Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In de deksel van mijn elektrische keteltje zit een spiraal waar de dampen doorheengaan. Die spiraal wordt gekoeld met een forse ventilator. De spiraal kun je wel doorspoelen met heet water (heel voorzichtig, want de ventilator mag niet nat worden), maar niet intern schoonmaken.

Hetzelfde lijkt me deels opgaan voor de waterkoeler van een alambiek. Dat gaat ook met een spiraal.

De hamvraag: blijft er -na gebruik- iets achter in de spiraal? 

Misschien kan Jorieke even uittesten of er van de laatste "stook" iets van aanslag is achtergebleven. Met een wattenstaafje of zoiets.

Ikzelf ga zeker geen etherische olie maken, ik wil geen enkele rozemarijn- of lavendelsmaak aan mijn later te maken borreltje.

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Helaas lag (1 van) onze eucalyptusstruik(en) ineens op de grond, en moesten we olie destilleren.

IMG_2937.jpg

IMG_6137.JPG

IMG_6138.JPG

IMG_6139.JPG

We hebben alles zitten knippen zodat het in de ketel zou passen.

IMG_6142.JPG

IMG_6143.JPG

IMG_6145.JPG

IMG_6150.JPG

Maar helaas kwam er geen olie uit. Tijdens het knippen rook de plant ook al amper. Het zal een soort zijn waar bijna geen olie in zit? Je ziet hier: er drijft geen olie op het water (dus: je ziet niet :) )

IMG_6148.JPG

Als test hebben we ook wat takken van een andere soort geknipt en in de ketel gestopt, en daar kwam wel olie uit! 

IMG_6147.JPG

Geplaatst:

Nou ja wat bijzonder. Je weet de namen nog wel dus misschien kan je er eens op zoeken. Een hoop werk voor niets. Zit er nog leven in de stronk?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb nu (hopelijk...) op het juiste moment rozemarijn geoogst. Maar het is veel te warm om bij zo'n ketel te staan in de warme schuur, dus we gaan het later een keer destilleren. Ik las dat je het dan ook kunt drogen dus nu ligt het in de woonkamer. 

(blijkbaar ruikt het zo lekker dat de hond er in wil slapen?)

IMG_3013.jpg

• Like 4
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Hm, de foto had wat scherper gekund, sorry. Maar het gaat vooral om het idee:

IMG_6352.JPG

Dat flesje olie zit dus echt niet vol hoor, ik had zo'n 4 a 5 milliliter. (ik had al een heel klein beetje olie weggegeven en ik gok dat dat een milliliter was?) Er is nog meer hydrolaat/hydrosol, maar dat heb ik weer in de kelder gezet zodat het mooi koel blijft. 

• 2 weeks later...
Geplaatst:

We hebben met deze warme dagen de ketel buiten in de schaduw gezet en zijn wat dingen gaan stoken.

IMG_6476.JPG

Ik had restjes (schillen, kontjes, bobbels, enz) gember opgespaard in de vriezer, van toen ik een doos gember heb verwerkt: 

Ik dacht dat daar nog wel wat olie uit gehaald zou kunnen worden. En dat was ook zo, maar het is wel een heeeel exclusief product geworden zeg maar:

IMG_6544.JPG

Wel aardig wat gember hydrolaat/hydrosol nu, dat is ook wel fijn. Maar ik had gehoopt op wat meer olie :lol:

2 dagen later hebben we nog sinaasappelolie en mandarijnolie gedestilleerd. Ik had (met hulp van anderen) een boel schillen gedroogd afgelopen winter. Ook daar kwam niet zoveel uit, zeker als je het vergelijkt met die 1e keer dat we sinaasappelolie destilleerden. 

IMG_6542.JPG

Sinaasappel:  (de kleuren vertekenen nogal door onze zonnewering ;) )

IMG_6556.JPG

Mandarijn, een stukje lichter van kleur:

IMG_6555.JPG

Maar goed, de opbrengst is een heel stuk beter dan bij die gemberolie. Het is maar net waar je het mee vergelijkt he. 

Voor nu is de ketel weer even opgeborgen. Ik heb nog wel rozemarijn liggen maar we hadden geen zin meer. 

• 3 weeks later...
Geplaatst:

We hebben vandaag weer wat gestookt, salie deze keer. We hebben 2 maal de kruidenkoker gevuld, maar echt veel opbrengst hadden we niet. Er past ook echt niet zoveel in dat gedeelte van de alambiek. 

Ik heb de sinaasappelolie en mandarijnolie uit de grotere flessen gehaald met een pipet, en het in kleine bruine flesjes gedaan. +/- 4 ml sinaas en +/- 11 ml mandarijn. 

• Like 1
Geplaatst:

Ok... de salie die we hadden gestookt was hele jonge salie. Enorme uitlopers van dit jaar, van jonge planten (zaailingen, stekken) ook.

IMG_6673.JPG

Daar kwam dus zo goed als geen olie uit. Daarna heb ik nog oudere bladeren van oudere struiken gepakt maar ook daar kwam zo goed als niets uit. In mijn boek staat dat je in juli of augustus moet oogsten, tijdens de bloei. En die van mij hebben wel gebloeid, maar echt wel eerder dan dat? Volgend jaar nog maar eens een poging.

Daarna nog in de weer met die rozemarijn die ik had gedroogd. Ik had een grotere oudere struik gesnoeid, en dat gedroogd. EN een heel stel lange nieuwe uitlopers van jonge planten. Ook gedroogd. (zie foto van 21 juli) 

Dat van de oudere struik, met dus ook oudere blaadjes, leverde zo goed als niets op. Maar de nieuwe jonge uitlopers van de jonge struikjes wel!

IMG_6675.JPG

IMG_6677.JPG

IMG_6679.JPG

Nu zitten er nog citroenschillen in de ketel en daar drupt alweer heerlijk geurig hydrosol/hydrolaat uit, met een mooi laagje gele olie. En dan bergen we de ketel weer even netjes op hoor. Eerst nog even alles weer schoon en vooral goed droog maken :thumbup:

Geplaatst:
4 hours ago, Jorieke123 said:

tijdens de bloei

Moet je dan niet de bloemen oogsten? Het valt me namelijk op hoe sterk de uitgebloeide takken geuren. Ik heb ze direct na de bloei geknipt omdat hij te breed was. De geur was heel sterk. De jonge blaadjes nu zijn inderdaad minder geurig. 

• Like 1
  • 1 maand later ...
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Het zou een natte dag worden dus we hadden gepland om het 1 en ander te stoken. Lekker binnen in de schuur. Uiteraard bleef het de hele dag droog... maar goed we zijn het toch maar gaan doen omdat het er anders ook voorlopig niet van zou komen. 

We hebben olie uit hennep gedestilleerd. Ik had 2 zakken in de vriezer: een mix van gekregen knipsel + kleine topjes die niet door de keuring kwamen zeg maar.  Niet gedroogd, dus nog groen. 

Ik kon het zo in bevroren toestand goed hakselen met mijn foodprocessor. Die ik nu wel even flink schoon moet boenen (eerst insmeren met wat olijfolie) maar dat terzijde. 

Batch 1 (toppen die al wel iets meer waren ingedroogd aan de plant, nog steeds wel vers maar niet heel erg fris en fruitig) gaf echt wel wat meer en ook echt donkere olie:

IMG_7065.JPG

IMG_7068.JPG

Batch 2 gaf wat minder olie, en het is ook iets lichter van kleur. Al zie je dat niet zo op deze foto. De kruiden-koker zat trouwens niet zo vol als bij batch 1. Dit waren groenere blaadjes en topjes. 

Beide soorten topjes/blaadjes zijn geoogst NA de periode die in mijn boek staat (daar staat dat je tussen eind sept. en half okt. moet oogsten. Dit kwam +/- eind okt. van de plant)

IMG_3775.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Interessant. Vraag: Hoe krijg je het keteltje en vooral de koelspiraal weer schoon?

Dat kan misschien door daarna een stookwijn stookje te doen. Maar dan krijg je wellicht een soort dubbeldrank, met dubbel effect. Niet erg, wel iets om bij / voor consumeren rekening mee te houden.

En: hoe groot (gram / gewicht / of volume) was die 1ste zak ongeveer? 

Hier was het gisteren echt geen droge dag. Somber, winderig, guur, nattig, vrijwel 0 opbrengst van zonnepanelen. Wel weer 10 mm erbij:

2022_11_06 Neerslag.png

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik wil ook 10 mm :(

Maar goed: ik ben nogal nieuw in dit wereldje dus verbeter me als ik uit mijn nek klets.

De ketel was totaal niet vies, er bleef echt niets achter. Of nou ja, niet voelbaar en zichtbaar iig. 

Ik heb uiteraard weer eens niet gewogen waar we mee begonnen qua materiaal, de koker waar de kruiden in gaan is 21 cm hoog en heeft een doorsnede van 14,5 cm. Die zat de 1e keer vol, maar niet aangedrukt. En de 2e sessie zat ie voor zo'n 80% vol. Wel liet ik wat takjes in de mix, waar vast weinig tot geen olie uit komt maar het leek me voor enige 'luchtigheid' wel handig in die koker vol gehakselde stukjes. 

De plant waar mijn topjes van af kwamen werd geteeld voor zijn THC. Dat komt alleen niet mee bij deze manier van olie destilleren. Ik heb vooral dit stukje gelezen in mijn boek:

293962414_283068467362391_1866949819642394265_n.jpg

Daar noemen ze het dus niet CBD olie. En als ik online zoek dan raak ik ook alleen maar meer in de war haha. Wel vond ik dit:

https://www.odile.green/nl/faq/hoe-is-cbd-geisoleerd-van-de-cannabisplant

Bij stoomdestillatie zorgt stoom ervoor dat de CBD-olie zich afscheidt van de hennepplant. De hennepplant zit in een glazen kolf, met een inlaat en een uitlaat. De inlaat sluit aan op een andere glazen container, onder de plantenkolf, die water bevat dat is ingesteld om te koken. De uitlaat sluit aan op een condensorbuis.

1. Terwijl het water opwarmt, gaat de stoom naar boven in de plantenkolf, waardoor de oliedampen die CBD.
bevatten, worden gescheiden. Deze dampen worden vervolgens opgevangen in een buis die ze condenseert tot olie en water.
3. Eenmaal opgevangen wordt het olie- en watermengsel gedistilleerd om de CBD-olie uit het water te halen.

De stoomdestillatietechniek is beproefd en wordt al eeuwenlang gebruikt om essentiële olie te extraheren, maar heeft minder voorkeur dan CO2-extractie vanwege de inefficiëntie ervan. Voor stoomdestillatie zijn aanzienlijk grotere hoeveelheden hennepplant nodig en het is moeilijker om met deze methode exacte hoeveelheden CBD-concentratie te extraheren. Er is ook een risico verbonden aan deze methode. Als de stoom te heet wordt, kan het het extract beschadigen en de chemische eigenschappen van de cannabinoïdes die het bevat veranderen.

En die stap 3 hebben we dus niet gedaan want ik kan het zo van het water/hydrolaat af pipetteren...? 

Geplaatst:

Ok ja dank. Er zullen veel onduidelijkheden zijn maar eventuele aanvullende informatie zou via de wegbsite van de stichting mediwiet wel te verkrijgen zijn. Ik ben wel erg benieuwd naar dit product. En de werkzaamheid bv op wat ze beschreven in je boek. Je zou het ook in een zalf kunnen verwerken voor huid/spier/pees problemen, bv in een smeerwortelextract op saindoux. 

Geplaatst:

Oef, dat zou beter moeten zijn dan Voltaren en vriendelijker voor de waterdiertjes. Ik zou een heel klein beetje, puur proberen in te masseren op kapotte enkelbanden oid. (Hier spreekt een wandelfanaat)

• Like 1
Geplaatst:

De olie is duidelijk. Daar zullen zeker de werkzame stoffen die de olie op kan nemen inzitten. Het zwarte is zeker geen olie, kan van alles zijn maar daar heb ik geen verstand van. 

• Like 1

Geplaatst:

Nou de olie is waar we het vooral voor doen Henk, ik moet het nog uit deze flessen halen maar gok dat het zo'n 5 tot 8 milliliter is? De rest zou je het badwater kunnen noemen, maar kijk eens wat er nog voor een relatief kleine fles van dat 'badwater' wordt gevraagd op bijv. Etsy.com

"Organisch hennephydrosol is rijk aan voedingsstoffen en voorkomt vroegtijdige huidveroudering. Delicaat en zacht voor alle huidtypes. Het heeft een zeer kalmerend effect - gebruik het als een spray of kompres voor de behandeling van eczeem, acne, psoriasis, dermatitis, artritis, jicht, reumeatizma, zwelling, jeuk, kleine schimmelinfecties, droge en geïrriteerde huid evenals mondwater, naast baden of sauna. Het is handig voor het haar, voorkomt roos, haar en hoofdhuid smeren."

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...