Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Helly's uitbreiding in 2012

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Claar, vorig jaar had ik iets van 7 erwt en 7 peulplantjes. En daar heb ik van elk 1x kunnen eten. Dus vandaar dat ik dit jaar heb uitgebreid want uiteraard willen we er vaker van eten!

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ja ik had vorig jaar ook 2 rijen, dus 14 erwten planten, nu dat was zo weinig, hebben er 2 of 3 x van gegeten, was ik ook de eerste keer nog te vroeg waren ze nog best klein. nu heb ik er ongeveer 35 ja kort op elkaar, maar vorig jaar veel te breed uit elkaar. ik zie wel.

Geplaatst:

Volgens mij moet ik er ook wat meer erwten bij gaan zetten.. Ik heb echt te weinig als ik dit zo lees..

Geplaatst:

Ga niet op mij af hoor, het is ook mijn echte eerste jaar, maar komen vast nog profs

Geplaatst:

haha, die 7 om 7 komen inderdaad meer in de buurt van wat ik in mijn hoofd had, ik dacht aan 10 om 10

lang leve het forum, ik ga de hoeveelheid meteen aanpassen, we zijn straks met z'n zessen, dus dan kom ik er met 10 duidelijk niet voor iets vaker boontjes of erwten eten haha

bonen kun je niet teveel hebben merk ik al wel

Geplaatst:

Nou weet je wat je moet doen he.. hihihi.. Heeel veeel bonen zetten..

Geplaatst:

goed, volgend jaar extra tuin bij huren dus haha

Geplaatst:

ha ha dat zou ik ook wel willen,maar nog niets in de buurt jammer genoeg. Ik heb nu in de houten bak ook 10, per meter geplant dus 20 ,2 rijen en dan nog in een wasmand, veel ik zie wel.

Geplaatst:

ik vind de tuinen met bakken en manden welk altijd zo supergezellig lijken! zou hier ook wel iets aan huis willen hebben, maar met dreumessen, peuters, kleuters, een hond en katten....... denk ik niet dat dat echt gaat overleven haha.

ik ben al druk aan het puzzelen hoe ik mijn boontjes zo gunstig mogelijk kan neerzetten, zodat we iets meer dan drie boontjes per persoon krijgen

Geplaatst:

ha ha even denken,gaat je lukken

Geplaatst:
  • Auteur

Wat een discussie over de hoeveelheid erwtenplanten

En idd, je komt er het 1e jaar al achter dat je er veel te weinig hebt geplant. Want als je ze eenmaal hebt geproeft zo uit de peul, dan wil je er alleen maar meer meer meer...

Back on my topic.. vandaag weer eea gebeurd. De lijst aangepast:

Stoeptegels ingraven onder schutting buurvrouw (tegen het woekerende onkruid van haar kant ) (al 3 tegels!)

Matten tussen schutting buurvrouw (zelfde reden als hierboven)

Potgrond halen (zaterdag in de aanbieding bij de Karwei!)

Onkruid wieden in de fruittuin

Potten en bakken afwassen

Raster uit de grond halen en verzetten

Stro halen

Buizen opbergen

MM uit elkaar halen, planten eventueel verpotten in bakken

Aardappelbak uit elkaar halen, aarde verdelen over de rest

Wormenbak maken (heb inmiddels al de bakken)

Wormen bestellen

Erwten en slasoorten zaaien en bedekken met buizen met vliesdoek/vitrages

Voortuin onkruid wieden en eventueel gedeeltes ophogen met bakken

Fruittuin gedeeltelijk reorganiseren

Een 2e zaaistellage (laten) halen bij de Ikea, alsmede plastic om het mee te bekleden

Andere soorten groente zaaien en ook bosaardbeien

Het lijstje schiet al aardig op

Vandaag bij de Karwei 12x 40L. potgrond opgehaald. De groentetuin ermee aangevuld, en na het wassen van de bakken en potten, en een paar gaatjes boren in degenen die ze nog niet hadden, hebben we die gelijk maar afgevuld. Daarna nog wat gezaaid in de lange bakken: salademix, raapsteeltjes, radijsmix, andijvie en peterselie. De fruittuin is bedekt met bladeren (het waaide steeds van mijn groentebedden af omdat daar nog niets staat).

Bij de Karwei hebben we ook nog de gebruikte Gardena broeskop geruild voor een nieuwe. Er zat een scheur in het handvat waar het water zo uitstroomde, en dat is niet de bedoeling Gelukkig bewaar ik netjes de bonnen van spullen waar garantie op zit dus omruilen was geen probleem. Gelijk ook een afvoerbuis voor de buiten wasbak gekocht, nu houden we droge voeten bij het omspoelen En ik heb nog een Gardena handschepje gekocht. Elke keer als ik heen en weer loop met t schepje en dan weer in de grond wil met t schepje, ben ik m weer kwijt , en gezien ze slechts € 2,99 kosten doe ik niet moeilijk, nu kan ik m eerder terugvinden

Al met al wederom een productief dagje!

En morgen... is t zondag en gaan we lekker wandelen. Geen gewerk in de tuin, dat komt volgende week weer.

Fijne zondag iedereen

Geplaatst:

Helly, mag ik iets brutaals vragen. Wat kost een zak van 40 liter potgrond tegenwoordig? En moet je elk jaar zoveel zakken grond kopen om je tuin in leven te houden? Eigenlijk ben ik nieuwsgierig naar de kosten van zo'n mini-moestuin. Ik weet wel dat het een hoop mensen daar niet om gaat maar toch ben ik nieuwsgierig.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb voor 3 zakken € 6,- betaald. Omdat ik een uitbreiding heb gedaan, had ik het nodig. En voor de potten en bakken. De tuin was hier nogal plat. Dus geen aarde over voor verhogingen. Als het goed is hoef ik voor de tuin geen aarde meer te kopen volgend jaar. Gewoon bijmesten en compost erover moet vanaf nu genoeg zijn.

Geplaatst:
  • Auteur

Inmiddels zijn we (ik en een vriendin) weer flink bezig geweest in de achtertuin.

De lijst enigszins aangepast:

Stoeptegels ingraven onder schutting buurvrouw (tegen het woekerende onkruid van haar kant ) (al 3 tegels!)

Stro halen

Wormen bestellen

Een 2e zaaistellage (laten) halen bij de Ikea, alsmede plastic om het mee te bekleden

Het raster hebben we vanmiddag er weer in gezet. Dit komt achter de tomaten en pompoen.

Het achterstuk waar de compostbak en containers staan is ook opgeruimd. Het hout is, op wat nog in de korf zit, opgefikt. De oude stenen/tegels zijn weg en ik heb zelfs een grote vierkante grindtegel uit de grond gehaald! Die ligt nu ook achterin, scheelt weer een stukje onkruid. Nu er ineens wat ruimte is gekomen daar, zit ik er aan te denken daar wat aardappels in de grond te poten.

Het houtas heb ik in een zinken bak geschept, om bij bepaalde groenten door de grond te vermengen (wortelgroenten?). Ik ga daar nog even wat meer over lezen.

De hanging baskets hangen allemaal aan de schutting en ik heb balkonhaken opgehaald en daarmee lange bakken aan de schutting gehangen. Dat scheelt toch weer wat ruimte op de grond.

Omdat ik af en toe kattepoep in de nieuwe grond vind, heb ik net en vliesdoek over de tuin gelegd. Hopelijk gaan ze nu niet in de fruittuin graven en poepen

Morgen maar weer wat update foto's hier achterlaten.

Geplaatst:

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de wormenbak!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Helaas vergeten foto's te maken.

Al ligt alles nu onder de vliesdoek/net tegen de katten. Daar heb ik sinds dat er overheen ligt geen last meer van dus dat werkt prima

Vanochtend nog een hele lange rij herfstprei gezaaid, en nog wat paprika/peper/sla/tomaat soorten, en een bakje tuinkers.

Al het zaaigoed wat er al stond heb ik over gepot van de tuinaarde in de potgrond. De zaaitrays in de stellage staan nu bijna vol. Kan nog een enkeling bij dus ik heb de 2e stellage echt hard nodig. Aankomend weekend ga ik er weer eentje ophalen, als ze in voorraad zijn tenminste. Vorige week waren ze helaas op.

Ik had nog wat stoeptegels nodig (voor onder de schutting tegen het onkruid van de buuv), en zoonlief heeft ze vanmorgen geregeld. Ze staan klaar om erin te gaan. Het grappige is, dat ze bij die zelfde buuv vandaan komen

Ik heb een paar extra laten meenemen, om nog wat gaten achter in de tuin te vullen. Daar gaan we maandag mee verder.

Verder nog wat plastic en aardewerk potten gewassen in het water dat nog in de speciekuip zit. Morgen kan de gieter ermee gevuld worden en de tuin worden besproeid. Scheelt weer vers water gebruiken.

Maandag nieuwe zaai ronde in de volle grond, oa ui zaden (Sturon), rode ui zaden en winterwortel.

Geplaatst:

Leuk om te lezen, dat je zo lekker opschiet. Het was ook heerlijk tuinweer vandaag. Goed idee van dat vliesdoek tegen de katten, hebben ze niks te graven

Maandag nieuwe zaai ronde in de volle grond, oa ui zaden (Sturon), rode ui zaden en winterwortel.

én foto's maken

Geplaatst:
  • Auteur

Jaja

Geplaatst:

het schiet al lekker op bij je.

ik heb in mijn voortuin cacoa doppen en sate prikkers tegen de katten, dat heb ik een week geleden gedaan en heb nog maar 1 drol gezien.

dus gaat de goede kant op

Geplaatst:
  • Auteur

Inmiddels is het al weer maandagavond. Ik heb weer aardig bij te lezen

Vandaag heb ik maar s de vuile was buiten gehangen:

dsc965069321332181245.JPG

De vliesdoeken waren erg nat en zwaar, dus die maar aan de hangers gehangen om te laten drogen. Ik heb ze er net weer overheen gelegd. Vanmorgen na het ophangen ervan heb ik gelijk alles weer een waterbeurt gegeven. En heerlijk om te zien dat de meeste zaden zijn opgekomen

De pluksla (rest van de foto's waren te wazig omdat het al weer donker werd):

dsc964797311332181361.JPG

En met het opnieuw indelen van het achterste stuk kan ik nu wat aardappels kwijt. Meer dan vorig jaar in de bak

Ik heb er wat stokjes omheen gezet met wat tuingaas zodat er geen katten in gaan zitten, en om de aardappelplanten binnen het vak te houden als ze groeien. Foto's van voor en na:

dsc961858101332182474.JPG

dsc965614651332181475.JPG

Vanmiddag met vriendin en haar honden naar het bos geweest en daar hebben we wat leuks aan overgehouden:

dsc965758121332181710.JPG

Binnenkort gaan we wat dunne stammen verzamelen om de boontjes in te laten klimmen (ik heb te weinig bamboestokken).

Een kijkje bij de zaailingen in de stellage:

dsc965836711332181781.JPG

dsc965975931332181797.JPG

Morgen gaan we verder in de tuin, dan ga ik denk ik de rest van de tegels bij de schutting ingraven.

En nog even mijn aangepaste lijstje:

Stro halen

Wormen bestellen

Een 2e zaaistellage halen bij de Ikea, alsmede plastic om het mee te bekleden

aangepast door Gast

Geplaatst:

De zaailingen zien er goed uit HellY..

Gebruik je die vliesdoeken behalve om te "forceren"ook tegen de katten? heb je zelf katten of zijn het de buurkatten?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

weer een hoop werk verricht, je lijstje wordt steeds kleiner

Geplaatst:
  • Auteur

Ja goed hè Sannie

Jet, het is meer voor de buurtkatten (heb er zelf geen) dan om het te laten kiemen. Alhoewel dat ook goed gaat. Maar ik had geen net meer over, dus werd het een vliesdoek. Werkt afdoende tegen de katten. Die houden niet van net en vliesdoek. En t scheelt aanzienlijk aan kattedrollen Vind ze altijd zo vies gaan schimmelen, afgezien van de stank

Geplaatst:
  • Auteur

Inmiddels hebben we dit topic overgezet naar het blog gedeelte. Hier -> https://www.moestuinforum.nl/blog/Helly/ gaan we verder!

Edit: hij mag wel 'locked' maar nog niet verwijderen, ik wil graag nog van voorgaande posts de datums overzetten!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.