Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het grote vijgen topic


Lsjr33

Aanbevolen berichten

Ik weet niet wanneer je die vijgen geplant heb maar ik hoor uit 'het vak' d.w.z. professionele boomkwekers dat de vorst half december bij diverse planten soorten schade heeft veroorzaakt. Het is toen niet extreem koud geweest maar de planten waren vanwege de warme herfst nog niet echt in winterrust. De vorst heeft de cellen in de takken beschadigd waardoor de planten een tik hebben gekregen.  Al naar gelang de ernst van de schade kun je dan hebben dat de planten in het voorjaar niet meer uitlopen of dode takken hebben. Hoe kleiner de plant, des te meer kans op schade door vorst.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt, dat heb ik ook gehoord. Te snelle vrieskou waar de planten niet op gerekend hebben.
Ik ben enkele vijgen kwijtgeraakt daardoor, minimaal 1, en meer dan een halfvol is tot de grond toe afgevroren, misschien wel 2 handjes vol. Later in het jaar maak ik nog wel een inventarisatie, sommigen zijn heel erg verzwakt en groeien net pas weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-6-2023 om 20:17, Roland zei:

Waarschijnlijk vijgen mozaiek virus. als je voldoende voeding geeft dan heeft de vijg er niet veel last van.

 

2 van mijn vijgenboompjes (in pot) hebben ook de symptomen van mozaïek virus. Welke voeding is aan te raden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Iemand een tip voor een vijg op een zuidmuur? Beide topics net gelezen en we zijn nu een paar jaar verder dus hopelijk hebben mensen meer ervaring met vijgen. De vijg moet vooral goed smaken, locatie is erg beschut, dus koude wind en strenge vorst zal niet snel een probleem zijn. De video's van Ross ondanks in dezelfde klimaatzone zullen voor Nederland weinig zeggend zijn. Ik zou graag een honingvijg willen.

 

En vijgen in een kas, ik denk dan aan I258 moet die het hele jaar in de kas staan of enkel in de winter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb I258 nu voor het 2e jaar in de grond in de kast staan. Hij zit bomvol met vijgen. Hoplelijk rijpen ze op tijd.

Afgelopen winter had hij een beetje vorstschade. 

 

Als honingvijg denk ik dan Golden Rainbow (oftewel Bens golden riverside) veel potentie heeft:

Goede groeikracht

maakt veel grote vijgen aan

Er zoet en lekker

Afgelopen winter in de volle grond buiten met enige bescherming niet bevroren.

De winterhardheid moeten we echter nog beter testen.

 

Smith was tot de grond bevroren maar was ook nog een jonge groene scheut die ik buiten had uitgeplant.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga over +- 4 weken nog wat vijgen aan de collectie toevoegen, heb al een mooie overeenkomst met de verkoper kunnen sluiten. 

 

Soorten die ik toevoeg aan de collectie:

Lsu champagne

Improved celeste

Figo preto

Chicago Hardy

Campaniere

Michurinska-10

 

En dan is het wel even klaar met verzamelen, eerst alle soorten maar eens groot brengen, overwinteren doe ik binnen in huis, in het voorjaar gaan ze naar de kas, en dan vervolgens in potten in de openlucht. Plan voor nu was dit de eerste 2 a 3 jaar te doen tot de vijgen bomen wat groter zijn en dikker, en daarna wil ik de meest winterharde soorten in de vollegrond zetten, de andere soorten houw ik dan in potten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals in dit topic aangekondigd probeer ik een Brown Turkey op een laag cordon te telen. Vooralsnog heb ik een liggende tak van ca. 1 meter en ergens tussen de 6-10 opgaande scheuten die kleine vijgjes bevatten die dit jaar waarschijnlijk niet meer gaan rijpen. Mijn idee is om deze takken wel te laten zitten omdat ze de sporen moeten gaan vormen waar de vruchttakken de komende jaren op moeten komen. Dit verhaal gaat nog wel een staartje krijgen de komende jaren. :) Leuk om zo lekker te experimenteren met planten.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@MSDG  Bij cordon worden nieuwe uitlopers teruggesnoeid tot op 1 à 2 ogen. Als jij de uitlopers laat staan hoe noem je het dan? Als je ze wel terugsnoeit krijg je geen breba vijgen. Ben erg benieuwd naar jouw plan van aanpak ....

aangepast door Bertus
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bertuswat Roland al aangeeft. Mijn idee is om en om te doen. Dus al het eenjarige laat ik staan om volgend jaar van te plukken en dan ga ik om en om doen. Dus deze winter snoei ik om en om de eenjarige terug, dan heb ik volgend jaar eenjarig en tweejarig hout. Volgend jaar het tweejarig terugsnoeien na de oogst, jaar erop worden dat de eenjarige en zo verder… 

 

Hoe ik het ga noemen, geen flauw idee. Hollands vijgencordon? 🤣 Het was maar goedkoop plantje van de Lidl en zit als barstensvol vijgen, dus dat is prettig. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedacht me net nog dat ik het misschien onduidelijk heb verwoord, maar het grote verschil met de cordons die je op internet terugvindt is vrij simpel. In Nederland heb je nauwelijks kans dat vijgen op éénjarig hout afrijpen, in het buitenland wel. Daarom snoeien ze in het buitenland alle éénjarige vruchttakken die op het cordon groeien in de winter weg, die hebben ze namelijk niet meer nodig. In Nederland heb je tweejarige takken nodig voor oogst, dus je hebt één jaar extra opkweek nodig in het begin.

 

Jaar één: toppen en vlak leggen

Jaar twee: eerste eenjarig verticale scheuten op het cordon, wintersnoei: om en om éénjarige scheuten wegsnoeien, de helft laten staan voor oogst jaar drie, cordon toppen in de zomer om afrijping van het cordon hout te versnellen (minder kans op verdroging in de winter)

Jaar drie: oogst op overgebleven scheuten (eventueel toppen om rijping te bevorderen), op gesnoeide sporen in wintersnoei jaar twee groeien in jaar drie eenjarige scheuten, wintersnoei: tweejarige scheuten die vrucht hebben gedragen

Jaar vier: Oogst op tweejarige scheuten die vorig jaar ontwikkeld zijn, groei op de gesnoeide sporen en wintersnoei op de tweejarige scheuten zodat daar komend jaar weer eenjarige scheuten op terugkomen.

Etc.

 

Doorlopend: nieuwe ongewenste scheuten op de stam en het cordon z.s.m. verwijderen, cordon vlak blijven houden en kort houden op de afstand waar je wil dat het cordon stopt met groeien. In mijn geval zo'n 2,5 meter.

 

Hopelijk maakt dit het plan nog iets duidelijker. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Heeft iemand een suggestie voor een kleine zoete vijg (vrucht) die lekker blijft nadat deze gedroogd is?

 

Ik heb een heerlijke groene vijg (onbekend ras) die ook erg lekker is als hij gedroogd is. Het probleem alleen is dat vijgen erg groot zijn en gehalveerd moeten worden om ze in 3 dagen tijd te drogen in de voedseldroger.

 

Ik zoek dus een een kleine zoete vijg die lekker blijft als hij in ze geheel gedroogd wordt.

 

ps, een brown turkey vijg is niet lekker als de gedroogd is.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flup heb jij eventueel een gewortelde stek / beginnend plantje te koop van michurinska 10? Degene die ik gekocht had en gelabled was als michurinska 10 is dat namelijk zeker niet de vijgen zijn daar te groen voor, als het goed is worden ze paars toch? Of geeft de michurinska eerst een groene breba oogst en daarna nog een die licht paars is? Degene die ik nu heb geeft namelijk groene breba en dan een licht paarse hoofdoogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/16/2023 at 9:20 PM, AshaiRey said:

Heeft iemand een suggestie voor een kleine zoete vijg (vrucht) die lekker blijft nadat deze gedroogd is?

 

Ik heb een heerlijke groene vijg (onbekend ras) die ook erg lekker is als hij gedroogd is. Het probleem alleen is dat vijgen erg groot zijn en gehalveerd moeten worden om ze in 3 dagen tijd te drogen in de voedseldroger.

 

Ik zoek dus een een kleine zoete vijg die lekker blijft als hij in ze geheel gedroogd wordt.

 

ps, een brown turkey vijg is niet lekker als de gedroogd is.

 

Brown Turkey is ook vers geen succesnummer, vind ik. Zoek je iets zoets of iets vruchtigs qua smaak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb toch iemand kunnen vinden waarbij ik nog de m10 kan kopen zij koopt alles in bij palmi.bg dus dat is wel betrouwbaar. Ik ga dan over 2 weken nog de laatste soorten aan mijn collectie toevoegen en dan is het zo beetje klaar op de italian 258 en golden rainbow na. 

 

Over 2 weken zal ik de volgende soorten nog halen:

Michruska -10, Azores dark, col de dame noir, violette normande en een negronne als die beschikbaar is.  5 soorten waarvan ik nog niet zeker ben zijn: rezovska, Troiano, black donov, eaubonne en noir de caromb. 

 

Heeft iemand ervaring met een van de 5 laatst genoemde variteiten? 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Dat zul je net doen wanneer bomen weg moeten. Zag gisteren ineens voor het eerst vruchten aan de vijg ronde de Bordeaux. Uiteraard eerste x. Onwaarschijnlijk dat ze nog afrijpen.


64888f16dee0a814817e7d90f6c65a3f.jpg

Deze boom
Moet weg ivm bouwwerkzaamheden. Hij staat op 5 cm afstand van de muur…
Nog ideeen hoe ik die vijgen kan laten afrijpen in recordtempo? Ik heb al wel wat blad weggehaald zodat hij wat meer licht krijgt. Zou ze zo graag willen proeven.

Ik heb bij 2 takken sneetjes gemaakt en omwikkeld met mos zodat hij gaat wortelen en ik straks toch een boom heb.

of…
Een rigorous idee: we toppen hem? Er moet zeker een meter van af om veilig te kunnen verbouwen. Heeft dat een slagingskans voor de boom?

8162bba01517c386426b7f0e7245d06c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...