Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tips voor Bietjes


Heylane

Aanbevolen berichten

De succesformule heb ik nog niet ontdekt. Het ene jaar heb ik knapen en afgelopen jaar waren ze te zielig om biet genoemd te worden. Ze houden van goed doorwortelbare humusrijke grond en daar zou het bij mij wel eens aan hebben kunnen schelen afgelopen jaar. Het losmaken van de klei hier kost erg veel tijd.

 

Ik ben benieuwd naar de reakties van de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gedijen goed in rijke lichte grond op een zonnige plek, zaaien is van april tot juni, kiemings duur is van 10 tot 12 dagen, teeltduur 6 tot 7 maanden, begieten matig, oogsten vanaf juli,ze hebben behoefte aan kalium en fosfor, wat as of ricinusmeel 2 weken voor het zaaien. overvloedig begieten als je net gezaaid hebt, en hou de grond goed vochtig tot zo'n 10 dagen de eerste blaadjes verschijnen. ze houden niet van spinazie maar wel van dille, koolrabi,stambonen, sla,uien, en bonenkruid. Ze zijn gevoelig voor koude, wacht tot het einde van de lente vorst om te zaaien, na 1,5 maand wanneer de planten 4 á 5 blaadjes hebben haalt u de zwakste plantjes eruit. Maak de bladeren niet nat om te voorkomen dat de wortels taai en vezelig worden en hun zoete smaak verliezen, oogst de bieten vanaf juli naar behoefte, als ze niet aangetast zijn kunnen ze op de compost hoop. op een zonnige dag in oktober kan je de resterende bieten eruit trekken, laat ze tot s'avonds drogen op de grond verwijder zoveel mogelijk aarde, en snijd de fijne wortels weg, snij het loof weg tot een halve cm boven de wortel.

 

Nee ik ben niet ineens super slim geworden Maar dit stond in mijn bio groente tuin boek van Rosenn le Page mogelijk heb je er wat aan. Heb het meeste over getypt, succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij bieten is losse grond ontzettend belangrijk.

ik zit ook op klei.

voor het zaaien maak ik de grond heel goed los en vermeng er wat tuinaarde en zand doorheen.

ik week de zaden een uur van tevoren in warm water.

dan maak ik gleuven van ongeveer 7 cm breed met een tussenruimte van ongeveer 20 cm. om de 5 cm een zaadje.

diepte is ook heel belangrijk, niet dieper dan 1.5 cm.

bedek de zaden met een mix van tuinaarde en zand.

daarna goed natmaken, maar zorg ervoor dat de grond niet dichtslaat!

zolang de zaden nog niet zijn gekiemd goed vochtig houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai ze buiten voor in potjes, met potgrond-kluitje en al zet ik ze daarna in de moestuin. Ik had best mooie bietjes dit jaar. Al was ik wat laat met zaaien, want de maanden daarvoor had ik ze nog in de vollegrond gezaaid en die heb ik niet weer terug gevonden.

Het waren dus geen joekels, en er zijn er altijd wel een stuk of 2 (van de 20 ofzo) die geen bol vormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb ze in zulke trays:

 

1514_F.jpg

 

Met 'potjes' van 4 cm doorsnee en 5,2 cm hoog. Dus zodra de plantjes hun 1e setje echte blaadjes maken, zorg ik dat de grond in die potjes wat droog is, en dan wip je de zandkluitjes er zo uit. En zijn er nog bijna geen haarwortels opgepropt.

Ik dun ze ook niet uit, er groeien steeds 2 of 3 bietjes aan elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt of het niet helemààl aan mij lag Het was gewoon een slecht bietenjaar

Maar dat voorzaaien ga ik proberen. En dan is de truc dus om ze redelijk snel uit te planten, voordat ze teveel wortels hebben ontwikkeld. (en dan zaai ik er gewoon ook wat in de volle grond, dan kan ik vergelijken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ha mooi om te lezen, ook mijn bieten waren vorig jaar knudde. Laten we het houden op een slecht bietenjaar. Ook ik zaai ze altijd voor in kleine potjes ( 1 zaadje per potje) en verspeen ze na twee tot drie weken als de worteltjes nog klein zijn. Maar ik heb alleen een aantal verhoogde plantbedden. Kan me zo voorstellen als je een serieus grote moestuin hebt dat je dan niet al die bietjes stuk voor stuk gaat zitten uitplanten. Ik hou gewoon van dat kleine gepriegel, ga gerust op m'n knieën een uurtje zitten priegelen, word ik helemaal rustig van

 

OH lekker snugger ik zie net dat het topic van januari 2012 is..... juist ja nou dan had ik de zomer van 2012 knudde bietenoogst....

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het topic dan toch weer omhoog is Ik heb bietjes binnen voorgezaaid en dit zijn stevige steeltjes van zo'n 5 cm lang. Ze staan in een onverwarmde badkamer en doen het prima. Als het goed is komt er vanaf a.s. zondag geen vorst meer hier (rotjeknor) en dan gaan ze in de volle grond, die redelijk los is en waarin ik gemalen eierschaal gemengd heb, want ik las dat bietjes extra kalk willen.

Mijn vriendin had afgelopen seizoen hardstikke mooie grote bieten, ik hoop ik dit jaar ook !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

(...) en dan gaan ze in de volle grond, die redelijk los is en waarin ik gemalen eierschaal gemengd heb, want ik las dat bietjes extra kalk willen. (...)

 

Ik denk dat je kalk verwart met kali. Dat is echt heel wat anders. Kalk wordt gebruikt om de ph te verhogen bij zure grond, en zit inderdaad in eierschalen. Kali (Potas) is een stof die in compost en houtas zit en wortelgroei stimuleert. Dat laatste heb je nodig voor bietjes (en andere wortelgewassen). Is ook als patentkali te koop (toevallig net zo wit als kalk...)

 

Om op de bieten terug te komen: vorig jaar was mijn bietenoogst vrij miserabel, terwijl het 't jaar daarvoor erg goed ging. Gek genoeg had ik de bieten toen (per abuis) gezet op een flink met oude stalmest bewerkt perceel. Toch zegt de literatuur dat bieten geen bemesting nodig hebben. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de stalmest de grondstructuur aangenaam voor bieten maakte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om op de bieten terug te komen: vorig jaar was mijn bietenoogst vrij miserabel, terwijl het 't jaar daarvoor erg goed ging. Gek genoeg had ik de bieten toen (per abuis) gezet op een flink met oude stalmest bewerkt perceel. Toch zegt de literatuur dat bieten geen bemesting nodig hebben. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de stalmest de grondstructuur aangenaam voor bieten maakte.

 

Ik heb er niet veel verstand van, maar ik las ergens op internet dat stalmest ook een hoog kaliumgehalte bevat. Het zou kunnen zijn dat bieten geen bemesting nodig hebben (stalmest is natuurlijk veel meer dan alleen kalium), maar wel kalium. En dat de kalium in de mest heeft gezorgd voor je goede bietenoogst. Maar er zijn hier vast mensen die er meer van weten.

 

Ik voeg trouwens vinassekali toe aan de percelen wortel/ui/biet en aardappels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je kalk verwart met kali. Dat is echt heel wat anders. Kalk wordt gebruikt om de ph te verhogen bij zure grond, en zit inderdaad in eierschalen. Kali (Potas) is een stof die in compost en houtas zit en wortelgroei stimuleert. Dat laatste heb je nodig voor bietjes (en andere wortelgewassen). Is ook als patentkali te koop (toevallig net zo wit als kalk...)

 

 

Ik meen toch echt gelezen te hebben dat bietjes kalk willen maar nu ga ik twijfelen. Bedankt voor je info !! Compost heb ik hier, uit een zak, dat wel, maar dat zal ik dan morgen even door het stukje heenwerken waar de bietjes komen. Ik heb zelf geen houtkachel, maar vrienden wel, dus ik zal hen vragen wat as te bewaren voor me

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai mijn bietjes altijd eerst in potjes, ezo een stuk of 30.En plant ze dan mooi uit als ze maand oud zijn. Ik doe dit verschillende keer in een jaar zo heb ik paar maanden mooie bietjes. Ik laat ze niet groot komen bij een diameter van een 6cm haal ik ze al uit de grond. Veel beter van smaak dan als je ze te groot laat komen.

Ist vandage ni tis vo morge

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik ga dit keer de proef op de som nemen; heb buiten al bietjes gezaaid en ga binnen ook nog wat voorzaaien. Dan maar eens kijken of er verschillen zijn. Ik ga ook nog even bij de buurvrouw langs voor wat as. Hoeveel as moet ik strooien op een bedje van 120 bij 90 cm? Ik begreep dat aardappels ook graag as willen hoeveel willen zij op een bak van 100 bij 40 cm?

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...