Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat te doen met dit stuk van mijn tomatenplant

Jorrit1

Recommended Posts

Hallo iedereen!

Sinds kort bezig met het laten groeien en kweken van tomatenplanten. Gaat best aardig. Maar er is een tak ontzettend hard gaan groeien. Ik ben bang dat hij gaat hangen en uiteindelijk zal knappen van het gewichten van de tomaten die eraan gaan hangen. Wie o wie heeft de gouden tip wat te doen met deze stengel? Foto's hieronder!

1.jpeg

2.jpeg

Wouter Klootwijk had destijds in zijn werkplaats een meterslange tomatenplant langs het plafond geleid.

Als je hier persé mee door wilt gaan, zou ik in elk geval die sliert opbinden.

Al kan je beter wachten tot maart en dan opnieuw zaaien.

En inderdaad goed inlezen, want ik zie nu bijvoorbeeld al dat je planten voor dat zonnige raam gaan verbranden als je niet uitkijkt. Om maar iets te noemen.

Maar ja, maart duurt nog zo lang... 😒

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik zou ze ook opbinden. Om tomaatjes te krijgen, wel even tegen de bloempjes tikken zodat ze bevrucht worden, aangezien je geen wind/insecten in huis hebt die dat voor je doen.

Zijn die groep planten in de pot er achter pepers?

Planten verbranden niet zomaar, moeten altijd afharden voordat ze een nieuwe standplaats met meer zon krijgen. Maar als deze altijd achter het zelfde raam staat, zal het niet snel voorkomen, omdat ze aan de lichtintensiteit wennen.

Natuurlijk Rorror, het wordt winter, dus nu is er geen sprake van verbranden ;-)

Wat ik bedoelde te zeggen is, dat - nadat hij zich geeft ingelezen en in het voorjaar tomaten heeft gezaaid - de jonge plantjes voor dat raam veel te heet staan. Als ik het zo bekijk is het waarschijnlijk een zuidraam.

Ik heb meerdere zuidramen en daar hoef ik in voorjaar en zomer echt geen jonge (tomaten)planten te zetten zonder bescherming tegen de zon. Die kwijnen weg, ook al zijn ze gewend aan de lichtintensiteit.

Het wordt dan gewoon te heet achter glas. En niet alleen voor jonge tomatenplantjes.

Edited by speets
  • Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

@speets

Bedankt voor je reactie! Ik heb dit meer als experiment. Ik vind het leuk om te doen. De kleine kiemen die je daar ziet heb ik vorige week gezaaid en gaan nu als een speer, zie bijlage.

Op dit moment gaat het prima met de plantjes. Mijn raam is inderdaad op het zuiden. 

1.jpeg

16 uren geleden, rorror zei:

Zijn die groep planten in de pot er achter pepers?

De planten op de achtergrond is een paprikaplant! Die is het stomtoevallig best goed gaan doen. Hij heeft 1 hele mooie vrucht. Ik wil graag weten hoe ik die beter kan laten groeien. Heeft hij meer ruimte nodig? Ik heb sterk het gevoel dat hij meer wil groeien, maar dat dat niet lukt door de kleine pot.

Afgelopen winter heb ik een cherrytomaat binnen voor een raam op het zuiden in de winter gekweekt. Er zijn super lekkere zoeten tomaten aangekomen en de plant werd ca 2 meter hoog.

Wat ik heb gedaan:

- Steeds zo klein mogelijke pot geven maar wel op tijd overpotten. uiteindelijk stond hij in een pot van 25 cm.

- meteen een lange sterke bamboe langs de plant gezet.

- zo min mogelijk water geven.

- alle dieven verwijderen

- de plant regelmatig draaien.

- de open bloemen met een E tandenborstel elk de dag getrild voor de bestuiving.

Eigenlijk heb ik alles gedaan om de plant zo traag mogelijk te laten groeien. dit omdat hij onvoldoende licht krijgt en dan meteen doorschiet naar lange slappe stengels.

Wat ik niet heb gedaan maar wat je kunt overwegen als de plant te hoog wordt is een airlayer maken zodat je halverwege wortels krijgt en dan de plant kunt inkorten. Dit kan je ook met jouw zijtak doen.

• Like 1
  • Thanks 1