Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het grote vijgen topic


Lsjr33

Aanbevolen berichten

Dat eco gedoe snap ik weinig van alleen wat ik wel weet is dat het spul lang mee gaat en goed zijn werk doet, overigens kan je wel allergische reactie er van krijgen bij aanraking, tenmiste dat gebeurt bij mij, gelukkig hoef ik eenmaal een laag aan te brengen 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Dat eco gedoe ? Je hebt gelijk, dat is erg, je moet dat spoelen met heel veel water omdat er anders veel te veel zout in zit. Maar ook, omdat dat hier zo populair is als een groen alternatief, gepromoot door de "greenwashing" zorgt ervoor dat ze dat daar niet lokaal niet meer kunnen gebruiken en dus veel slechtere alternatieven moeten aanwenden. 

Voor ons is dat een voetnoot, voor andere hun levensonderhoud.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Heeft iemand toevallig ervaring met kopen via Figuesdumonde? Figues du Monde...
Hij schijnt de goeroe te zijn in vijgen, een verzamelaar van vijgensoorten uit de hele wereld, heb onlangs via Jardin een paar soorten gekocht die volgens Jardin via Figue du Monde waren verkregen, maar weet niet of er rechtstreeks bij hem gekocht kan worden, 

 

https://figuesdumonde.wordpress.com/

image.png.32325e48274b13c4c38c2d51f5ea2361.png

 

aangepast door Tony75
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

@Tony75 degene van Jardin komen zeker van figues du monde, beiden Franse plant nurseries. 

 

Hier een lijst van beschikbaren variteiten: http://fig-baud.com/notredisponible.html

 

Prijslijst:

http://fig-baud.com/tariffiguiervpc.html

 

Bij hem bestel je als het goed is via de mail die op de website vermeld staat.

aangepast door Kevins Moestuin
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kevins Moestuin Dank je wel voor de linkjes, die wist ik niet. Ik ga me van het weekend verdiepen in de soorten die hij heeft.
Bij Jardin is het makkelijker om info te vinden omdat ze zelf veel info verschaffen over de soort en je kan gelijk het beschikbare product in je mandje plaatsen en gelijk afrekenen en afhandelen. Bij Fiques du monde niet zoals ik nu bekijk, maar toch handig om te weten dat het wel mogelijk is. Nu naar bed want morgenvroeg moet weer naar het werk :)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was dit naar trouwens te laat voor de vijgen die ik wou halen bij jardin, hun zeiden op de website dat ze beschikbaar kwamen vanaf september ik netjes in agenda gezet keek ik waren de meeste soorten alweer weg, nu notificaties aangezet voor de soorten die ik nog wil halen 😇💪

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik kijk vanaf februari dit jaar elke week (vaste ritueel op zondag, dan geef ik mijn planten binnen altijd beetje water :) ) of er iets nieuws is bij Jardin.
Paar keer geluk gehad en paar keer kansen gemist.  Als ze iets hebben dan zijn er meestal 5 tot 9 planten van dat soort nog over en soms ook maar 1 of 2 exemplaren nog, dus de voorraad is beperkt en de animo is te groot. Soms ben ik op google meer info aan het zoeken van dat soort en als ik besluit om het te kopen dan is het plots weg, dan heeft iemand anders dit binnen enkele minuten nog gekocht.
kansen genoeg in de toekomst.

 

Soms zie ik maar 1 plant en kan het niet combineren met iets anders, dan laat ik het staan want vind het zonde om voor 1 plantje 25 euro verzendkosten te betalen. Mooiste is als je meer planten in 1x kan kopen, dat scheelt in de verzendkosten

aangepast door Tony75
Link naar reactie
Delen op andere sites



ik vind het altijd raar dat dat daar eco op staat, enig idee hoeveel water dat nodig is om dat te spoelen?


Gewoon een vraag, verder niet naar gezocht, maar waar komt dat zout vandaan? Halen de kokosplanten dat uit de grond (net zoals sommige zout smakende planten doen)?
Want ik schat dat 90% van de kokosplanten in Thailand niet langs de kust groeit. In de binnenlanden heb je ook veel, maar meestal worden ze onrijp (groen) geplukt voor het kokoswater.

Het lijkt er trouwens op dat veel breba vijgjes de afgelopen vorst hebben overleefd. Waar er nu nog bladeren af vallen, zien de breba's er nog stevig en niet verkleurd uit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deels  omdat cocos noten in de omgeving van de kust  worden geteeld en cocos neemt heel gemakkelijk zouten op, maar ook omdat de korte vezels voor de teelt een bijproduct (oorspronkelijk afval)  zijn van andere toepassingen, waarbij de cocos vezels een eerste maal in zout water gespoeld zijn, veel goedkoper.

In dit artikel wordt alleen gekeken naar de economische kosten, maar geeft een idee wat ook de ecologische gevolgen zijn.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S030442381630471X

"Ook kan kokos die afkomstig zijn van kokosnoten die in kustgebieden worden gekweekt of in zout water worden gewassen (tijdens de primaire verwerking) tijdens gebruik fytotoxische niveaus van natrium en kalium afgeven (Schmilewski, 2008a, Nichols, 2013). Daarom vereist coir naast een periode van veroudering om het materiaal te stabiliseren (Carlile et al., 2015) verschillende wassingen in zoet water en een behandeling met het geheel "buffering" (waarbij calciumnitraat aan het materiaal wordt toegevoegd om schadelijke concentraties natrium en kalium te verdringen) voordat het geschikt is om als groeimedium te worden gebruikt. (Nichols, 2013, Poulter, 2014) Deze secundaire verwerking draagt aanzienlijk bij aan de economische kosten van kokos (Schmilewski, 2008a, Poulter, 2014). Een andere relatief kleine kosten hebben betrekking op transport; commerciële kokosproductie is geografisch beperkt tot tropisch Afrika, Amerika en Azië (90% van het materiaal komt uit de Filippijnen, Indonesië, India en Sri Lanka)."

op moestuinadvies is er ook een mooi vergelijkende blog geschreven.

https://www.moestuinadvies.nl/is-kokosvezel-duurzamer-dan-turf/

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt eigenlijk geen idee. Ik zie vaak kokos vezels aangeprijsd als alternatief. Natuurlijk weten we allemaal dat het heel onecologies uit Verweggistan komt. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op die afbeelding zie ik op de verpakking geen biologisch logo of skal logo, ik vermoed dat die term eco niet beschermd is en dus eigenlijk meer commercieel gebruikt wordt dan dat het werkelijk iets zegt. Of het is een eigen keurmerk, want dat ook niks zegt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

c6c69ba2c3bfb3157a553879cb805c97.jpg

72cb69f3f04571bd1eaef92d0aa41058.jpg

Ik heb deze vijg een jaar of 10 geleden gezien. Het is me toen niet opgevallen, maar die bladeren zijn diep ingesneden. Was me niet eerder opgevallen. Is er een kenner die enig idee heeft welke vijf het is? Het is een groene soort. We hebben er toen kilo’s van geplukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er dik 10 jaar geleden geweest zonder kinderen en vorige week met kinderen om ‘onze’ boom laten zien. @kevins moestuin geen foto’s van rijpe vijgen toen gemaakt denk ik. Alleen herinneringen. Ik kan me vergissen natuurlijk, maar dacht echt dat ze groen waren.


En vandaag in mijn eigen tuin: de eerste 4 rijpe vijgen.
Ik maak geen grap. 1 was voor de kippen want aangevreten. 1 was voor moi en die andere 2 heb ik helaas moeten afstaan…. Iets met kinderen enzo…

9ebd7aecbd85af3454c5036811025596.jpg

Klein; maar toch echt rijp!
En er hangen er nog een paar die (over)morgen wel goed zijn. Hoe kan dit? Ik heb dit nog nooit gehad. Sterker nog, die boom in Turkije van hierboven verbaasde ik me zo over, want er hing niet 1 vijg aan.
Ik had nog vijgen van vorig jaar die nooit afgerijpt zijn er nog aan hangen.
Ik neem aan dat deze rijpe vijgen overblijvers van vorig jaar zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie dat zullen inderdaad breba vijgen zijn die dan of vorig jaar in het najaar of vroeg in het voorjaar aangemaakt zijn, zien eruit als hele mooie kleine vijgen, wel hele vroege rijping zeg dan staan ze goed warm vermoed ik. Weet jij toevallig of de vijgen volledig rijp zijn, dit kan je zien als er niet langer wit sap uit de steel komt tijdens het oogsten. 

 

Maar als jij zegt dat het een groene vijg is dan zal dat absoluut zo geweest zijn, wanneer je een lekkere vijg proeft en er veel van gegeten hebt zal dat iets zijn wat je niet meer vergeet, ik zal eens kijken of ik kan achter halen om welke vijg het eventueel kan gaan, heb zelf enkele vijgen met dit blad in mijn collectie maar geen een die groen is maar zal eens rond vragen 😇

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja  @Mellie dat zijn volgens mij ook al uitgegroeide vijgen van vorig jaar (kleiner), geen breba's, een enkele keer gebeurt dat  hier ook bij een heel zachte winter en die rijpen dan verder in de lente, een breba overwintert in een heel klein embryonaal stadium (knop), die beginnen pas bij de eerste warmte in de lente te groeien en ze vormen juist de grootste vijgen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zijn het idd geen breba’s, want de boom hing vrij vol met onrijpe vijgen. Er zijn er een aantal van afgevallen, verdroogd, kou enz. Maar het merendeel hangt er nog. Nieuwe vijgen van dit jaar hangen er ook. Mooi vooruitzicht. Nog nooit in mei al vijgen gegeten! Leuk man.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...