Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Amrutten en @René:

Nou ken ik de situatie onder jouw bed niet maar bij mij is dat een donkere en warm plekje.

Dat is precies het tegenovergestelde van de ideale kiemplaats van aardappels.

Ze krijgen dan van die lange witte breekbare uitlopers.

wat gangbaar is bij kiemen is eerst een paar dagen een warmtestoot geven, bijv.in de woonkamer en daarna koel en licht wegzetten.

Ik zet ze buiten onder de tuintafel op het zuiden, bij nachtvorst wel binnenhalen. Of ik zet ze in de platte bak.

Je krijgt dan korte stevige uitlopers, ideaal bij het poten.

Hier een foto uit mijn Blog:

pootgoed.jpg.5535a5e8fbc324ed401089dff1210606.jpg

Bewaren kan koel en vorstvrij, bijv. in de schuur. Of in de koelkast in een papieren zak tegen uitdrogen.

Vanaf maart begin ik overigens al met aardappels poten afhankelijk van het weer en soort.

Let op: tot de IJsheiligen is er kans op nachtvorst en zal je maatregelen moeten nemen als de aardappels al boven staan.

Of later poten, maar dat doe ik alleen met de middel en late soorten. (Let op: vroeg middel en laat zegt niets over de poottijd maar iets over de duur van de teelt)

Hier nog een foto van @citroen uit 2020 met in het donker en te warm ontsproten poters. De spruiten breken makkelijk af bij het poten:

xcharlot.JPG

Succes!

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst: (aangepast)

Het idee achter voorkiemen is niet zozeer een grotere oogst maar een vervroegde oogst.

Traditioneel waren er veel soorten vroege aardappels, meestal streek gebonden. 

Denk aan de  Opperdoezer  Ronde, Langedijker Muizen, en ga zo maar door.

Die Eerstelingen brachten goed geld op en smaken ook lekkerder dan de oude bewaaraardappels van de vorige oogst.

Door de poters voor te kiemen kan je aanzienlijk eerder oogsten, met als bijkomen voordeel minder kans op ziekte e.d.

Hier op het complex was het ook altijd de sport, wie heeft de eerste.

IMG153186361558165452.JPG

En er zijn er zelfs die de poters meenemen naar de slaapkamer om vroeg te kunnen zijn.😉

Foto: 18 mei @Amrutten

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Geplaatst:

Ik bestel mijn aardappels (collectief) bij Garantzaden, maar er zullen vast meer aanbieders zijn.

Bij mij op de zandgrond blijft de Anais vaak wat kleiner, maar ik begin ook al zo vroeg mogelijk met oogsten, voor ze volgroeid zijn.

• Like 1
Geplaatst:

Hoi, nieuw hier, sinds 1 seizoen nu een moestuin. Ik werk bij een groenteveredelaar in tomaat aardappel en paprika. Ik weet van een aantal rassen hoe de resistentie in elkaar zit maar simpel is het niet. Soms denken we het te snappen, maar als de druk hoog is dan kan het ene ras met phytophthora resistentie door zijn hoeven gaan en andere houdt het. Het jaar erop andersom. Afgelopen jaar werden mijn Alouette ziek, maar Vitabella hield het. Carolus, wat eigenlijk goed doet werd ook ziek. Phytophthora druk was wel erg hoog dit jaar, vond ik

kwa resistentie:

Carolus = Twinner = Twister
Vitabella = Cammeo  

Alouette andere resistentie dan de rassen hierboven

• Like 2
Geplaatst:

Ons lijstje voor ons alle en de kindjes kindergarten en school, 

Staan meerdere al niet meer op de website, staat niet bij uitverkocht zijn gewoon verdwenen. 

Geplaatst:

Gisteren een aantal potertjes verhuisd naar de slaapkamer. Ze lagen sinds september in de ijskast te overwinteren.

Een week of 4 geleden zag ik dat de bende wakker was. 
Nu liggen een aantal Fransozen ( letterlijk, want gekocht in Zuid-frankrijk) en kleine aardappeltjes Michelle van eigen oogst, in eierdozen onder ons bed.  Daar is het koel en redelijk licht, want hoog bed, kort bij groot raam.

Als nu verd@&#&€*€*me,  het weer eens mee wilde spelen, kon ik eens langer dan 1 uur droog en niet weggeblazen aan het werk op mijn veldje, zodat t.z.t. er een plekje klaar ligt voor mijn aardappels.

Geplaatst:

Vandaag zijn de pootpatatjes over de Afsluitdijk naar mijn huis gekomen.

Ik heb dit jaar weer drie soorten van 2,5 Kg elk.

Anais, een nieuwe soort Dunastar en Texla.

Anais is voor de primeurteelt, de andere twee zijn bewaaraardappels.

Ik verwacht nu minder snel de aardappels op te eten omdat we nu meestal met minder eters zijn en hoop zo voor de zomer de Anais en na de zomer de andere twee soorten te oogsten.

Dit ga ik proberen omdat het oogsten bij warm weer mij erg zwaar valt.

We gaan het zien.

Geplaatst:

Ik heb dit weekend 6 Annabelle poters in de grond in de kas gestopt. En een week of wat daarvoor ook al een aantal in grote potten die nu nog in de schuur staan. Als het tegenzit dan hebben ze aardig wat speciale aandacht nodig de komende weken. Mocht het nog gaan vriezen enzo (en dat zal...). Maar goed, dat kan dan ook met die kleine aantallen. 

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb afgelopen woensdag potertjes gekocht van de rassen Annabelle en Nicola die nu liggen voor te kiemen. Annabelle voor de vroege teelt, Nicola voor de latere. Het zijn er wat meer dan vorige jaren omdat ik dit jaar minder zoete aardappels ga telen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...