fre3ke Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 (edited) Ik heb gisteren pompoen ingemaakt om later weer tot soep te verwerken. Pompoen is alkalisch. En ik heb wat water moeten toevoegen, ook alkalisch. Weet iemand hoeveel zuur er dan nodig is om het in te maken? En hoeveel zout? Ik wil van beide niet zoveel omdat de soep anders niet meer lekker wordt. Ik heb nu gedaan: 700 gr pompoen 200 gr tomaat 120 gr water 4 gram zout 0,5 gr citroenzuur (is gelijk aan 12,5 gram azijn van 4%, een eetlepel azijn ongeveer) Edited September 23, 2021 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
irenevb Posted September 18, 2021 Share Posted September 18, 2021 Voor mijn gevoel zou dit wat weinig zuur zijn, maar toch denk ik dat het geen probleem is. Meestal is mijns inziens met inmaak botulisme het meest 'spannend', immers, dat ruik/proef/zie je niet. Zou er onverhoopt schimmel op inmaak blijken te zitten, dan zie en ruik je dit doorgaans en in dat geval doe ik het product + pot weg. Botulisme kan volgens mij wel door verhitting worden voorkomen/afgebroken. Aangezien je schrijft er soep mee te willen maken, neem ik aan dat je deze pompoeninmaak nog even doorkookt voor je het gaat eten, dan zit je denk ik safe. Ik vries mijn pompoen trouwens in blokjes in, misschien ook een suggestie ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 18, 2021 Author Share Posted September 18, 2021 (edited) Ik snap je advies, maar ik heb te weinig plaats in mijn vriezer om een hele pompoen kwijt te kunnen. Daarom wilde ik wecken. Ik denk ook dat het te weinig zuur is. 😬 Ik had vanuit een recept voor sperziebonen doorberekend dat het 10 gram citroenzuur moest zijn maar dat was niet lekker. Toen ben ik maar wat gaan doen en proeven. Niet slim. Ik denk dat ik een klein deel alsnog invries, en de rest opnieuw ga koken, met meer zuur. Botulisme is hittebestendig dus te weinig zuur is echt een risico. En ik bedenk me net dat ik kalk kan toevoegen na het openen, om de zuurgraad weer normaal te krijgen. Hehe, lekker simpel uiteindelijk.... Edit: botulisme maakt een gifstof aan, en dat gif neutraliseer je niet met koken. Het leek me goed om dit te melden. Edited September 18, 2021 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted September 18, 2021 Share Posted September 18, 2021 Sporen van botulisme zijn hittebestendig, het gif zelf niet en neutraliseer je wel degelijk door te koken. Ik heb daar ooit een heel stuk over geschreven hier op het forum. Normaal zou ik het voor je terugzoeken maar ik heb vakantie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 18, 2021 Author Share Posted September 18, 2021 Ja, ik zat net nog wat te checken en las het inderdaad, de toxines worden wel geneutraliseerd door koken. Bij 85 graden al, 5 minuten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Op wecken online doen ze het zonder zuur: https://weckenonline.eu/pompoenen-inmaken/ sinds ik ooit een paar potten ontplofte zelfgemaakte soep gad, durf ik niet meer 😬 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 ja, hier zijn de geweckte pompoenen 2 jaar mislukt, de voorraadkast ruikt er nog naar ik vries ze alleen in Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 19, 2021 Author Share Posted September 19, 2021 4 hours ago, mdubbelm said: Op wecken online doen ze het zonder zuur Daarmee is de waarde van die website dan meteen vastgesteld: nul. Je kan niets wecken met een Ph hoger dan 4,5. Tenminste, volgens mijn zeer gedetailleerde boek over conserveren. Pompoen is iets van 7 dus er moet sowieso zuur bij. Ik ga morgen in de dierenwinkel kijken of ik Ph-papier kan vinden voor 4,5. Als ik jullie ervaringen zo lees, moet ik opschieten met het opnieuw wecken 🦨💣😳 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Is dit wat? https://www.drogist.nl/lucovitaal-zuur-base-ph-strips-1-stuk.htm?channable=004ab6696400383539373999&gclid=Cj0KCQjwv5uKBhD6ARIsAGv9a-yMQeNkOYhmr6c0kTZP797kIZI8QZr60Mk3YuiTujhc_m0LICV_ZZQaArvwEALw_wcB Ik zag dat ze het ook bij Holland & Barrett verkopen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Nog een tip. Je hoeft de potten niet ondersteboven te zetten na het inmaken (bij wecken ook niet). De schroefdoppen van nu zijn anders dan de schroefdoppen van jaren geleden. Door het nu op de kop te zetten, tast het de deksels aan en ook hetgeen je hebt ingemaakt. Als je echt gaat wecken, dan zul je pompoen 2 uur op 100 graden moeten wecken. Pompoen is vrij dik qua structuur en dan duurt het lang voordat het goed doorgekookt is. Pompoen inmaken, wat jij hebt gedaan, kan ook. Maar daar heb ik nog geen ervaringen mee. Mocht je op Facebook zitten, dan is er een hele leuke weckgroep genaamd "Wecken is Hip". Daar vind je alle informatie in de bestanden en mocht je er niet uitkomen, dan stel je gewoon je vragen. Zit heel veel kennis! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 23, 2021 Share Posted September 23, 2021 Op 19-9-2021 om 12:30, fre3ke zei: Daarmee is de waarde van die website dan meteen vastgesteld: nul. Je kan niets wecken met een Ph hoger dan 4,5. Tenminste, volgens mijn zeer gedetailleerde boek over conserveren. Pompoen is iets van 7 dus er moet sowieso zuur bij. Ik ga morgen in de dierenwinkel kijken of ik Ph-papier kan vinden voor 4,5. Als ik jullie ervaringen zo lees, moet ik opschieten met het opnieuw wecken 🦨💣😳 ben benieuwd naar jouw boek (de stoofpeertjes en appelmoes en rode kool die we wecken zijn toch minder zuur dan 4,5?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 23, 2021 Share Posted September 23, 2021 Wat je doet met die potten met schroefdeksel is geen wecken. Ik weck ook wel vlees en cake en maïs en andere dingen waar geen zuur of suiker bij komt kijken. Die recepten komen uit het Weck-inmaakboek. Maar dat is dus echt wecken, met die potten met glazen deksel met rubber er tussen en klemmen er op (tijdens het weckproces) Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 23, 2021 Author Share Posted September 23, 2021 (edited) Ja, dat klopt dat het geen wecken is. Ik zal het eerste bericht aanpassen. Maar de principes zijn hetzelfde. Bij wecken hoef je dingen niet tot snot te koken, dat is het verschil. Dat voordeel zoek ik niet bij pompoen dus dan kan met schroefdeksel conserveren ook. Maar de zuurgraad blijft nodig. Ik begrijp ook niet hoe dat goed kan gaan met maïs. Anyway, de pompoen met 0,5 gram zuur heb ik al gegeten, hij was niet bedorven na twee weken. Het waren maar twee potten, de rest had ik zuurder gemaakt. Ik heb het Ph-papier ontvangen dus ik kan de volgende lading beter aanpakken. Ik weet niet of ik de vorige lading opnieuw ga zuren, ik heb er nu geen zin in. @RobO de rode kool lijkt me ook niet zuur genoeg. Ik weet niet hoeveel appeltjes je erbij doet. Het boek heet Conserveren en het is van Time Life Praktisch Koken. Edited September 23, 2021 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 24, 2021 Share Posted September 24, 2021 dank je, er gaat 1 appel van zeg 150g pH 3,3 zwak appelzuur in 1000g rode kool pH 7 sommetje kan ik even niet maken 🙃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 24, 2021 Author Share Posted September 24, 2021 Dat sommetje is toevallig echt ingewikkeld omdat het iets met mol te maken heeft (scheikunde, niet het zoogdier). Ik heb het voor het wijnmaken eens geprobeerd uit te zoeken, maar snapte er niets van en heb het maar opgegeven. Maar ook met natte vinger berekenen lijkt het er op dat het dus niet zo heel zuur hoeft, zolang het maar niet alkalisch is😁. Ik had een pot pompoen geopend waar veel zuur in zat, en die was ook echt niet lekker. Ook niet met kalk om te ontzuren. Sowieso is het hele inmaken een minder goed plan dan ik eerst dacht, omdat de pompoen zelf tegenvalt. Ik zal posten hoe het met de volgende lading verloopt, als die er nog komt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 27, 2021 Author Share Posted September 27, 2021 Vandaag opnieuw pompoen gekookt. Ik mat met mijn nieuwe pH-papier 7 voor de moes. Er zat wel tomaat doorheen, maar minder dan de vorige keer. Ik heb 5 gram citroenzuur toegevoegd op een liter. Nu zou de Ph rond de 4,5 moeten zitten. Dus voortaan houd ik 5 gram citroenzuur aan. Om dat weer te ontzuren is 3,35 kalk nodig na het openen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts