Geplaatst: 13 augustus 202413 Aug Auteur Nou de resultaten zijn zeer wisselend... maar dat ben ik op zich al wel gewend van dat destilleren van etherische olie. Het (berg)bonenkruid gaf een mooie opbrengst, ik had eerder al eens wat geoogst en dat was dus gedroogd. En ik kon er nog aardig wat verse takken bij doen. Mooie kleur olie: De afrikaantjes gaven een klein beetje gele olie Verder nog: -pepermunt (ketel propvol, met verse munt wat zo hier en daar in bloei stond) -laurier (ketel niet vol, vers blad wat ik door de takkenhakselaar heb gedrukt om het iets fijner te maken) -goudsbloemen (ketel niet vol, verse bloemen uit vriezer, geen/weinig daarvan waren officinalis) -citroengras (ketel niet vol, verse bladeren/stengels). Die gaven stuk voor stuk vast een heel mooi hydrolaat, maar zo goed als geen olie. Al zitten er nog wel druppels tegen de wand van de fles die nog bovenin komen als de fles wat langer koel en donker staat. Dat zie je vooral bij de laurier. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 14 augustus 202414 Aug Welke werking of gebruik verwacht je van deze oliën? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 14 augustus 202414 Aug Auteur Nou ik had toevallig aardig wat afrikaantjes staan omdat ik die van @Charly kreeg, en las (https://arganwinkel.nl/producten/tagetes/) dat de olie daarvan 'de voetverzorging ondersteund'. En laat ik nou nogal eeltige pootjes hebben en samen met sinaasappelolie zorgt het voor een vrolijke stemming? Pepermunt (of beter: 2 onbekende mentha-soorten die ik nu kon oogsten) ruikt natuurlijk sowieso gewoon al lekker, en ik bleek flink wat te kunnen plukken en kon nou eenmaal nog een sessie doen dus waarom ook niet. Lijkt me ook leuk om een mondspoeling te maken o.i.d. (met het hydrolaat dan, want bijna geen olie). Ook heilzaam bij hoofdpijn lees ik. Citroengras ruikt echt heerlijk, en tegen muggen? Ik ben wel vooral bezig met de geurtjes hoor, ook om te mixen en om er eens zeep mee te maken ofzo. In de wasmachine met een neutraal wasmiddel/wasverzachter, in een afwasmiddel zonder nepgeur, enz. En de hydrolaten gebruik ik graag om mijn gezicht mee te reinigen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 14 augustus 202414 Aug Auteur 'Ineens' een laagje laurierolie! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 14 augustus 202414 Aug O kijk dat is mooi! Ja als gezichtsreiniging en dan zal je ook de verschillende uitwerkingen van de verschillende kruiden wel merken..rozemarijn heb je ook al toch dat is lekker opwekkend? Afrikaantjes lijkt me juist niet op je gezicht. Met pepermunt moet je misschien wat voorzichtig zijn kan er sterk zijn en dan heftig inwerken op slijmvliezen van je mond. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 september 20242 Sep Auteur Nog weer wat basilicum in de ketel gegooid. De planten werden nu snel lelijk en uitgebloeid en ik was ook benieuwd of ze zo met nog groene zaden en al wat oudere bladeren nog meer of minder olie zouden leveren. Nou dat was aardig hetzelfde als de vorige sessie. Echt wel weinig, maar niet nix. Ook wat lavendel gedaan, dat zie je rechts. Veeeel minder materiaal in de ketel, en toch flink wat olie. (en 'flink' is dan relatief he ) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 2 september 20242 Sep Lekker is lavendel olie! Is er altijd 1 bijna liter fles met hydrolaat en laagje olie of soms ook meer? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 september 20243 Sep Auteur Ja 1 fles (ik pak meestal een 750 ml ) met hydrolaat en een laagje olie (in geval van de lavendel zo'n dik 5 ml gok ik). Dan zetten we de ketel uit. Je kunt langer doorgaan. Maar er komt dan niet echt meer olie bij, en het hydrolaat wordt wateriger. Ik las ergens dat je van verse lavendel een mooier hydrolaat krijgt, dus ik heb 's ochtends nog wat geoogst en dat samen met de gedroogde voorraad in de ketel gedaan. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 18 juni18 Jun Prachtig zeg! Jullie hebben echt een lavendelveld, wat een rijkdom 😃. En wat een mooie rozemarijn!
Geplaatst: 18 juni18 Jun Prachtig. De lavendel en ook de rozemarijn.Uit zaad, wanneer gezaaid?Of uit stekjes, wanneer uitgeplant? Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 18 juni18 Jun Auteur De rozemarijnplanten kocht ik vorig voorjaar bij de Aldi. Prachtige struikjes waren het al, en na een paar keer snoeien/oogsten zien ze er nu zo uit. Er staan er ook wat tussen uit eigen stek trouwens. Maar die herken ik nu al niet meer tussen de rest. Voor de lavendel verwijs ik je naar dit blog Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 juni21 Jun Auteur Het is destilleerweer, en ik heb er een boel munt in gegooid. Ik noem dat spul, wat ik nu heb geoogst, altijd watermunt. Maar als ik daar op Google dan zie ik toch niet exact hetzelfde plantje... Dat van ons heeft iets viltiger blad? En geen donkere stelen. Ik zal er nog wel even foto's van maken. Ik had van de week al wat geknipt en te drogen gelegd, en er vanmorgen ook nog vers bij geoogst. Er lijkt best wat olie uit te komen en het heeft een hele donkere kleur: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 juni21 Jun Zie ik nou dat de hals vanaf de schouder gevuld is met olie? Dan is het een prachtig resultaat.Lijkt wel, want in een waterige vloeistof stijgen belletjes direct op.Wel op een rare dag: bij 30+ ook nog eens gaan stoken? Dan zit ik toch liever in de schaduw, met een boekje en een biertje. Alleen onderbroken door een zwemmomentje. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 21 juni21 Jun Auteur Ja Henk, wij zitten dan ook in de schaduw, met een boekje (of tablet) en een drankje en ijsje en weer een drankje. En houden met een schuin oog de ketel (op de tuintafel, ook buiten dus) in de gaten Ik had ook de (vloer)ventilator onder die tafel staan, gericht op mijn voeten Die hals zit zo goed als vol, met rozemarijn-olie. Ik kreeg even geen kans om er wat bij te schrijven. Hier nog een paar foto's:Links rozemarijn, rechts (water-?)muntBijzonder hoe het nu nog zo vlokkerig tegen de wand van de fles zit geplakt:Het ruikt... tja. Naar de plant. Geen hele lekkere munt, maar een drupje hier en daar moet al een ander beeld geven straks. Dit zo in de fles is ook erg intens. Ik zag dit van Kneipp, dat zou een lekkere mix kunnen zijn? (de foto van munt op die verpakking is wéér een andere munt..) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 juni21 Jun Ja dat zou misschien wel een mooie sterke maar ook opwekkende geur kunnen worden. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 23 juni23 Jun Auteur Google zegt Polei(munt)? Maar dan staat er beschreven dat daar een kleurloze/lichtgele olie uit komt. En dat in mijn fles lijkt bijna teer :) Maar misschien zakt die kleur er nog uit, zoals bij de hennep-olie. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 23 juni23 Jun Lijkt idd wel erg op polei. Ik had ze in de vorige tuin. Die doen het geweldig in een pot ! Verder nooit wat mee gedaan er is iets met die munt wat niet goed is met zwangeren geloof ik. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 juni29 Jun Auteur Ja er zijn sowieso een boel waarschuwingen over die polei-olie, ik ga het ook verder niet innemen of puur gebruiken o.i.d. Ik heb net wat van de rozemarijn-olie in druppelflesjes gedaan: zo'n 25 ml in totaal! (ja... dat is veel ) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 12 juli12 Jul Auteur Zo, wij hebben 3 dagen gestookt! Maar alleen vandaag zaten er kruiden in de ketel (dag 1 en 2 waren voor de pruimpjes ) We hadden vorige week al lavendel geoogst en te drogen gelegd. 1 lading met alleen maar de bloemen, en een lading met meer steeltjes en een stukje tak-met-blaadjes er aan. Dat laatste oogst een stuk sneller, het is meteen een goede snoei, en zo heb je tenminste wat vulling als je nog niet zoveel oogst hebt. Maar goed, de stook met alleen de bloemen gaf wel echt meer olie. Ik moet het geurverschil nog besnuffelen, zodra de flessen even hebben gestaan. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 12 juli12 Jul Mooie lavendel olie-oogst zo te zien. En is de rechtse fles de bergamot? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 juli12 Jul Auteur Ja ik heb dus ook nog pepermunt 'gestoomd', en monarda/bergamotplant. Maar die laatste gaf wel erg weinig olie, of er moet nog wat bij komen omdat het nog in het water zweeft o.i.d. Daar onderin de hals zitten sowieso nog wat druppeltjes zo te zien.(links pepermunt, rechts monarda) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.