Ga naar inhoud

Opbrengst per plant ivm ontwerp tuin

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en heb me zojuist bij de voordeur voorgesteld.

Hier ben ik dan met mijn eerste bericht met wat vragen.

Wat ik al veel gehoord heb, is dat beginners vaak de neiging hebben om te veel van iets te zaaien/planten en dat men dan vervolgens met een grote opbrengst zit die ze niet kunnen gebruiken.

Om dat te voorkomen, wil ik graag een goed plan maken voor mijn moestuin. Ik wil niet te weinig maar ook niet té veel in mijn tuin zetten. Ik wil het plan/ontwerp van mijn tuin baseren op wat ik echt ga gebruiken en om een goed ontwerp te kunnen maken, wil ik graag weten:

>hoeveel één plant gemiddeld opbrengt; en

>hoeveel dat ongeveer per week is;

>hoelang ongeveer de periode is waarin je van één plant kunt oogsten.

... zodat ik weet hoeveel planten ik per soort neer zou moeten zetten om een bepaalde opbrengst te krijgen.

Het gaat mij om de volgende planten:

- Broccoli

- Courgette

- Aubergine

- Paprika

- Aardappelen

- Sperziebonen

- Sugarsnaps

- Komkommer

- Ui

- Bosbessen

Ik voer misschien verkeerde zoekopdrachten uit, maar ik kan het niet op internet vinden. Soms wordt er wel gesproken over hoeveel een plant opbrengt, maar ik lees bv. nergens over de lengte van de periode waarin je kunt oogsten.

Misschien dat iemand mij antwoorden kan geven, maar misschien weet iemand hier ook wel een hele goede website waar ik dit soort informatie kan vinden?

Ik besef dat ik ook te maken krijg met verschillende variëteiten.

Kan het verschil in opbrengst groot zijn bij verschillende variëteiten?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groet,

Lisette

Geplaatst:

Ik denk dat je zo weinig vindt heeft ook ermee te maken dat er heel veel factoren zijn die een rol spelen:

Je grond en de voedingsstoffen die erin zitten

het weer

hoe je met de planten omgaat (water, zaaien, verspenen, etc.)

Hier op het forum is al eens over planning van opbrengsten geschreven https://www.moestuinforum.nl/moestuinplanning-hoeveelheid-opbrengst-etc-t2962.html

Waarschijnlijk is het handig om het voor je eigen grond een beetje bij te houden. Dan kan je er na een aantal jaren wat over zeggen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Ik ga in dit geval uit van een goede volgroeide plant, met fantastisch geschikt weer, en alles dat mee zit:

- Broccoli = 1 grote hoofd-broccoli, daarna nog wat kleinere roosjes vanuit de oksels.

- Courgette = over het algemeen erg veel oogst van 1 plant, en ook langere tijd te oogsten (jong plukken, dan komt er steeds meer)

- Aubergine = een aantal vruchten per plant. Niet heel lang van te oogsten.

- Paprika = een aantal vruchten per plant, niet heel lange tijd van oogsten. Tenzij je ze ook groen eet. Het rijpen duurt vrij lang.

- Aardappelen = Over het algemeen oogst je die in 1 keer, einde van het seizoen. Dus je kunt er niet door het hele seizoen van plukken. Van 1 plant eet je 2 keer denk ik...? (ras afhankelijk)

- Sperziebonen = meerdere planten aan te bevelen, dan kan je wel een aantal weken plukken.

- Sugarsnaps = zelfde als hierboven.

- Komkommer = zo'n 10 komkommers per plant is al vrij veel, soms heb je ontzettend veel, soms bijna niets. Wel aardig lang te oogsten.

- Ui = als bewaarui oogst je die aan het einde van het seizoen. Je kunt zelf nagaan hoeveel uien je ongeveer nodig denkt te hebben. 1 zaadje of pootui maakt 1 ui.

- Bosbessen = Blauwe bessen? 2 of 3 planten. Tenzij je potten met jam wil maken, dan beter je hele tuin vol zetten

Geplaatst:

Daar kan je niet echt een antwoord op vinden, al zijn het wel dezelfde vragen die ik ook heb

Het hangt van meerdere dingen af:

* het weer

* de grondsoort

* het ras

* en hoe vaak je tegen je plantjes kletst

Sla zag ik niet in je lijstje staan maar ik pluk steeds de buitenste blaadjes.

De krop groeit mooi door en zo heb je steeds een schaal met sla.

Als je verschillende soorten hebt heb je dus ook een leuke mix op je bord!

Courgette is makkelijk, neemt wel wat ruimte in beslag.

Voor 1 persoon zou je daar ruimgenoeg aan hebben. Maar als je voldoende ruimte hebt en gek bent op courgette dan kan je er ook 2 of 3 neerzetten. Dat is ook handig met de bestuiving.

Als je steeds zo jong mogelijk plukt dan blijft hij nieuwe vruchten maken!

Dat geldt dus ook voor peulgewassen. Hoe meer en jonger je plukt des te meer peulen maakt hij maken ipv. dat hij zaad gaat maken.

Je hebt stam en stok versies. Stam is laag en stok is hoog.

Bij lage versies kan je in 2 keer zo'n beetje alles plukken.

Bij de hoge versies heb je wel wat meer opbrengst maar is iets meer verspreid. Dus meerdere keren kleine porties zeg maar.

Komkommers kunnen het heel goed doen, zeker als het weer meewerkt. Ik heb al vaker gelezen dat mensen met 2 komkommerplanten te veel komkommers hadden.

Verder ligt het er ook aan of je een kas hebt. Tomaten, aubergines, paprika's en pepers doen het in een kas veel beter dan in de buitenlucht dus dan heb je al snel meer opbrengst. Wat niet wil zeggen dat die gwassen het buiten niet kunnen doen hoor. Een aantal rassen zouden het buiten heel goed moeten doen.

Broccoli duurt vrij lang voordat je kan gaan oogsten. Zo tussen de 3 en 4 maanden. Eerst heb je de hoofdbloem en als je die geoogst hebt ontstaan bij een aantal rassen dan zijscheuten die je ook weer kan oogsten. Allemaal mini broccoli' s dus.

Bietjes doen er 8 weken over in principe, Radijsjes tussen de 4 en 6 weken.

Zomerwortels rond de 3 maanden, winterwortels hebben weer langer nodig.

Rucola gaat echt heel vlot en pluksla ook. Met een beetje weer kan je al heel snel blaadjes plukken.

Dus niet echt een antwoord op je vraag maar misschien dat er wel wat aan hebt!

Geplaatst:

Ahoi en Welkom,

Ga nergens vanuit betreft cijfers over opbrengst, als je al wat langer bezig bent met groentes, bloemen of wat dan ook in de aarde groeit, dan weet je dat je ieder jaar verschil ga krijgen in de oogst.

Je kan ziektes hebben in je zaden die al je plannen kunnen dwarsbomen, afgelopen zomer 2010 was voor mij een ramp, maar voor andere hobbyisten juist een voordeel opleveren, het beste is een ruime assortiment op te stellen zoals je al aangeeft, het zal je waarschijnlijk opvallen straks, dat de ene plantje het hartstikke goed doet en de ander juist niet ondanks het aankomende onvoorspelbare weer/seizoen, en het jaar daarop weer wisselt met je assortiment.

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Geplaatst:

Nu zal het wel zo zijn dat de gemiddelde moestuiner mij af gaat schilderen als een zonnetje,maar het belangrijkste van een geslaagde oogst is altijd de kennis.

Het heeft dus weinig te maken met het weer,de grondsoort of wat dan ook.dat zijn variablele faktoren .

Als een moestuiner het weer de schuld geeft van een slechte oogst is het een echte MOEStuiner.

Geplaatst:

Nou, gewoon beginnen dus maar. En die kennis komt dan later hoop ik.

Bedankt voor jullie reacties! Een en ander zal ik een beetje aanhouden als richtlijn, om mee te starten. Heb mijn ontwerpje al een beetje aangepast.

Grt,

Lisette

Geplaatst:

de beste tip om om te gaan met verassend grote oogsten...

bewaren!

leer wecken, drogen of koop een grote vriezer.

zo is het helemaal niet erg als je een teveel aan bijv. boontjes, broccoli oid. hebt.

Er zijn natuurlijk ook groenten die niet in te vriezen zijn.

bijvoorbeeld sla en verse andijvie.

maar deze groeien snel. zaai gewoon een paar zaden met een week verschil, zo heb je altijd vers. als deze groenten klaar om geoogst zijn en ik heb meer dan genoeg maak ik de buren en mijn familie blij...

simpel toch?

in ieder geval zaai ik altijd wat teveel voor. de beste plantjes plant ik zelf, de rest geef ik weg of gaan op de composthoop.

wees wel rigoureus! je plantjes hebben het liefst de ruimte.

Geplaatst:

hier heb ik wel een boekje waarin de opbrengsten vermeld staan.. maar dat is in engelse lb (454 gr + 1lb)

Wil het wel opzoeken voor je hoor maar weet niet of je er dan uit kan komen.

Voorbeeld: sperziebonen/ Bean, French

germination time: 7-14 days

aproximate number per ounce: 60

amount required for 10 ft row: 1/2 oz

10ft row bush varieties: 8 lb

10 ft row climbing varieties: 12 lb

life expectancy of stored seeds: 2 years

approximate time between sowing and picking: 8- 12 weeks

ease of cultivation: easy

groetjes Nicolette

Geplaatst:

en als je nou wel veel te veel oogst hebt, dan zijn er vast andere mensen die je daar blij mee maakt (mijn collega's vragen al of ik dit jaar weer 'te veel' appels heb, want ze vinden de appelmuffins die ik dan bak zo lekker )

Geplaatst:

Hoi Nicolette,

Het engels begrijp ik enigszins. Het volgende is mij niet duidelijk:

number per ounce: 60

--> Wat wordt hiermee bedoeld?

--> bedoelen ze hier 1/2 oz aan zaad?

--> gaat het hier om de opbrengst?

Als ik dit zou begrijpen, dan kom ik er wel uit.

(Ik heb de info overigens niet meer voor alle gewassen nodig die ik opgeschreven had.)

Groetjes,

Liset

Geplaatst:
Hoi Nicolette,

Het engels begrijp ik enigszins. Het volgende is mij niet duidelijk:

number per ounce: 60

--> Wat wordt hiermee bedoeld?

60 per ounce 1 ounce = 28 gram

Betekend dat je er zoveel nodig hebt voor een rijtje van 3 meter

--> gaat het hier om de opbrengst?

ja dat is de opbrengst 1 lb =450 gram

Als ik dit zou begrijpen, dan kom ik er wel uit.

(Ik heb de info overigens niet meer voor alle gewassen nodig die ik opgeschreven had.)

Groetjes,

Liset

Geplaatst:

Hoi Nicolette,

sorry, ik begrijp toch niet wat er bedoeld wordt met "number per ounce: 60".

Kun je me dat wat preciezer uitleggen? 60 wat? (voor jou misschien heel logisch, maar ik kom echt nét kijken... )

Betekend dat je er zoveel nodig hebt voor een rijtje van 3 meter

--> dus 1/2 oz (=+/- 15 gr?) aan 'zaadjes' voor 'n rijtje van 3m?

Van de volgende gewassen zou ik jouw informatie, zoals je dat in je voorbeeld liet zien, wel willen weten:

(heb de benamingen maar even in het engels opgezocht, misschien weer makkelijker voor jou)

- Courgette (marrow, courgette)

- Pastinaak (parsnip)

- Komkommer (cucumber)

- Venkel (fennel)

- Spitskool (oxheart cabbage)

Staat er in jouw boek ook hoeláng je van één plant oogst?

Bij voorbaat dank!

Groetjes,

Lisette

Geplaatst:

Mag ik dan ook een boekentip geven?

Handboek ecologisch tuinieren, isbn 90-800626-4-2.

Met o.a. voor zo'n 90 verschillende groenten teeltinfo., inclusief zaaiperiode, oogstperiode, indicatie opbrengst, bemestingsadvies en nog heel veel meer. Alles bij elkaar meer dan 700 blz. info. Nee ik heb geen aandelen, maar ik ben wel fan. Url: http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=209

Geplaatst:
Mag ik dan ook een boekentip geven?

Handboek ecologisch tuinieren, isbn 90-800626-4-2.

Met o.a. voor zo'n 90 verschillende groenten teeltinfo., inclusief zaaiperiode, oogstperiode, indicatie opbrengst, bemestingsadvies en nog heel veel meer. Alles bij elkaar meer dan 700 blz. info. Nee ik heb geen aandelen, maar ik ben wel fan. Url: http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=209

ja die staat nog op mijn verlanglijstje!

Beetje aan de prijs alleen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...