Mellie Geplaatst: 27 juni 2022 Geplaatst: 27 juni 2022 @lia56 Ik wil je best wat zaden opsturen, maar dat is dan niet meer voor dit jaar… als je dit jaar nog wil slagen, moet je met planten gaan kweken. Misschien valt er wat te ruilen met iemand uit je buurt? Zelf zaaien zeT geen zoden meer aan de dijk vrees ik. Ik was laatst bij ranzijn in Zaandam en daar hadden ze een bewonderenswaardige collectie peperplanten die niet de standaard chilipeper zijn. 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 27 juni 2022 Geplaatst: 27 juni 2022 @Mellie en @Mai Pensato Het is alvast een zaden voorraad aanleggen voor volgend jaar. Dit jaar was ik te laat 😏 Zaandam is niet echt in de buurt maar ga wel even zoeken Heb Ranzijn gegoogled maar zie geen peperplanten ? of zaden staan. Wellicht niet goed gekeken.. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 28 juni 2022 Geplaatst: 28 juni 2022 @Lia56 kijk eens op badskinsgarden! Daar hebben ze hete pepers in overvloed. 1 Quote
Adrielle Geplaatst: 28 juni 2022 Geplaatst: 28 juni 2022 14 uren geleden, Mai Pensato zei: @Lia56 wil je nu nog gaan zaaien dan? M.i. is dat echt te laat, zelfs in een kas. Ligt aan de peper denk ik, wij hebben een tweetal planten vorig jaar eind zomer gezaaid, gewoon voor de lol, en die geven al sinds begin winter pepers 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 28 juni 2022 Geplaatst: 28 juni 2022 2 minuten geleden, Adrielle zei: wij hebben een tweetal planten vorig jaar eind zomer gezaaid, gewoon voor de lol, en die geven al sinds begin winter pepers Oke maar dan zet je ze in de winter binnen in huis, waarschijnlijk met lampen erboven? Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Lia56 Geplaatst: 28 juni 2022 Geplaatst: 28 juni 2022 5 hours ago, Lsjr33 said: @Lia56 kijk eens op badskinsgarden! Daar hebben ze hete pepers in overvloed. Dank je wel... ga er het een en ander bestellen 👍 Quote
Ruderalis Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 Het is weer eens tijd voor een update over de pepers 🌶 het gaat erg goed in de tunnel tent met de pepers, ze staan goed beschermd tegen weer en wind en op een minder warme dag is het in de tent al snel wat warmer. De pepers kunnen de hoge temperaturen van de afgelopen tijd erg goed aan ze vinden het heerlijk, direct zon licht op de bladeren met die hoge temperaturen zouden ze minder fijn vinden maar in de tent hebben ze hier geen last van. Ze krijgen door de strakke bak om de tunnel tent heen geen water meer van buitenaf dus dat stuk heb ik zelf in de hand, ik zie dat als een plus punt! Het pluspunt is dat ik per water beurt kan kijken of ik voeding mee wil geven en verder kan ik er een droog en natte cyclus op na houden. De pepers staan al vanaf het begin op een diversiteit van zeer regelmatig gedoseerde voedingen (bio/organisch) en dat ga je nu terug zien, pepers houden van veel voeding en ik doe aan spoon feeding, met hoge regelmaat kleine hoeveelheden van diverse en afgewisselde voedingen en methoden. Op dit moment eind juni staan alle peper planten vol bloemen en op de reapers na ook vol vruchten dus lijkt het volgens planning wel goed te komen, ik verwacht eind juli dat het explosief vol met vruchten zit en er al een hoop verkleuring plaats vindt, we hebben dus nog een volle maand te gaan en met dit weer zie ik het wel goed komen! Er gaat de afgelopen tijd ontzettend veel water in ze krijgen om de dag en soms ook iedere dag een plens water met de gieter of de tuinslang, voeding gaat per gieter of als dressing op de aarde met de tuinslang. de plaatjes, mn trots en mooiste plant is onderstaande Buena Mulata een beer van een plant staat er fris bij en zit vol bloemen en vruchten, nog geen om kleuring maar dat zal niet lang meer duren, De volgende zijn 3 big bomb, deze zijn later gezaaid maar zijn de afgelopen weken aan een inhaalslag begonnen er zitten ook al best wat vruchten in, De volgende 3x Black Magic Jalapeño mooie flinke planten mooi op kleur, hadden beter op de plek van de reapers kunnen staan want ze kunnen wel wat meer zon gebruiken en de reapers juist wat minder, maar ja het is wat t is, ze zitten vol bloemen en vruchten maar de vruchten groeien niet heel hard, Dan de Carolina Reapers 3 stuks, mooie struiken vol met bloemen maar nog geen vruchten dit zijn een paar lastige klanten, als ik ze niet af en toe iets extra’s geef van groei voeding vergelen ze en zien ze er al snel on ogen lijk uit, wel een uitdaging, Dan nog wat overzicht foto’s, Verder hebben we de X-jes nog die zijn inmiddels overgepot naar de 11 liter potten hun eind bestemming en ze gaan goed, ik heb er 1tje af laten vallen maar dat geeft niet er zijn nu 4 nette over, verder staat er nog 1 kleintje in de volle grond en die gaat zowaar na maanden niks doen groeien erg bijzonder dit is m’n enige Dragon Breath! Grt en groei ze!😎 6 Quote
rorror Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 @Ruderalis Zien er schitterend uit! Stuk groter dan in pot zonder kas bij mij. Zal binnen kort ook update doen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Lia56 Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 Jeetje... wat geweldig... mooi gezicht zo al die grote peperplanten. Super hoor! 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 Bedankt ☺️ Nog even een plaatje van de over gepotte X-jes, het begin is er, verder hebben de grote pepers net weer een grote waterbeurt gehad, alleen water deze keer want ook in de volle grond spoel ik af en toe met alleen water! 4x Pepper X, 😎 2 Quote
Ruderalis Geplaatst: 2 juli 2022 Geplaatst: 2 juli 2022 Onze grote trots in volle glorie; “ Buena Mulata “ vol met paarse pepers wachtend om naar rood om te kleuren waarna de pepers rijp zullen zijn, Onderstaand een rits “ Black Magic Jalapeño “ pepers, De “ Big Bomb “ pepers zitten ook goed vol met vruchtjes die uit eindelijk naar rood zullen verkleuren, Op onderstaande overzichts foto is goed te zien hoeveel voller het is geworden in de tunnelkas, 😎 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 2 juli 2022 Geplaatst: 2 juli 2022 oooooo wat geweldig mooi!!! hoop op een goede oogst voor je 1 Quote
loes Geplaatst: 2 juli 2022 Geplaatst: 2 juli 2022 Hier gaan de pepers ook lekker Hungarian Black Lunchbox Red (wat eigenlijk een snackpaprika is maar doet het prima tussen de pepers) Bonusfoto 4 Quote
fre3ke Geplaatst: 2 juli 2022 Geplaatst: 2 juli 2022 (aangepast) Ik heb de eerste buitenpeper geoogst. Volgens mij Shishito, maar de vogels hebben het label ondergespit. Hij is in ieder geval best heet. Het kontje heb ik er afgehapt om te proeven. Edit: shishito zou niet zo heet moeten zijn dus ik vraag me af of het een andere peper is, of dat het door droogtestress komt dat alles hier zo heet wordt. 2 juli 2022 aangepast door fre3ke 3 Quote
Mellie Geplaatst: 3 juli 2022 Geplaatst: 3 juli 2022 @Fre3ke Ik heb je shishito zaden gegeven en de smaak van de peper varieert van mild tot pittig, aldus het originele zakje van ooit. Ik heb echter in al die jaren dat shishito bij mij groeit, pas 1 x een milde gehad en dat was vorig jaar. Die zaden heb ik wel apart gehouden voor het geval ik dat wil zaaien ooit. Maar verder dus altijd pittig. Ik vind ze heerlijk, maar je moet deze echt nog laten rijpen. Dan gaat dat bittertje eraf wat je nu nog hebt. Hij is prachtig glanzend rood, echt een mooie peper qua vorm ook vind ik. Edit: en ja, denk dat dit shishito is. Dit is wel zijn vorm. Als je hem nog door laat groeien, worden de ‘lobben’ iets duidelijker zichtbaar, wat boller zeg maar. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 3 juli 2022 Geplaatst: 3 juli 2022 @Mellie, toen ik afgelopen winter bij Westlandpeppers bestelde, zat daar ook Shishito bij. Die waren groen en niet heet. Qua hitte een beetje als Padron. Het is wel raar dat deze heet zijn. Jij laat ze dus rood worden. Op zich houd ik wel van groene peper, ik blijf deze voorlopig groen gebruiken, de rest zal vanzelf wel rood worden want ik gebruik niet zo veel peper en er hangen een paar in. Ben op zich wel blij dat ik al verse peper heb van de tuin. 👍 1 Quote
Mellie Geplaatst: 4 juli 2022 Geplaatst: 4 juli 2022 @Mellie, toen ik afgelopen winter bij Westlandpeppers bestelde, zat daar ook Shishito bij. Die waren groen en niet heet. Qua hitte een beetje als Padron. Het is wel raar dat deze heet zijn. Ah, pittige padron, pittige shishito. Wordt een beetje je handelsmerk ongewilde pittigheid Ik dacht dat ik je deze zaadjes had gegeven. Gekocht kan ook. Maar niet raar dus dat ze heet zijn, want daar staan ze ook om bekend. Geniet er van zou ik zeggen! 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 4 juli 2022 Geplaatst: 4 juli 2022 (aangepast) 5 hours ago, Mellie said: heet zijn, want daar staan ze ook om bekend Nee, daar staan ze helemaal niet om bekend (behalve bij jou dus 🙂). Maar het is iig duidelijk dat het aan deze Shishito-zaadjes ligt, ik heb inderdaad jouw zaad gebruikt. En dat het vorig jaar aan de Padron zaden heeft gelegen. Mysterie opgelost. 4 juli 2022 aangepast door fre3ke 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 4 juli 2022 Geplaatst: 4 juli 2022 Op onderstaande foto kun je goed zien dat de Buena Mulata peper vruchten geel gekleurd beginnen, 😎 Quote
Mellie Geplaatst: 6 juli 2022 Geplaatst: 6 juli 2022 Nee, daar staan ze helemaal niet om bekend (behalve bij jou dus ). Maar het is iig duidelijk dat het aan deze Shishito-zaadjes ligt, ik heb inderdaad jouw zaad gebruikt. En dat het vorig jaar aan de Padron zaden heeft gelegen. Mysterie opgelost.Mild pittig lees ik al bij de eerste 4 hits over shishito. Volgend jaar maar je eigen gekochte zaadjes proberen en kijken hoe het dan gaat met de pittigheid. Ik ga natuurlijk keihard lachen als die ook pittig zijn, dat snap je wel. Quote
fre3ke Geplaatst: 6 juli 2022 Geplaatst: 6 juli 2022 (aangepast) Dat hoeft niet, want het is helemaal goed gekomen met zowel de shishito als de padron. Van de padron heb ik dit jaar normale pepers, heb er gisteren twee gebakken in een mini pannetje, heerlijk! Dus volgend jaar kan de tuin daar weer vol mee En.... ik heb een tweede shishito-plant staan die ook normaal is, ik heb daarvan een peper meegebakken. Die pepers zien eruit als padron, en niet zoals die hete 'shishito'. De rest begint langzaam te komen buiten. Hungarian Hot Wax, Cosmo (is Chinese 5-kleuren), Jalapeno en Rotoco hebben kleine pepers. Maar het duurt nog lang voor er iets rijp is. Ik heb van jou @Mellie ook nog onbekend staan, een Chocolat, en Adjuma maar die heeft al sinds het begin moeite met de groei. 6 juli 2022 aangepast door fre3ke 1 Quote
Mellie Geplaatst: 8 juli 2022 Geplaatst: 8 juli 2022 Ah dat is sneu. Adjuma’s zijn juist zo lekker. Ik heb de eerste 9 rijpe al geplukt. Die waren heel klein overigens. Er hangen er nu gewoon normaal formaat aan die afrijpen. Quote
donaldk Geplaatst: 8 juli 2022 Geplaatst: 8 juli 2022 Op 27-6-2022 om 19:46, Mai Pensato zei: @Lia56 wil je nu nog gaan zaaien dan? M.i. is dat echt te laat, zelfs in een kas. Zoals de echte liefhebbers in een grow tent of grow room. Ik heb die niet maar heb al wel een weekje zaden in de week liggen in zeewieraftreksel. Lijken wederom niet te kiemen. Is zaad geoogst in 2013, dus als ik maar een peper krijg met nieuw zaad... 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 8 juli 2022 Geplaatst: 8 juli 2022 (aangepast) Op 28-6-2022 om 10:41, Lsjr33 zei: @Lia56 kijk eens op badskinsgarden! Daar hebben ze hete pepers in overvloed. Jan en Joke, leverden vroeger aan Vreeken. Zijn met onenigheid vertrokken van chillipeper forum enkele jaren geleden, dus zie hun updates niet meer. Precieze redenen ken ik niet. Het was altijd heel mooi om die duizenden planten en honderden soorten te zien. Op diverse planten/pepermarkten stond Jan ook wel met planten, geen idee of hij dat nog doet. Eerste NL (wel bijna Duitsland Belgie) event waar hij vroeger stond is pas op 18 september: https://www.dutchchilifest.nl/. 8 juli 2022 aangepast door donaldk 1 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.