik kan e.e.a wel vertalen.

Geplaatst:
@ Gedee, ja hoor ,ik kan hier wel alle linken plaatsen. Het is alleen wel veel in het engels,maar ik kan e.e.a wel vertalen.

Nou eerder genoemde chocolade cake sprak me wel aan

Misschien kun je een paar linken erop zetten met alleen de titel vertaald......alles vertalen is misschien te veel gevraagd op dit moment....voor mij is engels geen probleem maar mochten er mensen nav de titel het in het nederlands willen, kun je die moeite altijd nog doen.

Of gewoon een link en dat we dan zelf verder kunnen op pinterest???

Kijk maar wat jou het handigst lijkt Indy....vast bedankt!!

I

Geplaatst:

Dit zijn allemaal recepten die je kunt maken met melkkefir.

http://ecofriendlyfreckles.blogspot.nl/search/label/organic%20probiotic%20kefir%20cultures op deze site staat(scrollen) de chococake.

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/taart_en_gebak/yoghurt-cake-14149.html op deze staat een yoghurttaart,die maak ik zelf regelmatig,ik vervang de yoghurt door kefir.

http://lisaiscooking.blogspot.nl/2010/02/blueberry-kefir-ice-cream.html voor kefir ijs

http://juliasalbum.com/2012/10/triple-berry-blueberry-raspberry-blackberry-bundt-cake-recipe-kefir-buttermilk-lemon-glaze/ ook een cake.

Op pinterest zit ook een zoekfunctie,als je daar kefir in typt krijg je ook vele lekkere dingen te zien. Niet alleen melkkefir,maar ook waterkefir.

Geplaatst:

Indy Klasse!!!

Geplaatst:

kaasje-in-de-maak51311364724759. Je legt een theedoek/kaasdoek in een vergiet boven een kom. Kiept de kefir (zonder de korrels uiteraard) daar in,en na een paar uurtjes ligt de wei onder in de schaal/pan/kom,en de "kaas" ligt er boven op. Dan kun je van alles door het kaasje doen,verschillende kruiden,daslook,walnoten ,honing,nou ja,wat je maar lekker lijkt.Het wordt een soort roomkaas dus.

kefir-kaasje96881364724921.jpg

(foto's zijn van Pinterest,mn eigen staan ergens op de harde schijf,die boven ligt)

Geplaatst:

Ziet er leuk uit Wie weet moet ik toch ook eens gaan overwegen om dingen met Kefir te doen.. Maar vertrouw de hygiëne niet echt (Melk , bederft snel?)

Geplaatst:
(Melk , bederft snel?)[/i]

En dan heb je kaas

Geplaatst:

Is er hier nog iemand die melkkefir korrels wil

Dat spul blijft maar aan jongen

Geen idee wat ik er mee moet, heb al e.e.a. weggeven.

Dus stuur maar pbtje.

Geplaatst:

Greetje,je kan ze ook invriezen,voor als je eigen korrels eens kapot gaan. Ik doe dat ook altijd.

Op zich heb ik nog geen bederf meegemaakt met de melk,maar ik ververs het dan ook regelmatig. Met het teveel aan kefir maak ik dus de kaasjes,en verschillende cake.

Geplaatst:

Hoi Indy

Heb inderdaad ff alles gelezen.

Moet ik ze dan droog invriezen, want ik had uiteraard al op internet gekookeld.

Of hoe doe jij dat.

De kefirkorrels heb ik vorig jaar van Jorieke gekregen op de mtfd toen.

Dus ik heb ze al een jaar.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik spoel ze goed af,dep ze heel goed droog,doe ze dan in een zakje met wat koffiemelkpoeder,en vries ze in. Ook heb ik een setje gedroogd,en toen in een potje gedaan voor in de koelkast.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb al kefir gekocht! En staat al in de melk. Morgen de eerst portie proberen. Ben erg benieuwd hoe het smaakt aangezien het licht koolzuurhoudend is en ik daar niet zo Van hou.

Over een aantal weken zal de kefir aardig gegroeid zijn. Mocht iemand wat kefir willen danhoorik dat graag.

Yeah we zijn in het bezit van een 100m2 moestuin!

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

#Dennislp

kefirhangop32351390634243.jpg

Ik heb er nog kruiden(oregano/tijm/rozemarijn) aan toegevoegd.

Geplaatst:

Lekker,ik doe er ook wel honing door,met kruiden. Cake maak ik er ook vaak mee. En ook als ijs met vers fruit is het zalig. Ik ben de enige hier die de kefir zo drinkt/lepelt. De rest van het gezin alleen in verwerkte vorm

• 5 weken later...
Geplaatst:

Hier te lezen: welke bacteriën in kefirkorrels zitten

website werkt niet meer

hier kun je - als je in de buurt van Zwolle woont - ook verse kefir kopen (merk: rauwpower) ; helaas is dat te ver bij mij uit de buurt en mijn eigen melkkefirkorrels doen het nog niet zo goed

moet er misschien beter voor zorgen?

maar je kunt van waterkefirkorrels ook melkkefir maken:

"Om de korrels om te zetten hebben ze rijke en romige melk nodig. Gebruik de waterkefirkorrels na het spoelen om de melk te enten. Zet alles op een vrij warme plaats (20-24ºC) en laat 48 uur staan tot de melk ingedikt is. Het help om af en toe te roeren. Zeef de melk op de gebruikelijke wijze (plastic zeef) en laat eventueel wat narijpen. Ook waterkefir zal in het voor hem ongewone melkmedium niet aangroeien. De smaak van het eindresultaat is lichtzuur maar mist het typische tintelende van de klassiek bereide melkkefir." na Peter Bauwens Waterkefir/Melkkefir

Geplaatst:

Nee,je kan van melkkefir,water maken,maar andersom wil niet.Je kan wel de smaak evenaren,maar het wordt absoluut geen melkkefir. En die poeder is echt wel iets anders als de echte kefir roosjes. Ik heb allebei,en de waterkefir groeit als kool. Melk kefir iets langzamer,maar ook daarvan kan ik straks wel uitdelen,dus Gwen,als je een paar weekjes geduld hebt,dan heb ik voor je.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ben eigenlijk benieuwd of de kefir het doet bij de dames die ik wat heb toegestuurd

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.