Rmaster71 Posted December 15, 2021 Share Posted December 15, 2021 Hallo allemaal, Mijn naam is Anco. Na een hele tijd op een wachtlijst te hebben gestaan hebben we een stuk volkstuin gekregen van 90 vierkante meter. Het is door de vorige eigenaar slecht onderhouden .... veel onkruid wel oppervlakkig maar goed daarvoor heb ik landbouw plastic gekocht dat er over te doen voor een tijdje . Nu kan ik mest kopen van de vereniging, nu weet ik even niet wat de volgende stap moet worden. Eerst onkruid weg halen dan mest er over daarna het landbouw plastic, of onkruid weghalen mest er over dan de grond open trekken met een woelfork of gewoon eerst een tijdje plastic er over dan de woelfork er door gaan dan pas mest er op gooien en dan evt het plastic er weer over heen . Wie heeft advies voor mij ? Gr Anco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted December 15, 2021 Share Posted December 15, 2021 (edited) Welkom Anco, En gefeliciteerd met je tuin. Je geeft wel erg weinig informatie voor een gericht advies. Meestal wordt er op kleigrond voor de vorst gemest en gespit, op zandgrond na de vorst. Op klei kunnen dan de kluiten kapot vriezen. De hoeveelheid mest ligt er maar net aan welke grond je hebt en wat je wil telen, sommige planten houden niet van mest. Ook de soort mest is bepalend. Veel onkruid (geen wortelonkruid) kan je gewoon onderspitten, dat is weer extra organisch materiaal. Met plastic werken heb ik geen kijk op, wil je er gaten in branden om daar de planten in te zetten? Ik gebruik het liefst zo weinig mogelijk plastic. Wel ben ik al begonnen met mesten en spitten, ook heb ik al gezaaid en gepoot voor komend seizoen. Dat begint sneller dan je denkt, met een paar weken kan alweer spinazie, tuinbonen peulen etc. zaaien. Dan is het handig als je klaar bent en een tuinplan hebt. Ook kan je nog een paar keer schoffelen voor je plant of zaait, zo onderdruk je het onkruid wat ongetwijfeld ook al snel opkomt. Gebruik hier de zoekfunctie of vraag het op je moestuin aan iemand. Vaak zijn dat de mensen met veel lokale ervaring, daar kan je veel van leren en die kennen de situatie. Gewoon lekker aan de slag, dan kan je van het weekend nog wat knoflook poten. (Kan nog net....) Foto vorige week: Mesten, spitten en zaaien. Kijk ook even hier: Edited December 15, 2021 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted December 15, 2021 Share Posted December 15, 2021 Gefeliciteerd & Welkom! Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted December 15, 2021 Share Posted December 15, 2021 Welkom! Is het verse mest of oude mest? Verse mest sowieso eerst laten rijpen. En op welke grond zit je? Klei, zand, enzovoort. Wat ik zou doen is de mest op een hoop (vanuitgaande dat het waarschijnlijk verse mest is), onkruid maaien en daarna afdekken tot het voorjaar. Maar ik ben beslist geen wintertuinder en vermijd kou als de pest dus ik zou nu niet voor mijn lol in de tuin gaan werken maar dat ben ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rmaster71 Posted December 16, 2021 Author Share Posted December 16, 2021 Wow bedankt allemaal. Wij wonen in Leeuwarden is Friese klei grond. Bedoeling is 10 kruiwagens voor 90m2 max. Zal het niet helemaal op maken want niet alles wat ik wil verbouwen heeft mest nodig. Ik denk dat het koemest is daar kom ik nog op terug. Vers of niet vers geen idee als het vers is dan lijkt het mij het ook het een tijdje te laten rijpen, dan gooi ik het plastic over de tuin en wacht even. Wil de bodem niet te veel verstoren door te veel te gaan spitten dan draai de "waarschijnlijk" vruchtbare bodem om. Het is allemaal gissen weet niet wat de vorige eigenaar allemaal heeft gedaan .... Daarom wil ik alleen een woelfork gebruiken en een schoffel natuurlijk. Plastic kan ik niet gebruiken als bodem bedekker zitten geen microgaatjes in. Heb bij Ali micro gaatjes insecten doek besteld en fleece doek wil proberen met tunnels te gaan werken. En combinatie teelt. Werkt niet bij alles natuurlijk. Mijn info komt van het moestuin e-book van Rob Herwig super naslag werk . Daar stonden deze vragen niet in lol Gr Anco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted December 16, 2021 Share Posted December 16, 2021 Ik zou eerder met karton werken in plaats van plastic onkruiddoek. Gewoon zoveel mogelijk (bruingrijs, zonder drukinkt en plastic) karton op de bodem leggen en daaroverheen bladafval, mest, potgrond en desnoods wat hooi en kleine takjes. Met als toplaag natuurlijk potgrond en oude mest. Het karton remt de onkruidgroei en wat erop ligt verteerd mooi en is super voor de plantjes straks. Als je niet voldoende karton kunt vinden, zou ik toch een deel spitten (met de grenilette!!!) en de ergste onkruidklompen op een hoop in een hoek leggen. Die hoop wordt ook mooie aarde na een jaar. Het spitten zorgt voor luchtigere grond en daar houden de planten ook van. Veel succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rmaster71 Posted December 16, 2021 Author Share Posted December 16, 2021 Hoi Flup is een optie maar dat is een no dig techniek die wil ik nu nog niet gaan proberen later tijdstip wil ik dat eens een keer gaan doen komt goed. Heb wel door er zijn meerdere wegen naar Rome lol. Wat betreft de mest het is biologische koe mest met 20% paardenmest . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts