Goudsbloempje2 Posted October 8, 2021 Share Posted October 8, 2021 Wij hebben besloten volgend jaar te stoppen met de ‘grote’ moestuin en alleen aan huis verder te gaan. Gelukkig hebben we zelf ook een grote tuin, al is daarvan een groot deel mooi betegeld. Volgend jaar willen we daarom ook meer in potten doen. Door omstandigheden zou dit weekeind een goed weekeind kunnen zijn om de aalbessen te verhuizen. De struiken zijn denk ik een jaar of 6 oud. Ideale moment om ze te verplaatsen lijkt me in het vroege voorjaar nadat ze gesnoeid zijn. Vraag is even of ze het zullen overleven als we ze nu al verhuizen? En doe ik er dan goed aan om ze eerst te snoeien? Ook eventuele andere tips zijn welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted October 8, 2021 Share Posted October 8, 2021 Mijn aalbes is rond deze tijd al bijna kaal, altijd wat vroeger dan andere. Je kan 80% van het blad er aftrekken, zodat deze minder vocht verliest en hopen dat hij nog een paar weekjes kan wortelen dit jaar. Wortels groeien nog bij een bodem tempratuur van +7 graden. Voor het uitgraven zo groot mogenlijke kluit, wat voor jullie nog te tillen is. Dikke wortels kan je gewoon afknippen/zagen, die doen niks. Alleen de dunne haarwortels nemen vocht en voeding op en die moet je proberen te behouden. Verhuizen zal wel goed gaan. Winter stekken van de aalbes slaan ook goed aan. Dus een gehele plant met wortels en al zal vast makkelijker aanslaan. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts