Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappels 2022


Jeanne heijmans

Aanbevolen berichten

Afgelopen week al wat Anais gepoot in kratten onder plat glas wat overigens vanaf dit weekend open ligt.

Vandaag twee dozijn gepoot in de luwte met alvast een plastic tunneltje klaargemaakt voor als het weer wat kouder wordt.

Ik hoop op nog een buitje maar zo te zien komt er niet veel meer, dan gaat morgen et tunneltje dicht om over een kleine drie maanden te kunnen oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik zie in mijn zakken ook wat planten opkomen. Kennelijk niet alle aardappels geoogst afgelopen jaar.

Ik heb voor dit jaar op mijn lijstje staan:

1 x shepherd black gewoon uit nieuwsgierigheid en ik moest aan de 10 stuks komen op reclaim the seeds bij dat stalletje (of aan nog meer, maar daar heb ik geen plek voor)

Arran victory
Apache
Blauwe Elise
En uiteraard teufelshorn! Zo blij met die aardappel. Uit de oven het allerlekkerst. Echt zin in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga vandaag mijn Desiré aardappels poten, althans ,dat was mijn voornemen. Maar de ruimte viel mij plots tegen. Wat zouden jullie doen in deze bak? Zelf vind ik allerlei algemene regels omtrent afstanden, maar tot nog toe niets specifieks voor de desiré. 

 

In de verte is de bak ruim 1 meter breed tot de schutting, in het begin ruim 1,20 meter tot de schutting. 

 

Ik denk dat ik enkel twee rijtjes kan neerzetten. Wat vinden jullie? En dan gewoon 50 cm tussen de pootaardappelen.

IMG_20220323_141408.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 cm of ietsje minder en dan versprongen poten, dan kunnen drie rijen en haal je er de maximale opbrengst vanaf.

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van planten tegen een schutting, tenzij op het zuiden.

Aardappels moeten veel zon en en wind om snel te kunnen opdrogen. 

Maar zo te zien is dit wel redelijk op het zuiden, en die garage verplaatsen is ook weer zo wat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg begin april de poters binnen.

In ieder geval de frieslander, die zal half april de grond in gaan.

De andere twee weet ik niet meer hoe ze heten.

 

Vorig jaar had ik de texla. Wat een drama, ik had echt een slechte oogst. De aardappelen waren max 8 cm en dat waren er niet zo heel heel die dat formaat hadden.

Ook vond ik ze niet lekker.

Wat me ook opviel was dat de Coloradokever de texla erg smakelijk vond en de rest met rust liet.

Dat zou een reden kunnen wezen om de texla weer te nemen, al is het maar een rijtje, zodat de rest niet zo aangetast wordt, hahaha.

Er zijn helaas op het complex een heel aantal tuinders die niet alle aardappelen van de grond halen en de kever kan dus heerlijk overwinteren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Gisteren wat aardappels geplant. Heb een extra bigbag van de compost bestelling. De steiger is propvol, maar sleur dat ik wat meer plek heb straks. Denk dat ik daar de yacon in ga doen. Ook een soort aardappel 🥸


De shepherd black waarvan ik er 1 heb, ben ik vergeten te poten. Misschien zo even. Had ook al wat opgekomen aardappels die blijkbaar niet geoogst zijn. Altijd geinig.

3 x Arran victory
2 x Apache
3 x Blauwe Elise
6 x teufelshorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al mijn aardappels gepoot. In de vollegrond. Die in de kas en in potten staan al even boven. 

In de moestuin heb ik er wat sla tussen gepoot, om engerlingen te lokken (en dan op te graven en bij de kippen te gooien :twisted: ) vorig jaar had ik een hele slechte oogst door die engerlingen :thumbdown:

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
On 4/13/2022 at 11:33 AM, Jorieke123 said:

wat sla tussen gepoot, om engerlingen te lokken

Grappig, ik had dat vorig jaar geschreven, omdat ik het in een boek las. En nu pas jij het toe, en lees ik het weer en denk ik: dat ga ik ook maar doen. Was het alweer helemaal vergeten 🤪

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, vorig jaar heb ik het per ongeluk zelf ontdekt, omdat ik slaplantjes tussen de zoete aardappels had gezet om nog snel wat te kunnen telen en oogsten voor die bataten flink zouden groeien (het duurt altijd even voor ze op gang zijn). En 1 voor 1 verlepten de slaatjes en dan stak ik er een schepje onder en kon ik zo'n engerling aan de kippen voeren. Wij aten amper sla, maar het ruimde wel aardig op met die vieze beesten. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, Ik heb dit jaar voor het eerst aardappels gepland. 

Ik heb ze onder oud hooi/stro liggen (niet zand) dus het is voor mij makkelijk checken hoe ze gaan. En nu blijk ik meerdere kwijt te zijn aan een tunnelgravend dier. 
Wat denken jullie? Ratten ? of toch iets anders? De tunnels waren best groot. Zou eerder mollen gedacht hebben, maar die eten geen aardappels voor zover ik weet. 

En hoe kan ik ervoor zorgen dat ik er niet nog meer kwijt raak? Ik had er 40 maar ben zeker al 10% kwijt. 😑 Of het gewoon pech hebben en kun je er weinig aan doen?

 

aangepast door RedTomato
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, er zijn meerdere beesten die tunnels maken en aardappels eten. Kan je poep vinden? Een gat waar ze dieper de grond in gaan? Want deze 'tunnels' waren oppervlakkig als ik het goed begrijp? Omdat de aardappels niet IN de grond zitten?

 

Mijn aardappels in pot hebben deze nachten wat bescherming nodig om niet te bevriezen. Maar dat is vrij simpel, ik zet er gewoon een emmer of grote bloempot bovenop als hoedje. Die in de kas hebben geen last van de frisse nachten, en die in de vollegrond komen nog net niet boven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de knol weg is en je hebt redelijk grote gangen ontdekt dan vermoed ik dat het ratten zijn.

Muizen knagen eerder aan de knol en laten hem liggen, dan maakt die nog een kans om een plant te worden. Tenzij het zeer kleine knolletjes zijn dan durven ze er ook mee aan de loop te gaan.

 

Uit ervaring kan ik zeggen dat mollen weinig tot geen wortels, knollen, groenten of plantjes eten, ze hebben wel een goede neus voor pieren.  Behalve dat mollen met hun hopen de boel wel wat overhoop halen heb ik er geen last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de nacht van zaterdag op zondag is het hier koud geweest. 2,3°C gemeten. En vermoedelijk is het in werkelijkheid nog iets lager gegaan want zowat de helft van de aardappelen die al bovengekomen waren zijn donker van kleur geworden. Ik hoop dat ze er weer doorkomen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn de aardappelen ook zwart geworden van de koude. Volgens de app was het nochtans minimaal 5°C. Ik redeneerde altijd 4 graden eraf aan de grond maar is hier op een open tuin blijkbaar te weinig. Gelukkig staan de vruchtgewassen nog binnen of in de serre.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Mijn aardappeltjes zijn veilig bovengekomen, nog niet allemaal.

 

Roseval, vitabella, sante, mozart, passion, sarpira.... die laatste bij vd wal gekocht maar niets meer over te vinden. Zou het sarpo mira moeten zijn?

 

Andere vraag, roseval heb ik al enkele jaren, vorig jaar voor het eerst echt phytophtora erin gehad, blad en later ook knol helaas.

Ik vind dat ze altijd veel plant / struik maakt, en de oogst qua aardappelen is niet heel groot. Daar staan ze misschien ook wel om bekend. Maar die planten zijn soms echt hoog, tot wel 75cm aan toe. Ik bemest deze niet, ik teel op dikke klei. Het enige wat door en op de grond gaat is compost, en wat handjes patentkali.

Is de compost misschien al teveel dan?

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn jullie ook bekend met mieren die de aardappelplant opeten?

 

Ik heb er al twee verloren. Eentje was net onder de grond afgevreten, toen zag ik al wel veel mieren en volgens mij iets wits dat op luis leek. 

 

en zojuist trok ik weer een slaphangende plant uit de grond, deze was bovenop bij de blaadjes bijna doorgevreten, zaten mieren op.

 

Ik weet niet of het de mieren zijn die de plant opeten maar ik zie verder niets anders.

 

 

IMG_20220511_163558.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...