windindewilgen Geplaatst: 29 november 2021 Geplaatst: 29 november 2021 Dik 2,5 jaar geleden heb ik van iemand uit belgie een perzik witte hollander gehad. Toen ik hem eindelijk aan de groei had en op het punt stond om hem te vermeerderen, is hij afgelopen mei tijdens maai werkzaamheden gesneuveld. Helaas had ik in ondertussen al mijn mails gewist[ beetje dom willem] en ben ik nu dus alles kwijt, en boom en naam en mail. De witte hollander kwam uit een bomen collectie die werd opgeheven. Wie weet iets of iemand die bekend is met witte hollander. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
weknow Geplaatst: 29 november 2021 Geplaatst: 29 november 2021 Ik ga zoeken en navragen Wim. Als je nog aanwijzingen hebt of iets meent te herinneren (bijvoorbeeld waar in Belgie, hoe je dacht dat hij misschien heette, hoe die persoon er uitzag enz.) stuur dan nog even een PBtje. Mogelijk gaat het om een min of meer witte perzik (eigenlijk meer een perkel...een min of meer wilde soort) die in Aardenburg in de tuin van het kleine museum stond. Ik weet dat iemand die ik ken uit Blankenbergen, die diverse keren bij jou geweest is, daarvan enthout genomen heeft en dat we er ook over hebben gesproken dat ook voor jou een exemplaar interessant zou zijn. En Vlamingen hebben iets dat ik als Limburger niet leuk vind, namelijk om Nederlanders Hollanders te noemen (historisch is Limburg nogal uitgezogen door de toenmalige machthebbers...Hollander kan in Limburg een scheldwoord zijn!) .....kan me dus voorstellen dat deze plant zo aan de naam Witte Hollander kwam. Of hij zelf nog een exemplaar van de entingen heeft durf ik niet te zeggen: zie hem morgen en zal zeker eens vragen. Zelf ben ik nog een keer in de zomer naar dat museum gegaan, voor de aangekondigde verhuizing en verkoop ook van de oude tuin en heb er de perkels geproefd (lekker met een bittertje) en enkele pitten gezaaid. Daarvan heb ik nog 1 of 2 bomen. En aangezien perziken vaak zelfbestuivend en min of meer soortecht zaaien, zou dat ook nog een bron kunnen zijn. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
redzebra Geplaatst: 29 november 2021 Geplaatst: 29 november 2021 Sry @weknow Vlamingen staan daar gewoon niet bij stil; ¨De gemiddelde Belg, net als veel andere niet-Nederlanders, is er zich niet zo van bewust dat Holland slechts een deel van Nederland is. Niet elke Nederlander wil zichzelf een Hollander noemen. Toch is het gebruik van “Hollander” om een Nederlander aan te duiden algemeen verspreid. De Belg staat hierin overigens niet alleen, in talloze talen over de hele wereld zijn de officiële namen voor ‘Nederland’, ‘Nederlands’, ‘Nederlander’ e.d.m. variaties op ‘Holland’, ‘Hollands’, ‘Hollander’, enz. (bv. ‘Hulanda’ in het Papiaments, ‘Hollandi’ in het Groenlands, ‘Holandija’ in het Servisch, ‘Holani’ in het Hawaïaans, ‘Holand’ in het Perzisch, ‘Hulanda’ in het Arabisch, ‘Hélán’ in het Chinees, enz.) Deze woorden zijn daar o.m. terechtgekomen door Hollandse kooplieden, die gedurende hun zeereizen zichzelf, hun taal en hun land aan de lokale bevolking als dusdanig voorstelden.¨ Quote
Martijn Geplaatst: 30 november 2021 Geplaatst: 30 november 2021 474286 (wur.nl) Op pagina 111 kom ik wel de Witte Montagne tegen. Quote
windindewilgen Geplaatst: 30 november 2021 Auteur Geplaatst: 30 november 2021 Weknow, ik denk dat het de persoon uit blankenberge is! De situatie beschrijving komt mij zeer bekend voor. Ik hoor graag nog van je. Het zou heel mooi zijn als er nog enthout te verkrijgen is, De dader, mijn echtgenote, van het maai ongeluk voelt zich erg schuldig😀. Ik hoop je en vele anderen deze zomer weer te kunnen ontmoeten op de persicadag. Als het door kan gaan. Redzebra: bedankt voor deze uitleg. Martijn: Witte montagne zoek ik ook, al 20 jaar. Tot in de jaren 70 stond hij in de rassenlijst voor fruitgewassen en was te koop. Mocht iemand die dit leest en weet dat er ergens een witte montagne te koop is mij gelijk verwittigen [vlaams] schrijven/mailen [ hollands]. Dit ras stamt waarschijnlijk al uit de 18de eeuw. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
weknow Geplaatst: 30 november 2021 Geplaatst: 30 november 2021 11 uren geleden, windindewilgen zei: Weknow, ik denk dat het de persoon uit blankenberge is! De situatie beschrijving komt mij zeer bekend voor. Ik hoor graag nog van je. Het zou heel mooi zijn als er nog enthout te verkrijgen is, De dader, mijn echtgenote, van het maai ongeluk voelt zich erg schuldig😀. Ik hoop je en vele anderen deze zomer weer te kunnen ontmoeten op de persicadag. Als het door kan gaan. Wim. Inderdaad, het was hem en ik was vandaag bij hem in Blankenbergen (Ik kreeg zijn 3, 3 meter hoge pawpaws, die hij niet echt lekker vindt en ging ze heel toevallig vandaag uitgraven daar). en heb het met hem besproken en hij heeft je indertijd bij aankoop van enkele abrikozen inderdaad een boompje gegeven en wilde je nog wel wat enthout sturen opnieuw. Misschien moet je hem er zelf nog eens aan herinneren (zal je zijn naam en email in een PB doorgeven straks) maar hij heeft ook op 2 na al zijn perziken weggegeven. De 2 uitzonderingen zijn de Sanguine de Savoie (een bloedperzik, er zijn meer soorten, maar deze is relatief weinig gevoelig aan krul) en de witte uit Aardenburg in Zeeuws-Vlaanderen omdat hij zo mooi groeide. (Heeft wel krul, maar staat toch zeer mooi). In die beslissing om perziken weg te doen speelt zeker ook mee dat dit jaar een jaar was hier waarin perziken niet alleen veel krulprobleem gaven, maar bij veel bomen ook nogal taksterfte optrad. Bij enkele van mijn bomen was dat ook zo. Hieronder enkele foto's van hoe de Witte H. er vandaag nog mooi bijstond: 2 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
weknow Geplaatst: 30 november 2021 Geplaatst: 30 november 2021 20 uren geleden, redzebra zei: ¨De gemiddelde Belg, net als veel andere niet-Nederlanders, is er zich niet zo van bewust dat Holland slechts een deel van Nederland is. Niet elke Nederlander wil zichzelf een Hollander noemen. Toch is het gebruik van “Hollander” om een Nederlander aan te duiden algemeen verspreid. De Belg staat hierin overigens niet alleen, in talloze talen over de hele wereld zijn de officiële namen voor ‘Nederland’, ‘Nederlands’, ‘Nederlander’ e.d.m. variaties op ‘Holland’, ‘Hollands’, ‘Hollander’, enz. (bv. ‘Hulanda’ in het Papiaments, ‘Hollandi’ in het Groenlands, ‘Holandija’ in het Servisch, ‘Holani’ in het Hawaïaans, ‘Holand’ in het Perzisch, ‘Hulanda’ in het Arabisch, ‘Hélán’ in het Chinees, enz.) Deze woorden zijn daar o.m. terechtgekomen door Hollandse kooplieden, die gedurende hun zeereizen zichzelf, hun taal en hun land aan de lokale bevolking als dusdanig voorstelden.¨ Ik weet niet wie je hier citeerde, Redzebra (de tekst staat in een andere kleur?). Ik kan dit volgen, maar denk dat het toch niet het hele verhaal is. Ik weet dat we nu off-topic gaan, maar wil toch heel graag proberen het wat te nuanceren. Door uit te leggen wat iets voor mensen kan betekenen en voelen, ben je in staat er rekening mee te houden. Misschien kun je het wat vergelijken met waarom je een vrouw beter geen "wijf"of "teef"noemt (hoewel ook dat ooit gewone woorden waren in de nederlandse taal), iemand die moeilijker leert beter nie als "dom" of met nog lelijker woorden aanduidt (ookal was dat niet zo lang geleden wel gangbaar en taal-eigen) en dan heb ik het nog niet over allerlei racistische woorden voor anderen. - Aan 2 kanten van de Maas was er tussen de 2 Limburgen inderdaad veel contact en als ik terugdenk aan de tijd dat ik daar woonde (de eerste 30 jaar van mijn leven) was de benaming voor elkaar : Belgisch Limburg (in mijn dialect "Bels Limburg") aan de Nederlandse kant (dus niet "Vlaams Limburg!") en in het dialect aan de Belgische kant was het inderdaad "Hollands Limburg". Maar omdat de mensen zich meestal sterk verwant voelden, heb ik daar nooit iets vervelends bij bemerkt. Dat was daar, in die context, denk ik inderdaad vrij neutraal. - Ik woon nu in Zeeuws Vlaanderen (!) en ook hier in de grensstreek waar ik nu langer woon dan in Limburg merk ik dat Nederlandse en Belgische Vlamingen heel gewoon en veel met elkaar omgaan. Dus geen probleem. - In de officiele taal (BN, tv, radio enzovoort) wordt er gelukkig gesproken over Nederland en Nederlanders. - Echter elders in Belgie/Vlaanderen is het woord Hollander heel vaak NIET neutraal en heeft het gebruik ervan vaak iets negatiefs. Het cultiveert ook vaak een wij tegeover-zij-gevoel. "Hollanders" staat dan voor wat bazige en ongepast resolute mensen die hard praten, de boventoon voeren of dit willen, denken dat ze het allemaal zo goed weten, op Vlamingen neerkijken....dit soort connotaties zijn er vaak mee verbonden. Het grappige is dat als Limburgers het over Hollanders hebben, precies ook dit soort bijgevoelens een rol spelen. Zelfs een stuk historische overheersing vanuit het bestuur van "de Hollanden" (Ook godsdienst speelde daarin een rol: het katholieke Zuiden to het protestantse Noorden) van waaruit alles besliste werd delen we als Limburgers (en misschien ook andere delen van Nederland) en Vlamingen. De Vlamingen maakten zich daar in 1830 van los om vervolgens een geschiedenis van onderdrukking of achterstelling vanuit Franstalig Belgie te moeten beleven. Gevoelsmatig denk ik dat voor Limburgers het woord Hollander zoiets kan voelen als dat je tegen een Vlaming "Waal" zou zeggen en heel Belgie, inclusief Vlaanderen, Wallonie zou noemen. - Voor veel Nederlanders is overigens ook het woord "Belg" evenmin neutraal. Gezellig, warm is de positievere variant (ook Limburgers", "Limbo's" uit "Limbabwe" worden zo vaak gezien!) en niet-zo-slim en wat kinderlijk in allerlei varianten (Belgenmoppen) de negatievere. Nederlanders kunnen zich samen vermaken met kleinerend te doen over die "domme Vlamingen". - Dat Nederland in veel buitenland en dus ook in sommige talen "Holland" wordt genoemd kan ik verklaren doordat de machthebbers, uit vooral Noordwest-Nederland en dus de Hollandse provincies Noord en Zuid Holland en misschien Utrecht, zichzelf ook zo noemden (en het voor het gemak niet hadden over de rest van Nederland waar de macht zeker niet lag). De heersende Nederlanders noemden zichzelf "Hollanders" en het is geen wonder als dat woord dan ook in sommige andere talen (uit landen die werden overheerst of waarmee handel werd gedreven) terecht is gekomen. - Ongetwijfeld en gelukkig zijn er talrijke inwoners van Belgie en Nederland die zonder vooroordelen en/of vreemde nationalistiche bijgevoelens omgaan met wie in een ander land woont en gewoon respectvol met elkaar omgaan. Ik heb talrijke kennissen en vrienden in Vlaanderen en Nederland en vriendschap is per definitie gebaseerd op wederzijds respect. Ik weet heel goed dat ik de wereld niet kan veranderen, zal niet panisch doen als mensen mij Hollander noemen, maar zeker vrienden er toch op wijzen dat ik het erg onprettig vind (als uitgescholden te worden voel) om zo genoemd te worden omdat ik het niet ben en me ook zeker niet herken in wat daarmee vaak wordt aangeduid. Aan ieder de keuze om, als ik uitleg wat het kan betekenen voor anderen, mij dat beetje respect te geven of niet, zoals ik ook probeer anderen te respecteren (in een samenleving waarin je blijkbaar steeds meer door schelden en discrimineren populair kunt worden). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
windindewilgen Geplaatst: 30 november 2021 Auteur Geplaatst: 30 november 2021 Weknow, wat is de wereld toch klein. Hartelijk dank. Dit voorjaar was een verschrikkelijk voorjaar. Door de langdurige kou en natigheid konden krul en vooral monillia volledig losgaan op perzik. Nog nooit zo mee gemaakt in deze combinatie. Monillia ging ook bij de abrikozen als de man met de zeis rond. Maar het zorgde gelijk wel voor een helder beeld qua gevoeligheid verschillen per ras. Sommige rassen zakten volledig door het ijs Na de kerst kan ik de website weer rigoureus aanpassen met nieuwe ervaringen. 3 Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.