Jump to content

wanneer wortel uit de grond

hebeentuin

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Dien ik de wortelen er ook uit te halen? Tot nu toe heb ik alles laten zitten en trok ik er per week een paar uit de grond. Het loof is inmiddels afgestorven en de temperaturen zitten rond het vriespunt. Kan ik de wortels nog de hele winter in de grond laten zitten? Of moeten ze er op een gegeven moment wel gewoon uit gehaald worden?

dankje!

dankje,

Ik had even gegoogeld op inkuilen en kwam weer op dit forum terecht :D

Dat inkuilen is wel een goede manier. Ik ben nog zoekende naar het opslaan van onder andere mijn aardappelen. Deze heb ik nu op een plank in de zeer natte smeerkelder gelegd. Tot nu toe gaat het wel goed behalve dat de planken beginnen te besschimmelen.

Wellicht gewoon inkuilen in de zandbak, die heb ik laatst opgeruimd en afgedekt, heeft die ook nog een functie in de winter ;-) Inkuilen werkt tot het vroege voorjaar begrijp ik?

Jullie hebben het over vraat. Bedoel je dan muizen en ratten? of larven of insecten in de grond?

Hier vriest het al meerdere nachten sinds oktober (-5 graden). Een deel van de wortels staan nog in de grond. Heb gisteren wat wortels geoogst en die waren prima. Nu is het overdag ook niet meer warm (graad of 1) en zal ik de overige wortels wel snel oogsten. Af en  toe wat nachtvorst kunnen de wortels prima hebben, maar als overdag de temperatuur ook nauwelijks meer boven de 0 graden komt, gaan de wortels er bij mij uit.

Vraat van muizen. Ik heb in de tuin woelmuizen en die vreten wortels en aigenlijk alles wat ze tegenkomen. Dus dat is ook een risico.