Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Druppelslang op regenpijp

Hans Gijs

Recommended Posts

Ik zou graag het water van de regenpijp (gedeeltelijk) rechtstreeks mijn tuin in willen laten lopen. Echter is de tuin niet zo groot, dus ik durf niet gewoon de regenpijp los te koppelen en de tuin in te laten lopen. De tuin is ook mooi aangelegd dus infiltratiekratten etc vermijd ik liever even. 

Ik dacht om een druppelslang aan te sluiten op een vulautomaat die op de regenpijp zit. 

Dus bijvoorbeeld iets als dit op de regenpijp:

https://www.badkamerwinkel.be/rheinzink-wb-hemelwateropvang-m-gardena-aansluiting-o100mm-1635001530?gclid=Cj0KCQjwwNWKBhDAARIsAJ8HkhfA8pE--kJv1xNVhseIMCFV6ajobTps7Lo_CxjdZSxi2oFQtmnSYrQaAmcNEALw_wcB

En dan daarop een druppelslang van 20m aansluiten die onder de haag ligt.

Als het erg hard regent zal het grootste deel van het water wel gewoon de riool in gaan, maar de milde buien gaan op deze manier toch mijn tuin in, hoop ik.

Mijn twijfels: 

- zal er genoeg druk op de druppelslang staan om effectief stevig te druppelen? 

- zal het water wel snel genoeg via de druppelslang wegvloeien, of zal alles toch in de riool belanden? 

Lijkt dit iets dat kan werken? 

Ik heb al een regenton van 300l staan vanachter aan het tuinhuis , maar ik zet liever geen tweede. 

Wat versta je onder druppelslang ? Darm met op bepaalde afstanden druppelaars of zweetdarm eerder meer gespreid ?

Met wat ik in link zie vraag ik me af ? 

Enkel met deze koppeling aan te sluiten beperkt je de maximum capaciteit dat er kan afgevoerd worden tot capaciteit van druppeldarm . Regent het meer  dan de capaciteit  die druppelaars kunnen afvoeren lopen goten gewoon over ? of moet hiervoor bijpas voorzien worden.

Wat is diameter van de afloop van het tuinhuis vermoed dat je hierop de druppeldarm wilt aansluiten . 

Ga je voor een zweetdarm ga je deze bovenop leggen of iets onder de grond werken ?

Als de afloop iets van een 50 mm is het dan geen optie voor om een lus te maken met deze darm langs haag? ttps://irritech.nl/drainage-kokos-50-mm-50-meter-dr.01.400.120/?gclid=EAIaIQobChMImsL0_J6n8wIVg2DmCh2xkgcaEAQYAiABEgK5FfD_BwE . overtollige water loopt er gewoon door . eventueel afloop naar de riool iets hoger aansluiten dat deze darm ligt ,vol water blijft en tijd heeft om in de grond te dringen ? Vermoeid dat capaciteit hier van hoger ligt dan een gewone druppeldarm .

die vulautomaat stopt het vullen toch alleen als er tegendruk bij een volle ton komt? dat lukt heel snel bij een druppelslang

je zou er een hydrofoorpomp aan kunnen hangen maar is gedoe

of de overloop van je regenton, als ie vol is gaat de rest de tuin in, via wat tuinslangwerk of waterleidingbuis

ouderwets met steeds dunnen buis om te verdelen