Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een munt plant in een pot staan. De takken zijn nu allemaal bruin (iets teveel zon gehad? oops), wat een mooi contrast geeft met de groene blaadjes die er nu nog zijn opgekomen. Het ziet er een beetje uit alsof hij langzaam sterft en ik weet eigenlijk nooit goed hoeveel water er bij moet.

Uit dit topic begrijp ik dat het allemaal niet zo'n probleem is en ik hem gerust kan laten staan, en datgene wat bovengronds zit sterft vanzelf ergens af omdat het volgend jaar weer allemaal opkomt uit de wortel, klopt dat?

Het is dus niet noodzakelijk dat ik bijvoorbeeld terug ga snoeien voor de winter? Want dat is schijnbaar alleen voor blad-groei/stimulatie?

/overduidelijke newb

Geplaatst:

Hoi,

In de herfst verliest munt zijn blad. Eerst sterft het af en dat is het bruine blad wat je nu ziet.

Je kan nu snoeien tot tegen de bodem. Volgende lente loopt ie vanzelf weer uit.

Groet,

Geplaatst:

Oh, cool! Ik dacht dat hij op een te zonnige plek had gestaan en had hem al verplaatst en wat meer water gegeven, maar die kleur bleef, inderdaad. Bedankt voor de tip.

Als je zegt 'snoeien tot de bodem', bedoel je dan 'kap de stam af tot op de bodem'? Of 'trek alle blaadjes eraf'? De technische termen zijn voor mij nog een beetje onbekend terrein, moet ik bekennen.

Geplaatst:

Hoi,

Gewoon de stengels afsnijden gelijk met de grond.

Munt heeft graag wat meststof (organisch als het kan) in de herfst.

Als je bewatert doe je dat liefst niet in de late middag maar eerder 's ochtends en nooit van boven af maar eerder via een shoteltje waar je pot in staat.

Zoniet krijg je vroeg of laat last van "roest", een schimmelziekte.

Succes,

Geplaatst:

Okee, dat zijn instructies waar ik wel iets mee kan. Bedankt voor de verhelderende woorden! Ook over het water geven - waar ik me niet bewust van was en me ook al schuldig aan heb gemaakt. Lijkt nog goed gegaan te zijn, heb nog geen roest gezien, dus.. *houdt vingers gekruist* - maar eerst ga ik hem met de grond gelijk maken.

• 1 year later...
Geplaatst:

'n beetje oud topic, maar helemaal goed voor mijn vraag. Ik heb op Koningsdag een 'munt' op de kop getikt. Helaas heb ik geen idee welke soort het is. Ruikt muntig, maar ook wat kruidig, de blaadjes zijn hetzelfde als mijn hot-oregano, maar wat groter (zie foto 2). Stengels zijn wel vierkantig, wat afstamming van de watermunt doet vermoeden. De blaadjes zijn glad, met een duidelijke nerving en iets donzig.

Kan iemand me helpen?

IMG2016043010130886261462111364.jpg

IMG2016043010170591631462111426.jpg

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb een probleem: mijn munt heeft geen (weinig) smaak! Hoe komt dit?

Vorig jaar heb ik enkele muntplantjes gekocht bij de Albert Heijn / Aldi en die heb ik, nadat ze helemaal op waren gebruikt, in de grond gezet. Ik had ze toen bji gebrek aan een goede pot in een binnenpot (dus zonder gaten aan de onderkant) gezet, maar de pot stond buiten. Dit was volgens mij in augustus / september ongeveer. Daarna gebeurde er heel lang heel weinig, maar het uiteindelijk begon het toch wat te groeien. Zelfs ondanks dat de pot soms helemaal vol water stond, het was net een stinkend moeras af en toe, in de pot. Wonder boven wonder heeft de munt de winter overleefd in deze pot en hij begon zelfs weer te groeien in het voorjaar. Dus toen heb ik de plantjes met zoveel mogelijk wortel uit de binnenpot gehaald en in een buitenpot gezet. Het moest even op gang komen, maar nu heb ik een hele pot vol munt.

Ik heb wel wat problemen: we hebben last van bladluis op ons dakterras (waar de munt ook staat), dus ik bespuit alles af en toe met een huis-tuin-en-keukenmengsel van 1L water, 20g zachte groene zeep en 20ml spiritus. Vorig jaar hielp dat heel goed, maar dit jaar blijven de bladluizen volhouden. Ik heb ook de munt hier wel eens mee ingespoten.

Nou wilde ik laatst voor het eerst lekker muntthee zetten, maar nou bleek dat er totaal geen smaak aan zat! En dat terwijl ik toch een goede hoeveelheid munt gebruikt had. Er zit zelfs een beetje een vreemde smaak aan, een beetje bouillon-achtig. Ik had gisteren zelfs een belachelijk grote hoeveelheid munt gebruikt, om te kijken of er nu wel smaak aan zat, maar nog steeds niets. Ofja, niets, heeeeel weinig muntsmaak en een heel klein beetje die bouillon-achtige smaak. De munt geurt wel goed, hij ruikt lekker. Maar geen smaak dus.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen? Door de erbarmelijke winteromstandigheden? Door het bestrijden van de bladluis?

Hier een paar foto's van mijn muntplant. Je ziet dat er wat gaatjes in zitten (door de bladluis lijkt me) en je ziet ook wat bruine randjes. Ik hoop dat iemand hier me verder kan helpen.

e8lOlva.jpg

I0SXCHk.jpg

WbaUOj8.jpg

Geplaatst:

Wat leuk, een munt-topic! Sinds ik rond 2008 in Kortrijk een munt-tuin met 27 soorten munt mocht proeven, ben ik er helemaal aan verslingerd. Ik dacht dat ik aardig wat munt had, maar ik zie al dat er nog heel veel bij moeten Jippie.

Gaan we op 1 oktober op de moestuindag ook (weer?) muntstekjes met elkaar ruilen? Zijn er soorten die mensen willen dat ik meeneem? Ik heb in mijn tuin staan: marokkaanse, choco, basilicum, citroen, aardbei, banaan, ananas, appel.

De Marokkaanse gaat in de thee (wordt vaak bladluisthee trouwens), de rest met wat schijfjes citroen en blaadjes stevia in een fles water in de koelkast. Heb altijd drie flessen in omloop, vul elke fles een keer of 10 bij voor ik hem wegdoe. Leuk om iedere keer een iets ander smaakje te hebben.

Bij alle muntsoorten hier, kan ik toch nog een nieuwe toevoegen, al is die - volgens zijn Latijnse naam - geen familie: de Vietnamese munt, oftewel Elsholtzia Ciliata. De zaadjes heb ik hier gekocht: http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/apps/webstore/products/show/6006262

Van alle zaadjes is er maar eentje opgekomen en die groeit heel langzaam. Ik moet nog bedenken hoe ik die straks de winter door ga krijgen, is niet winterhard. En hoe die smaakt weet ik al helemaal niet...

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Geplaatst:

Oh en nog een vraagje: heeft iemand hier Algerijnse munt?

Heb ik jaren geleden eens gekregen van Algerijnse tuinbuurman, maar hij is geremigreerd en ik ben die plant gelijk met mijn volkstuin kwijtgeraakt. Was erg lekker, beetje de smaak van sinaasappel/korianderzaad.

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Geplaatst:

Hoi,

Voor zover ik weet is er niet zoiets als algerijnse munt.

De daar meest voorkomende soort is de Mentha Spicata ofwel aarmunt of groene munt genoemd.

Ik vermoed dat ze daar thee maken van marokaanse munt maar op een andere manier, nee ?

Ciao,

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hoi allemaal

Ik heb een munt plant staan. Maar ik heb geen idee welke. De stengels zijn roodbruin en het blad is redelijk stevig.

Iemand enig idee?

146943985997954151469439877.jpg

146943991139982061469439913.jpg

Groetjes tim

Geplaatst:

Ziet eruit als Marokkaanse munt die graag korter gesnoeid wil worden.

Maar zonder hem te kunnen ruiken weet ik dat niet zeker natuurlijk.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hoi allemaal

Nogmaals een vraag over munt.

Ik heb deze soort gekocht :

Screenshot2016-08-08-10-17-4694031470644773.png

Werd verkocht als citroenmunt en vond m erg mooi:

Screenshot2016-08-08-10-17-5874231470644811.png

Internet laat me hierbij in de steek. Ik lees als ik het Latijn Google veel soorten met de naam 'mentha piperita citrata' maar de geur is naar mijn mening totaal niet citroenig ik vind ook de groeivertraging vreemd. Hij groeit kaarsrecht omhoog. Ook vertakt hij amper. Iemand een idee?

Groetjes tim

Geplaatst:

Iemand ervaring met watermunt? Ik heb een hoekje in de tuin dat in de wintermaanden half verzopen ligt en waar niets van kruiden overleeft. Zou watermunt dat wel aankunnen?

Geplaatst:

Toch is de Marokkaanse m.i. de lekkerste voor thee, Nedlets. Misschien even foto's vergelijken om het zeker te weten...?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...