Frans Posted October 11, 2021 Share Posted October 11, 2021 Een paar dagen geleden kwam ik tijdens een fietstochtje langs een perceel waar lupinezaad geoogst was. Er lagen veel zaden op de grond die blijkbaar tijdens de oogst uit hun peulen waren gevallen. Ik heb er een behoorlijk aantal van verzameld en wil die volgend jaar eens in mijn tuin zaaien. Ik vraag me af of het een al of niet eetbare lupine is. Ik ben met de grootte en kleur van het zaad via Google bezig geweest maar dat gaf niet echt duidelijkheid. Eetbare lupine zou nauwelijks bitter moeten zijn, maar wat betekent nauwelijks bitter als je geen vergelijking hebt ? Zaden die kapot gebeten kunnen worden omdat ze nog niet helemaal droog zijn smaken vrij neutraal. Geweekte zaden krijgen inderdaad een wat bittere smaak. Iemand een idee welke soort dit is ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted October 11, 2021 Share Posted October 11, 2021 Foto zou van mijn gele eetbare lupine kunnen zijn kwa kleur en grootte . Lupine is gevoelig voor kruisbestuiving als er een gans perceel word geoogst zal het dus allen de zelfde zijn . Voor de sierteelt misschien toch wel erg veel. Denk dat de kans erg groot is dat het eetbare lupine is . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted October 11, 2021 Author Share Posted October 11, 2021 Het zouden natuurlijk ook zaden kunnen zijn die geteeld werden voor inzaai als groenbemester. Maar als ze volgend jaar geel bloeien mag ik aannemen dat het een eetbare variant is ? Is er een manier om nu al te testen of het een eetbare variant is ? D.m.v. een receptje misschien ? Ik heb een paar ons zaden en een half onsje kan ik daarvoor wel missen. (Wil wel graag nog even blijven leven ) . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted October 12, 2021 Share Posted October 12, 2021 (edited) Ik heb ooit een groenbemestermix gekocht, en het lupinezaad dat daarvan komt is beduidend kleiner. Wat jij hebt lijkt me een soort die voor eetbaarheid, en grootte van het zaad is gekweekt. Veevoer? Is het giftig als je de verkeerde soort hebt? Waarom zou je het dan riskeren? want lekker is anders. Edited October 12, 2021 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted October 12, 2021 Author Share Posted October 12, 2021 Als de eetbare versie op culinair gebied toch niet interessant is ga ik ze volgend jaar als groenbemester gebruiken. "Probleem" opgelost. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted October 12, 2021 Share Posted October 12, 2021 Frans zou het risico niet lopen, zelf teel ik alle zoete soorten en niks anders. Strikt gescheiden houden van de sier niet zoete soorten, mogen niet kruizen dan zijn ze ook geen zoete meer. verstandig is ook rustig opbouwen en niet alleen grote hoeveelheden te eten maar gemixt, maar die keuze kan ieder voor zich maken. Je kan het niet zien wel proeven, maar dan ben je al te laat, zo ook als ze kunnen kruizen. Het is het een of het ander, aan de planten kun je het wel zien maar uitzondering daar gelaten. Zoet eenjarig, maar pas op de uitzondering. Sier meerjarig maar ook hier uitzondering. Wit, geel lichtblauw,, blauw en een grote soort zijn er maar de kleuren zijn na ja niet zo eenduidig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted October 13, 2021 Share Posted October 13, 2021 Ik heb er 2 jaar geleden gezet op waar voorheen een buxus haag had gestaan . Met de gedachte het is goed voor de grond insecten en je heb er nog iets aan . Nu een maand geleden in serre geplant met bedoeling groenbemesting . Op 12-10-2021 om 00:36, Frans zei: D.m.v. een receptje misschien ? Hier vind je recepten en andere info . https://powerpeul.nl/ Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de lupine een uitzondering was op het kruisen met andere soorten . Om maar iets te zeggen zet je pompoenen courgetten en sierfruit de vruchten zijn perfect eetbaar van pompoenen en courgetten en kruising doet niks aan de smaak . Kruis lupine zoete met niet zoete zijn de lupine ook niet eetbaar . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted November 7, 2021 Share Posted November 7, 2021 Volgend jaar gaan we weer zoet lupine soorten apart van elkaar en gescheiden van sierlupine telen, met de tijd kunnen we dan hopelijk een heel block bedden per soort zaaien. Inmiddels hebben we alle kleuren en de grote soort, maar met die paar zaden schiet het niet op zeg maar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts