Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Ze staan op de vensterbank bovenop de verwarming idd. Het punt is dat mijn andere raam op het noorden is en enkel glas heeft (hebben een tussenwoning), dus dat is weer te koud..

Maar koeler zetten is de truc dus? Fijn, dank je wel! Dan ga ik ze even wat hoger zetten en niet meer pal op de verwarming Iig een koelere plek zoeken, puzzel wel even (heb gelukkig nog een kamerkasje tot mijn beschikking).

Geldt datzelfde voor de paprika's, als die straks boven de grond staan?

aangepast door Gast

Geplaatst:

Wat zijn jullie vroeg met zaaien van de tomaten! Ik doe dat in maart. Dit fileren komt omdat tomatenplantjes voor een langere tijd licht nodig hebben (wat de dag ze nog niet kan geven). Als je het aandurft zou je de kiempjes heel voorzichtig kunnen overpotten en dan dieper wegzetten zodat de twee kiemblaadjes op ongeveer 1cm zitten.

Of, als je genoeg zaad hebt, een paar opkweken en de rest in maart zaaien

Maar na de winter komt de lente weer.

Geplaatst:

Wat ik gedaan heb met de paprika's is ontkiemen boven de verwarming (bij raam op het zuiden22-25 graden)en zodra ze hun koppie laten zien, zet ik ze koeler(bij raam op het westen zonder verwarming, 18-20 graden overdag). Voor dat raam heb ik ook een stellage gebouwd zodat ik meer potjes kwijt kan.

Geplaatst:
  • Auteur

Vanochtend ontdekte ik dat ook mijn paprika's Yolo Wonder met hun kopjes boven de grond steken

Moeten die paprika's nu ook koeler weggezet worden of willen die wel warmte?

Overigens heb ik in de bakjes met zaad van de Lidl nog geen teken van leven gespot.. (puntpaprika Feher). Ik ben benieuwd of daar nog wat gaat gebeuren

Geplaatst:

Licht is het allerbelangrijkste! Maar paprika (aubergine en peper ook) hebben wel warmte nodig om te groeien.

Weet het niet zeker maar onder 18 graden groeien ze niet en ik dacht bij aubergine onder de 20 graden...maar weet het niet zeker!

Maar te veel warmte en te weinig licht geeft lange slungelige sprieten.

Ik zou ze in de vensterbank zetten waar wel wat zon komt denk ik.

Lidl heeft meestal wel goede produkten dus ik denk dat je even geduld moet hebben.

Wanneer heb je ze gezaaid?

Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor je snelle reactie, ik laat ze dus lekker staan op de vensterbank op het zuiden . Deze waren 5 februari gezaaid, dus is aardig vlot gegaan.

Leuk hoor, ik ben vandaag thuis aan het werk en zit nu naast het kasje aan de eettafel. Vanochtend zaten ze nog in een bochtje net boven de grond en nu zie ik al 3 kiemplantjes fier met hun blaadjes omhoog steken

Geplaatst:

Hihi wonderlijk hè?!

Ik kan me ook zo verbazen, iedere keer weer.

Net de foto's erop gezet van m'n tuinbonen en de paprika's. En de wedstrijdaubergine...hihi kijk elke keer weer opnieuw...

Geplaatst:
  • Auteur

Ja ik lees steeds jouw stukje daarover. Maar volgens mij heb ik die wedstrijd gemist (zit ook nog maar pas op het forum). Maar je moet de grootste aubergine zien te laten groeien of iets?? Cool! Ben benieuwd

Leuke foto's had je ook van je zaaisels, die tuinbonen zijn echt cool!

Geplaatst:

Die wedstrijd is super leuk!

Maar je kan nog mee doen hoor, moet je Luc een mailtje sturen, kon tot begin maart dus dat red je nog net!

Dan stuurt hij je wat zaadjes op, en je moet minstens 1 foto plaatsen.

Er zijn 2 categoriën, de teelt in de kas en buiten zonder kas.

Het gaat om de langste

Hier kan je alles vinden, op de 1e pagina staat alles duidelijk uitgelegd!

https://www.moestuinforum.nl/topic/3370-teeltwedstrijd-aubergine-fengyuan-purple-2012/

Die tuinbonen zien er wel hilarisch uit

Ik vind tuinbonen ook ronduit smerig maar wie weet smaken ze uit eigen tuin verrassend lekker En anders komen ze er nooit meer in

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb me opgegeven!

Tzal mij benieuwen.. loop alweer een beetje achter de feiten aan natuurlijk.

*nu nog broeden op een handigheidje om die aubergines recht te houden haha*

Geplaatst:
loop alweer een beetje achter de feiten aan natuurlijk.

Nee hoor...er zijn er zat die nog niet gezaaid hebben

Die denken mijn winnaar nog in te kunnen halen

Geplaatst:

Zet je 'm in de kas dan Geedee? Want ik heb de enige echte winnende voor de buitenteelt! (Die uiteraard ook gaat winnen van de kas exemplaren )

Geplaatst:
Ik heb me opgegeven!

Tzal mij benieuwen.. loop alweer een beetje achter de feiten aan natuurlijk.

*nu nog broeden op een handigheidje om die aubergines recht te houden haha*

Super leuk!!!

Succes ermee hoor (Hier meen ik natuurlijk geen moer van)

Geplaatst:
Zet je 'm in de kas dan Geedee? Want ik heb de enige echte winnende voor de buitenteelt! (Die uiteraard ook gaat winnen van de kas exemplaren )

Ik zet de plant in de kas en laat de aubergine door t raampje naar buiten groeien...... dus tja....waar ie dan bijhoort?

Geplaatst:
  • Auteur

Whahaha, tuurlijk Geedee.. Maak je wel foto's dan? Wat van zo'n spektakel willen we niets missen natuurlijk.

Zeker niet de foto waarbij de aubergine als een anaconda om je nek hangt

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Een paar dagen terug kreeg ik een mailtje van iemand van ons volkstuinencomplex, of ik nog belang had bij aardbeienplanten en frambozenstruiken.. Dat is toch aardig! Maakte mijn hele dag goed dat er nog mensen bestaan die dat soort dingen doen Hulp uit onverwachte hoek zeg maar, super!

Dat opkikkertje had ik ook wel even nodig, ik heb vorige week gehoord dat mijn baan komt te vervallen.. Dat stond dus niet op de planning Erg vervelend gedoe allemaal waar je zeker niet blij van wordt.

Voor mijn moestuin betekent dat we per direct over schakelen op low (lees: no ) budget. De geplande fruitstruiken zullen dus moeten wachten tot volgend jaar. Ook het afdak dat we willen maken gaan we dus doen van platen en hout dat wat we voorhanden hebben. Gelukkig hadden we de zaden al binnen voor het grootste deel.

Gister ben ik dus op de tuin geweest met mijn vader om de gratis planten in ontvangst te nemen, was leuk! Zijn alvast wezen kijken op ons stuk tuin en daar ligt nog wel het nodige werk om de boel op poten te zetten. Het is allemaal niet zo netjes achter gelaten, dus er liggen nog hordes half verdorde planten en 'hooi'. Niets bruikbaars bij iig, alleen maar af te voeren. Ik overweeg nu om dat hooispul heel fijn te verknippen/versnipperen en het door de grond te werken zodat het lekker luchtig wordt. Heeft iemand daar ervaring mee?

Enniewee, we hebben een hoop te doen! Nu schijn ik binnenkort meer dan genoeg tijd te hebben, dus dat is weer een geluk bij een ongeluk

Overigens doen mijn paprika's het super! Alles staat er boven en ik zit nu dagelijks in het kasje te turen om de ontwikkeling van 2 nieuwe blaadjes te volgen. Vind het wel erg leuk om zo van dichtbij te zien! De tomaten staat inmiddels op de koelere slaapkamer, maar heb mijn twijfel of dat wat wordt. Ze zijn aardig gefileerd ondertussen, hoewel de koelte hun groei wel afremd. Nouja, nog kansen (en zaden) genoeg om ergens in maart nog een poging te wagen.

Tot zover de update

Geplaatst:

Das ook balen dat je ineens zonder werk zit

Maar wel super leuk dat je wat planten gekregen hebt!!!!

Als alles goed aanslaat kan je wel lekker uit je eigen tuintje eten natuurlijk!

Mijn paprika's beginnen nu ook echte blaadjes te krijgen, leuk om te zien...ik zit ook vaak met m'n neus in de bak te turen

Weet niet of ik het goed heb hoor, maar een aantal fruitstruikjes zijn prima te stekken dacht ik, lees hier van alles steeds dus zoek er even op. Dat kost ook niets!

Succes met je plannen!!!

Geplaatst:
  • Auteur

Tja, ik breng het natuurlijk wat luchtig, maar heb best wat zorgen hier momenteel Maar goed, komt wel weer goed hoor!

Beetje afleiding van de tuin is iig meer dan welkom

Aankomend weekend is het weer zaaitijd zag ik op de kalender.. Whoeiiii! Er ligt hier al van alles te 'branden' in de zakjes hihi. Heb bij de Lidl nog wat extra kweekbakken gescoord, dus we gaan maar stapelen hier.

Geplaatst:

We zitten dan redelijk in hetzelfde schuitje (wat moestuin betreft dan, balen van je baan)

Een hele uitdaging, maar wel leuk!!

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Tijd voor een update Heb vanochtend/begin van de middag mijn tomaten en paprika's die begin februari gezaaid zijn allemaal verspeend en in hun eigen potje gezet.. Aardig werkje haha, maar wilde het per se vandaag afmaken aangezien het 'super vruchtdag' is volgens de maankalender. Gelukt! Hierbij een aantal foto's van de stand van zaken:

De Tiny Tim's:

IMG_1666.jpg

Gele Cherry tomaatjes:

IMG_1668.jpg

Detail:

IMG_1672.jpg

En mijn trots: de paprika's (Yolo Wonder en Feher). Dat worden toch al serieuze planten haha

IMG_1674.jpg

Detail:

IMG_1675.jpg

IMG_1676.jpg

Grappig om te ontdekken dat de structuur van de kiemblaadjes echt anders is dan van de 'echte' blaadjes. Gaan die kiemblaadjes er nog af eigenlijk??

Dat was het weer voor nu.. In mijn nieuwe zaaitray (van 3 maart) staan nog de wedstrijd aubergine, aubergine mix en tomatenmix.. Ook daar is al behoorlijk wat leven

Geplaatst:

Prachtig! Wat een werk... dat staat mij de komende dagen ook nog te wachten... maar als het er dan weer zo mooi bij staat... hou ik gewoon jouw fotooz voor ogen.

Geplaatst:

die zien er mooi uit

Geplaatst:

Mooie foto's!

En je plantjes zien er goed uit hoor

Die met die druppel op dat blad heeft eigenlijk wel wat weg van een aubergine, maar ik begrijp dat het tomaat moet zijn?

Geplaatst:
  • Auteur

Jep Het zou natuurlijk kunnen dat er net 1 verkeerd zaadje in het zakje terecht is gekomen, maar het zou een gele cherrytomaat moeten zijn. Hij ziet er ook niet anders uit dan de rest van de plantjes uit dat zakje zaad, dus ga er maar vanuit dat het klopt.. Hahaha of ik heb straks ineens allemaal gele aubergines dat kan natuurlijk ook

Foto's zijn wel aardig gelukt, maar kreeg de belichting nog niet helemaal goed, vandaar zo ubergroen. Komt vanzelf goed.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb op de markt een paar slaplantjes gekocht, maar kan ik die ook in een balkonbak in mijn koude bak zetten?? Of kunnen die echt alleen in de volle grond op de moestuin? #DTV

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.