Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het grote vijgen topic


Lsjr33

Aanbevolen berichten

Ik twijfel om er ook iets om te doen. Ben net thuis van een feestje (dubbel feestje eigenlijk, want was een verrassingsfeest dat 2 mensen onlangs 50 waren geworden).
Maar goed, Weeronline geeft nog steeds 5 uur lang 0 graden aan en Buienradar 5 uur lang 1 graad. Noordenwind kracht 1-2. Aan de noordkant staan op zo'n 20 meter wel hoge huizen, dus daar ligt het niet aan.
Maar ik moet eigenlijk werken, want heb dus een halve middag opgeofferd en moet de deadline wel halen uiteraard. Dus op hoop van zegen dan maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roland Mocht ik tot eind van het jaar geen Smith kunnen bemachtigen dan hou ik me aanbevolen voor een stek van Smith. Iedereen op internet zegt dat het heel lekker is.
Michurinsa heb ik ook maar ik weet niet welke type, groen of zwart want ze geven nog geen vijgen.
I258 heb ik vorig jaar gekocht, heel klein en dun stekje, ben beniewd of en wanneer het bij mij gaat doen.
Dottato heb ik ook, dit is trouwens hetzelfde als Kadota, ook nog geen vijgen gegeven, net als Ronde de Bordeaux.
Colonel littman's black cross, heb ik nog niet, wellicht einde van jaar via jou :)
als ik nog ruimte kan maken in de kleine tuin. 


 

aangepast door Tony75
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, redzebra zei:

De breba's geven nochtans de grootste, zoetste vruchten, die hebben meer tijd 

Daar ben ik het dan niet helemaal mee eens, zijn heel veel variteiten waarvan de maincrop toch echt vele male beter is als de breba en veel van de grote verzamelaars beweren zelfs dat het over het algemeen niet eens waard is om voor breba oogst te gaan omdat de kwaliteit zoveel minder is als maincrop. Al moet ik zeggen dat er genoeg soorten zijn waar de brebas ook heel goed van zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb hier zojuist toch maar wat sokken en sjaals om vijg en appel gedaan op Knarrestein verwachten ze wel een graadje vorst. Ik ken het hier nog niet zo goed maar mijn ervaring in Frankrijk was dat-1 ook zomaar -5 kan zijn. Dat was wel in een dal met rivier. Hier in t bos valt het misschien mee.

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmm, waarom ? Je maincrop die  in 9 op de 10 gevallen in het najaar te weinig zon krijgt.  De vijg maakt gewoon continu vruchten aan  als omstandigheden goed zijn (alleen zijn de omstandigheden in de lage landen niet zo goed voor de meeste)  tot 3 x per jaar.

Voorspelling hier:  "Rond 7 uur wordt een minimum tussen -0.5 en -1.5°C bereikt. Het wordt dus opletten voor vorstgevoelige gewassen."  en dit is onder thermometer hut en niet aan bv grond en zoals @appelvrouw zegt een voorspelling, het kan best +/- 2 bv.

edit: @Kevins Moestuin, ik geloof best wel dat er een groot verschil in zit naargelang waar je woont (breba's etc), maar mensen moeten er ook bij vermelden waar ze het telen en in welke omstandigheden. De wereld is heel klein digitaal, maar o zo verschillend.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

@redzebra Daar ben ik het wel mee eens vooral de omstandigheden zijn erg belangrijk, buiten in de volle grond is het al een stuk lastiger om voor veel variteiten main crop te krijgen behalve de vroegen vijgen. In mijn geval staan al mijn vijgen in potten, daarnaast krijgen ze een voorsprong in de polycarbonaat tunnel, tijdens de zomer gaan ze naar buiten, als de vijgen afrijpen in grote getallen en er veel regen komt zet ik ze in de tunnel.

 

Ik heb ook wat vijgen buiten de tunnel gezet om het verschil te bekijken de vijgen in de tunnel hebben 6 tot 8 weken voorsprong ten opzichten van de vijgen buiten, ook verlengt de tunnel mijn vijgen seizoen met nog eens 6 tot 8 weken 😇

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al vemoeden de vijgen die buiten stonden zijn al hun blad verloren door de vorst maar de knoppen leven nog, de vijgen die in de tunnel stonden hebben geen enkele schade geleden 😇💪

 

Overigens hebben wel heel veel andere fruit struiken en bomen schade geleden door de vorst🙈

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net terug van mijn werk en zag dat er bij mijn vijgenplanten ook her en der bladeren die door de vorst beschadigd zijn. Hoop dat dit de laatste keer is nu, alles stond net in bloei :(
Helaas geen ruimte om alles binnen te zetten. 
image.thumb.jpeg.e93cde1b3912c34b75117bc7d307833c.jpegimage.thumb.jpeg.0f1063ff9db07a7dc4e3835f32459625.jpegimage.thumb.jpeg.fa7ec5362697e03318b4cb09836e9304.jpegimage.thumb.jpeg.34aca47034be46c2c3f159c1bc530a3d.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat herstelt wel, het kost de plant alleen wat extra energie en tijd, je breba's als die al aan het groeien waren verlies je wel eventueel, die zijn alleen vorstbestendig  als ze nog in embryo fase zitten, de main crop op het nieuwe hout heeft er normaal geen last van die wordt nog gevormd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MH95 Ik heb niet zoveel ervaring als een aantal die op dit forum zitten, maar mijn persoonlijke ervaring is met mijn Brown Turkey vijgensoort is dat een flinke aantal Breba's kapot gaan aan bevriezing waardoor de eerste oogst niet zoveel wordt, echter de Brown Turkey geeft een tweede vruchtzetting , main Crop, maar dan is het oktober en november en is het te koud en vochtig om daar ook flinke oogst mee te hebben.
Bij bevriezing van jonge blad komt de boom later op gang en kan het dus ook langer duren voordat het goed groeit.
Maar er zijn bij vijgenbomen zoveel variabelen die een rol spelen, bijvoorbeeld of ze 1 of 2x een vrucht geven, is het een vroege , midden of late soort.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De common type die hier normaal geteeld wordt zet meermaals bloem echter als hij in volle grond staat hoop je liefst op de breba's en die laat je dus best niet vervriezen, zelfs de vroege andere moeten hopen op een redelijke zomer/herfst voor een goede main crop.  Alles is natuurlijk afhankelijk van omgeving, in een stadstuintje kan natuurlijk wat meer daar liggen de temperaturen gemiddeld wat hoger, zo heeft mijn schoonzuster in Brugge een haag van passieflora wat bij mij totaal niet lukt. En wat @Kevins Moestuin vermeldt de main crop zou volgens sommige beter van smaak zijn bij bepaalde rassen, maar als je daar voor gaat dan moet je er ook rekening mee houden dat je ze in de meeste jaren op een of andere manier moet beschermen (bv serre), tenzij we natuurlijk een heel goede zomer en nazomer hebben. 

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook flinke vorst schade.

Vandaag toch even wezen kijken, want overal op facebook las ik dat de vijgen vorstschade hadden.

Dinsdagochtend nog niets gezien, maar vandaag wel zeer veel schade gezien. Bevroren blad, maar ook enkele vruchten die verkleurd waren en er bij lichte aanraking af vielen. Vele vruchtjes zijn overigens nog groen en zitten nog vast, nu op hoop van zegen dat ze het wel gered hebben (terwijl het blad erboven wel kapot is).

Overigens heeft de kiwibes nergens last van gehad, en ook de druiven en moerbei zien er goed uit (op het eerste gezicht).

Minimum temperatuur volgens hetweeractueel was 1,1 graad. Dat kan 2 dingen betekenen; 1. Vijgen kunnen niet tegen lage temperaturen, 2. Het weerstation staat op een gunstige locatie dus niet open veld.

 

IMG_20240425_083208.thumb.jpg.9349588cddc2b444758f6e315a29f996.jpg

 

IMG_20240425_083313.thumb.jpg.425f32c1fc193e6501bbb4842c001aaa.jpg

 

IMG_20240425_083344.thumb.jpg.1d52beb378bae5988fe90073265f1609.jpg

 

IMG_20240425_083407.thumb.jpg.7c6d8789145a9201a966bb2f0810db90.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tony75 Dankje, het zijn indd grove houtsnippers zit ook wel veel fijn / medium snippers bij. Onkruid is het minste van de problemen maar straks in de zomer is het fijn een mulch laag te hebben zodat het substraat niet zo snel uitdroogd, wat voor materiaal is persoonlijke voorkeur, vorig jaar had ik stro gebruikt daar kon ik toen goedkoop aankopen, dit jaar snippers omdat ik die had gekregen van een hovenier, en anders had ik de kokos blokken van de action gebruikt niet de kokos potgrond maar de mulch variant, deze verteren zeer zeer zeer langzaam en kan je gerust 5 tot 10 jaar gebruiken en wellicht zelfs langer, had deze zelfs al groot ingekocht alleen nu dus nog niet nodig🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het altijd raar dat dat daar eco op staat, enig idee hoeveel water dat nodig is om dat te spoelen?, los van het feit dat dat beter is om daar lokaal te gebruiken. Greenwashing ten top, ik vermoed dat ze dat label niet lang meer mogen gebruiken, eigenlijk is dat erger dan gewoon veen.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...