Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Snoeien pruimenboom

Moestuinoma

Recommended Posts

Hallo allemaal,

op onze tuin staat een pruimenboom, dit jaar 1 pruim gezien! Hij was lekker.... het probleem is dat we niet goed weten hoe we de boom moeten snoeien. Hij bestaat uit verschillende stammen die uit de basis groeien,  er is niet een duidelijk hoofd tak. 

Hebben jullie nog tips? Of hoort die groei bij dit type boom/struik?

1BC43847-6991-4320-97F9-C0127181C5A1.jpeg.b55e6e4222613cd1dca8a020f656f4df.jpeg31B9B1AD-8D6D-4EC2-9CAC-3F83C30EF6EC.thumb.jpeg.0db83f81745068b8f0d1acd486debf77.jpeg

6E2A02F6-C4EF-48AF-AFB2-3040F3CF6CA8.jpeg

95A032A8-C1F5-4660-A5C8-CA552BCD3950.jpeg

Weet je zeker dat het geen geënte boom is? Anders moet je de lage takken verwijderen die van onder de entplaats groeien. En dan zal de stam die aan de bamboestok vastzit, de oorspronkelijke hoofdstam zijn. Het wordt wel eens tijd die stok en bindring te verwijderen, in dat geval.

Van pruimen heb ik begrepen dat ze geen specifieke vruchtsnoei nodig hebben. Maar wel een vruchtbare bodem nodig hebben. En ze kunnen beurtjaren hebben.

De takken die van laag wegkomen en stekels hebben kan je wegnemen. De hoofdtak aan de bamboestok is de enige die je over wilt houden. De entplek is niet meer goed zichtbaar voor mij, maar alle energie gaat nu naar de uitlopers van de onderstam, de takken waar stekels op zitten. Regelmatig in het groeiseizoen lage takken en groeipunten met de hand weghalen zodat de energie van de onderstam in de pruimvariëteit gaat die je wilt en niet in de uitlopers van de onderstam. 

Dank! Ik weet niet of het een geënte boom is. In ieder geval lijkt het logisch om die stam met die bamboestok te houden en de rest weg te halen. We hebben vorige winter wel gesnoeid maar durfden niet drastisch te werk te gaan. Maar kun je in de komende maanden/weken die takken al weghalen, @MSDG en @fre3ke?

Ja, juist nu is een goede tijd omdat het een week droog en warm weer wordt. Maar als je grote snoeiwonden maakt, kan het nodig zijn de wond toch af te dichten. Vooral omdat je dicht bij de grond snoeit.

Ik heb nog nooit een wond gedicht, ben niet deskundig inzake wonden maar anderen op het forum wel.

Een vuistregel is wel om niet meer dan 1/3e van een boom ineens te snoeien. Dus misschien moet je het over twee jaar verdelen. 

Edited by fre3ke

3 uren geleden, MSDG zei:

De entplek is niet meer goed zichtbaar voor mij,

Mogelijk een oculatie geweest. Dat zie je niet. Is maar een oogje dat wordt ingebracht. 

Ik zie het niet goed hoe deze boom in elkaar zit. Zou daarvoor graag preciezer de grootste stam en enkele zijstammen willen kunnen vergelijken. En zeker ook de bladeren aan beide. (Foto's van de structuur, kleur en grootte) Kun je ook de pruim die lekker was beschrijven? Kleur, grootte en smaak? Misschien kan ik of iemand anders je dan meer zekerheid geven.

Waarom ik dat vraag is dat op afstand gezien deze boom overal hetzelfde lijkt en dus NIET geent zou kunnen zijn. Het zou zelfs heel goed een uitgegroeide onderstam kunnen zijn....bij pruimen kan ook dat een smakelijke pruim zijn. In dat geval zou het zeer verstandig zijn om niet of weinig te snoeien...pruim houdt niet zo van gesnoeid te worden! Dus indien de boom er niet echt om vraagt (licht en lucht!) beter niet en anders allleen het hoognodige! Eigenlijk zeer verstandig om verleden jaar terughoudend te werk te gaan. 

Ik wil fre3ke toch even corrigeren, of beter: nuanceren. Hoewel droogte en redelijke temperaturen zeker wat kunnen helpen is dat niet de reden waarom pruim en andere Prunus beter niet meer na pakweg 15 september gesnoeid kan worden. Dat heeft te maken met het verloop van de sapstroom en levensprocessen in de boom. Die bepalen het vermogen van deze bomen om zelf snel en afdoende wonden af te sluiten voor infecties en zich zo te verdedigen. Dat vermogen begint nu toch al wat af te nemen.

Het dichtsmeren van wonden is een onderwerp dat je hier niet los van kunt zien. Standpunten daarover zijn verdeeld, maar gaandeweg neemt onder boomverzorgers en dergelijke toch het standpunt de overhand dat afdichten met balsam oid NIET gewenst is omdat je daarmee juist de infectie opsluit bij de wond en drogen van de wond veel langer duurt. 

Misschien ook  die bamboestok met die afknijpende boomband weghalen....die hebben geen enkel nut meer om de boom recht te houden. 😉😁

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Hierbij nog wat foto’s. De 2 blaadjes op de foto: linker is van de hoofdstam, rechter van de andere takken. Ik zie niet echt duidelijke verschillen in de blaadjes van de diverse takken.  Over de pruim @weknow: als we het ons goed herinneren was de pruim blauwig, vruchtvlees groengeel. Normaal formaat. Hij zat aan de hoofdstam, viel dus niet op. We dachten nog ff laten hangen om te rijpen maar de volgende dag lag ie al op de grond en waren de vogels er al aan begonnen. 😆 toen hebben wij de rest maar gauw opgegeten

63AD8054-E0E5-41BB-9EE5-7403D0E1772B.jpeg

3D8CF06D-0DA7-4B45-86D0-4F1546DBCD85.jpeg

D87BF1DD-CBDB-442F-BB91-73238138A276.jpeg

5D788B2E-06CB-4603-829C-F4A1EC010324.jpeg

2DE5FD9B-B807-448F-A2B3-FF180A10AE9A.jpeg

Niet met 100% zekerheid. Maar ik hou het op een uitgelopen onderstam of zelfs aanplant van een van de rassen: Wangenheim Fruhschwetze of Hausschwetze. Deze werden veelal als onderstam gebruikt en leveren op zichzelf uitstekende "kwetsen" op. Ze werden uit stek, wortelopschot of uit zaad  vermeerderd en leverden vrij betrouwbaar zogenaamde bakpruimen. Hoe ik hierbij kom: 1. Ik zie geen entplek (dat is geen punt zoals op je foto, maar eerder een gebied op de stam met een wat andere dikte, kleur, structuur en vaak erboven en eronder ander hout). 2. Inderdaad geen verschil in structuur hout en kleur van diverse stammen zoals je zelf ook aangeeft te zien. 3. De vorm en de grootte van het blad. (Geen St-Julian, de meest gebruikte onderstam) en 4. je beschrijving van de vruchten. 

Even terzijde: Over bakpruimen bestaat het misverstand dat het wat minder smakelijke pruimen zouden zijn dan de "echte" zoals Victoria of Reine Claude soorten. (Zoiets als het onderscheid tussen handappels en moesappels...de moesappels zijn niet zo lekker en dus waren die meer voor de keuken) Maar ik deel dit niet! Mijn allerbeste, lekkerste, pruim is een Altesse simple, een kwets/bakpruim van Franse afkomst, Bakpruimen hebben als voordeel boven zgn. handpruimen dat ze hun structuur behouden als je ermee bakt....dus stevig en niet te waterig blijven. Daarnaast zijn ze vaak nog zoeter in suikergehalte. Bovendien zijn diverse kwetsen vaak ook ouderplanten waaruit nieuwe pruimenrassen werden veredeld. 

Of je deze moet snoeien en in welke mate laat ik aan jou over. Het heeft voordelen en nadelen. De boom droeg zeker de laatste jaren nauwelijks en ik vermoed dat je er toch graag fruit van zou willen. Weet je of de boom (veel) bloei had afgelopen voorjaar? Los van evt. risico's op infecties....Een gevolg van (sterk)  te snoeien kan zijn dat bloei en vruchtdracht een aantal jaren wordt uitgesteld. Pruim reageert daarop sterk met hard te gaan groeien....groei:dracht is bij fruitbomen een balans die je zo weinig mogelijk moet verstoren, zoals bij veel snoei wel gebeurt. Een groei-effect zou nog versterkt kunnen worden omdat de boom in een moestuin staat....eigenlijk vaak een te voedzame bodem voor fruit. Nu lijkt dat in jouw tuin nog mee te vallen: ik zie grote snijbiet, wortels, bonenstaken...allemaal geen zeer bemeste (ik denk vooral aan stikstof en ook fosfor) groenten. Aan de andere kan kan ik me ook voorstellen dat zo een veelstammer niet de meest ideale vorm is en ook i.v.m. zo veel mogelijk licht...is meer bloei en beter fruit...is dat niet ideaal. 

Wat ik zelf zou doen als ik het baasje was van deze boom is, denk ik, in het voorjaar (begin mei) de helft van de 6 stammen weghalen. Geheel wegsnoeien en alleen een stompje van ca. 2 cm laten staan. Op dat moment omdat bloei en uitlopen van bladknoppen dan al zijn geweest. Ook herstelgroei op wonden gaat dan zeer snel. Het zo een a twee jaar aankijken. Evt. voorjaar of najaar van het tweede jaar de kroon wat bijsnoeien voor licht en lucht en gedurende de zomers evt. waterloten die zullen ontstaan als effect van snoeien (jonge twijgen die bovenop de gesteltakken hard vertikaal gaan groeien) uitBREKEN (dus niet snoeien. Dat heeft 2 voordelen: beter wondherstel en minder hergroei) Daarna zou ik eens kijken hoe het er voor staat...wat mooi is en of er vruchten zijn en mijn evt. verdere stappen daarvan af laten hangen. 

Bedankt voor je zeer uitvoerige antwoord, @weknow.

De boom heeft in het voorjaar goed gebloeid, witte bloesem, maar daarna storm en kou eroverheen dus geen vruchten. Ik heb geïnformeerd bij de vorige tuin eigenaar , hij is door hen in een tuincentrum gekocht, maar hij weet de naam niet meer.

nog een detail: de bomen op ons complex mogen niet hoger worden dan 2 meter, vanwege de hoogspanningskabels die boven de tuinen hangen. De vorige eigenaars wisten dat, dus het moet een laagblijvende soort zijn. Maakt dat nog uit? Zoals hij nu groeit moeten we aan de bovenkant wel snoeien anders wordt ie te hoog

3 uren geleden, Moestuinoma zei:

dus het moet een laagblijvende soort zijn.

hmmm...een pruim die zo klein blijft....dat zal moeilijk worden vrees ik. Zelfs op de zwakst groeiende  onderstam. 

Nou weer wat nieuws: ik heb 2 foto’s gevonden van de pruimenboom,  vorig jaar november gemaakt toen we net de tuin hadden. Eentje voor en na de snoeibeurt. Helemaal vergeten...  Daarop is duidelijker de hoofdstam te zien, de zijloten zijn een stuk dikker gegroeid afgelopen jaar. Misschien geeft dit meer licht op de zaak! ? 

D1A0A897-429E-49D2-8E46-F2C7AF1BFB6F.jpeg

2A8CF7A2-985E-437C-9ECA-F81D8948F1F3.jpeg