Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappels 2022


Jeanne heijmans

Aanbevolen berichten

Ik had zelf ook gezocht maar weinig duidelijkheid gevonden. Niet de bloemen verwijderen, eventueel wel de vruchten is mijn conclusie. 

 

En middellaat kwam ik daarbij ook tegen, dat is 100-120 dagen. Voor mij betekent dat vanaf eind juli.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-6-2022 om 11:53, hebeentuin zei:

Wat is een middenvroeg tot late oogsttijd? Is dat augustus?

 

 

Vroeg, midden of laat zegt niets over de oogsttijd maar alles over hoeveel dagen er overheen gaan van poten tot oogsten.

 

Van  het web:

 

Vroege plantaardappelen kun je vanaf maart poten. Dit is uiteraard wel afhankelijk van het weer. Onderstaande kun je als richtlijn aanhouden:

 

Vroege aardappelen poten van begin maart tot half april. Oogsten na ca. 90 dagen

Middenvroege aardappelen poten van half maart tot eind april. Oogsten na ca. 100 dagen

Late aardappelen poten van begin april tot eind mei. Oogsten na ca. 120 dagen

 

Vroege aardappelen hebben het minst last van ziektes, aangezien deze veelal later in het seizoen optreden.

 

Als je pootaardappelen voorkiemt (4 weken voor planten in het licht zetten en op kamertemperatuur brengen, zodat ze korte, paarse scheuten krijgen) zijn de aardappels ongeveer 2 weken eerder oogstbaar.

 

Ik oogst de eerste vroege aardappels zo vroeg mogelijk, het is primeurteelt en hoeft niet voor de kwantiteit geteeld te worden.

Mijn Anais bloeit ook amper.

 

Ik oogst zodra de planten terug gaan lopen of zodra er ziekte aanwezig is.

Verkleurt het loof van groen naar geel dan is dat een teken dat de plant klaar is. 

Poot je zoals ik begin maart dan kan dat al vanaf begin juni.

Poot je eind april dan zijn de eerste aardappels pas eind juli oogst klaar.

 

De bloemen laat ik aan de planten, te veel werk om te verwijderen en ook een vrolijk gezicht die verschillende kleuren bloemen.

Bij mij is goed compost en water geven veel bepalender voor de hoeveelheid oogst.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Zo, dat zijn er veel! We hebben hier op de volkstuin dit jaar wel wat vraat, maar niet zoveel. Ik heb zoveel kevers wel eens vaker gezien, ook op commerciële velden. Maar behalve het wegvreten van de aardappelplant, vraag ik me ook wel eens af hoe schadelijk ze eigenlijk zijn?  Gaat dat nou om economische schade?  Niettemin succes met wegvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7/12/2022 at 5:49 PM, woldistel said:

Maar behalve het wegvreten van de aardappelplant, vraag ik me ook wel eens af hoe schadelijk ze eigenlijk zijn?  Gaat dat nou om economische schade?  

 

Als ze alle blad opeten (en een team larven van de coloradokever kan dat), dan kan de aardappelplant geen knollen meer ontwikkelen en heb je dus geen aardappeloogst. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-7-2022 om 10:11, Jorieke123 zei:

Wij hebben VEEL coloradokevers! Ze lopen overal, tegen de muur van de schuur en over de stoep en zelfs heel af en toe binnen in huis. En natuurlijk vooral veel op de aardappelplanten. Ik ga zo maar weer eens een boel kevers vangen..

 

Ik prijs me gelukkig dat ik nooit (even afkloppen) last van coloradokevers heb. De beestjes zijn er gewoon niet. Vreemd is dat als je bedenkt dat mijn vader vroeger ieder jaar de gifspuit moest hanteren (men keek toen heel anders naar pesticiden dan nu)  om letterlijk de aardappels te redden.

  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idem hier @Frans, zie ze ook niet en inderdaad hout vasthouden. Ik kan me wel herinneren dat het heel vroeger een plaag was, lang geleden, kreeg je hier een paar centen  als kind om ze af te vangen.

Een aaltje zou eventueel een beetje kunnen helpen en vroege preventie, maar waarschijnlijk weet je dit al @Jorieke123 https://www.biogroei.be/plagen/coloradokever#category-description , echter geen enkele methode is blijkbaar afdoende.

Als ik het zo zie hoever die beestjes reizen, krijg ik er vroeg of laat ook terug last van, beetje schrikwekkend voor mij is dat bij gebrek aan aardappelen ze overgaan op ander nachtschadigen waaronder tomaat.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Jorieke123 zei:

Eventjes staan 'plukken':

IMG_6217.JPG

 

Dat lijkt op hoe het er hier ook aan toe gaat. Er is bijna niet tegenop te "plukken".

Andere jaren weinig last van gehad maar dit jaar is extreem. 

Tot op heden lijkt het plukken redelijk effectief aangezien de eerste 2 rijen aardappel een goede oogst gaven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...