Amrutten Geplaatst: 25 juni 2022 Geplaatst: 25 juni 2022 Gewied, beetje. Onkruid valt heel erg mee. Winterwortel en snijsla gezaaid. Enkele aardappelplanten gerooid. De aardappelboer gaat blij zijn met mij, deze winter! Tomaten gediefd, komkommer geplukt. Gaan beide heel goed. (In kas) Quote
Patrijs Geplaatst: 25 juni 2022 Geplaatst: 25 juni 2022 En dat laatste heb ik ook gedaan, tuinbonen gedopt en de planten opgeruimd. Daar weer een kruiwagen compost gegooid en de eerste regeltjes gespit voordat de regen kwam. Quote De moestuin van Patrijs
mdubbelm Geplaatst: 25 juni 2022 Geplaatst: 25 juni 2022 De laatste blauwschokkers geoogst, planten en stellage geruimd. In de plaats pepers, paprika’s en pattisson geplant. Sla en bieten geoogst. grotendeels door de verkering, want ik gaf cursus planten vermeerderen op andere tuinen van ons volkstuincomplex. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 25 juni 2022 Geplaatst: 25 juni 2022 Wat een leuke dag @mdubbelmIk heb vandaag jouw planten in de grond gezet. Op geen zebra na, alles in de kleine opzetkas. Ik heb nog wat dingen gezaaid, oa Turkse rucola waar ik eindelijk weer zaad van heb. Soms kijk je iets aan en het weigert maar zaad te schieten../ ik heb nu dus gelukkig weer. Ook de reuze radijs gezaaid en gewone met witte bietjes die ik was vergeten. Alleen gekocht en klaargelegd te zaaien. Toen niets mee gedaan. Handig. Beetje geharkt. Beetje geschoffeld. Veel onkruid verwijderd. Knoflookbollen gevonden en oerprei die loofloos over het hoofd had gezien. MVeel geoogst, the usual suspects. Slaoi en kruiden enzo. Bessen geplukt met de kinderen. Echt grote trossen dit jaar. Onder de indruk. Vogels eten er ook goed van. Ook eindelijk witte bessen geplukt. Die kan ik heel erg waarderen. De rode vind ik wel leuk, maar verder niet zo bijzonder ofzo. Ook heel zuur… ook wat gele frambozen geplukt. Niet gegeten. Vandaag slechts een paar aardbeien. Ik kreeg klachten van de jongste. Morgen kan er weer meer geplukt worden. 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 25 juni 2022 Geplaatst: 25 juni 2022 Ben altijd jaloers op de grote aardbeien die jullie plukken... hier altijd wat ielig maar wel lekker zoet Quote
Lia56 Geplaatst: 25 juni 2022 Geplaatst: 25 juni 2022 De tomaten weer gefatsoeneerd en opgebonden... 2 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 25 juni 2022 Geplaatst: 25 juni 2022 Spitskool,uien en 1 komkommer geoogst. Quote
Swa Geplaatst: 25 juni 2022 Geplaatst: 25 juni 2022 Alle knoflook uit de tuin gehaald. Op een paar na die al vruchtjes maken werd alles bruin, het stond toch al vol van de roest ook. Ook de helft van de uien die in oktober werden geplant uitgehaald, Een 4-tal uien die in bloei staan laten staan voor het zaad (en dat is dan de eerste keer dat ik dat doe met ui). Vorig jaar de zaadjes van een prei niet geoogst en zijn gang laten gaan. Daar kwamen al vroeg in het voorjaar een aantal kleine preitjes spontaan uit de grond. Leuk dacht ik en een maand geleden overgeplant zodat ze wat ruimte hebben. Wel daarvan is nu zowat de helft al een bloem aan het maken, ze zijn amper een pinkvinger dik... dus die gaan we dus tot soep of zo omtoveren. Rode biet uitgehaald dat ons schatje heeft omgetoverd tot een sapje, maar daarvan weten we nog niet hoe het smaakt want dat is in de microgolf verkeerd gegaan... er hangt meer sap aan de wanden dan er in het glas zit... De laatste erwtjes geoogst, wat er nu nog staat worden zaden voor volgend jaar. Dat beslissing genomen dat een wortelbedje er uit moet want er staat niet veel wortel, wel enorm veel klavers. De onlangs geplante appel en perenboompjes gecontroleerd. 3de komkommer geoogst (de eerste was veel te bitter, de 2de bijna helemaal ok) Gewied... 2 Quote
Amrutten Geplaatst: 26 juni 2022 Geplaatst: 26 juni 2022 De kas onder handen genomen. Tomaten gediefd, doorgeschoten sla verwijderd. Nieuwe sla gezet. Sproeier aangezet. Ondanks druppelaars bij iedere plant, was de kas toch op veel plekken erg droog. Quote
Lia56 Geplaatst: 26 juni 2022 Geplaatst: 26 juni 2022 Ben altijd jaloers op de grote aardbeien die jullie plukken... hier altijd een paar en wat ielig maar wel lekker zoet Volgend jaar maar een ander ras proberen Quote
CherryCharlie Geplaatst: 26 juni 2022 Geplaatst: 26 juni 2022 Ik heb sinds kort de makkelijke moestuin app. Heeft nog niet voor ieder plantje wat ik heb een levelsysteem met plantspecifieke mijlpalen en taken, maar de dagelijkse to do lijst is een ontzettend fijne houvast. Waar ik eerst altijd dacht "als het groeit, dan groeit het", merk ik nu dat met net iets meer aandacht (af en toe gele blaadjes weghalen) de rest van de plant veeeeeel gezonder is. Dus dat doe ik nu trouw Ennnn vandaag hadden we twee keer een hommel op het balkon! Zo amazing. We wonen 3 hoog en ook al is de wijk an sich best groen, het is voornamelijk van dat netheidscomplex-groen. Zag nauwelijks beestjes op ons balkon, dus hier ben ik echt zooooo dankbaar voor 😁 Verder vooral kruiden geoogst voor botanische koekjes, maar moet nog ff aan de oventijden en -temperatuur sleutelen, want na 15 minuten op 200 graden zoals het boek zegt is wel heeeel erg op het randje. 3 Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Adrielle Geplaatst: 26 juni 2022 Geplaatst: 26 juni 2022 Tomaten gediefd, een paar magere aardbeien geplukt. Gekochten planten in een pot gezet. Heel veel kamerplanten overgepot. Moet ook gebeuren Quote
Patrijs Geplaatst: 26 juni 2022 Geplaatst: 26 juni 2022 Hier ook tomaten gediefd. Het laatste net van de aardbeien gehaald en over de kruisbessen gedrapeerd. Geoogst, aardappels, de laatste aardbeien en de eerste kruisbessen. Compost ingespit en daar 150 preiplantjes gezet. Tuinbonen ingevroren. Quote De moestuin van Patrijs
mdubbelm Geplaatst: 26 juni 2022 Geplaatst: 26 juni 2022 Aardbeibed een beetje gekuisd, wat pronkbonen in de grond bij een wigwam gezet. Bieten, wortel en 3 rijtjes knoflook geoogst (resultaat: mwah). Verder eea uitgeplant op vrijgekomen plekken. Daarna op verjaardagsvisite bij zwager een paar tuintjes verder op en lekker in de zon wijn gedronken. Peper-, paprika- en tomatenplantjes uitgedeeld aan neven en nichten. Prima dagje. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 26 juni 2022 Geplaatst: 26 juni 2022 Veel aardbeien gegeten. Van plant naar plant gehopt. Ik vind de Maxim het minste. De man het lekkerst, omdat hij sinds Corona minder goed proeft en aardbeien smaken naar hoopjes zachte muffigheid. Die Maxim heeft zo’n geparfumeerd aroma, dan kan hij wel proeven. De verrotte trap waar mijn pepermunt potten op stond, vervangen voor een stenen exemplaar. Stenen op elkaar stapelen en voila. Een regenbestendige trap! Ahaha; Ben er zo blij mee! Toch wat meer tegels scoren. Ik wil die hele rij wel zo. Kan ik gelijk weer wat meer potten kwijt. Wateroverschot uit zaaibakjes gegoten en heel verdrietig naar Sonja gekeken…dat wordt nooit meer wat. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 27 juni 2022 Geplaatst: 27 juni 2022 Broccoli en doperwten geoogst. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 28 juni 2022 Geplaatst: 28 juni 2022 Een rij doperwten opgeruimd en ze gelijk uit hun jas geholpen. Geschoffeld en het lage kasje leeggemaakt van onkruid en doorgeschoten raapstelen. Daar gespit en nog wat gekregen paprikaplantjes gezet. Ik weet niet of dat nog wat wordt... De gedroogde Aguadulce tuinbonen gedopt en mee naar huis genomen om het zaad te bewaren tot november. Op de plek van de tuinbonen weer geschoten spinazie opgehangen om het zaad te drogen. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 28 juni 2022 Geplaatst: 28 juni 2022 Onkruid wieden, tomaten dieven -wat gaan ze dit jaar als een tierelier, ik houd het amper bij-kassen water geven -heb het automatische sproeiding nog niet aangezet- en zacht fruit zoals aardbeien en frambozen geplukt. 1 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 28 juni 2022 Geplaatst: 28 juni 2022 Weer onkruid weggehaald,tomaten uitgedund.komkommer planten nagekeken,wat gele vruchtjes verwijderd maar ook wat uitgedund.zijn er teveel om daar iets van te verwachten denk. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 Hier ook tomaten uitgedund, die spontaan opgekomen tomaten mogen naar de schooltuin/kliko. Ook ik heb mijn grenzen Gedieft. Ik heb molshopen sinds deze week. Ik weet niet waar mij carbid ligt, dus ben ze maar aan het wegspoelen. Bovendien weet ik niet of cucurbitea tegen die carbid gassen kan en dat wat er staat, wil ik wel graag houden. De man dacht overigens dat de kinderen hadden gespeeld. Jaja, midden in de moestuin hoopjes gemaakt zeker echt….Anyways de pomp loopt weer vrolijk. Kippen hebben 25 kg extra zand gekregen, want op 2 plekken gescheurd en liep er nu gewoon uit. 1 peper geplukt en een handje frambozen. De aardbeien zijn in de tuin al opgesnoept. Dit restant lukte me niet meer te eten. Dat mogen de kinderen doen. 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 Volgens mijn buren zijn molshopen zeeeeeeeeeeeeer goede moestuingrond... nou dan heb ik geen mest meer nodig..😁 Ik heb ze zelfs in de kas... Dus grond verspreid, tomaten gediefd, In september gaat de achtertuin compleet op de schop en komt er een grotere kas.... dus de tomaten (2) die er nu in stonden en nog geen bloemetjes hadden eruit gehaald. 2 tomatenplanten die buiten in een emmer stonden daarvoor in de plaats gezet 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 Een mooie aanwinst, een grote kas! Hier een waslijn gemaakt voor de volgende rij buiten tomaten en daar de helft van de planten al aangebonden. De eerste bloemen komen daar in, laat, maar dat ligt deels aan mij en deels aan de koelere wind hier. Ook weer een rij peulen opgeruimd en deels klaargemaakt voor de keuken en deels gedopt voor zaad. Het rek weggehaald en de grond geschoffeld, misschien heb ik vanavond nog puf voor een kruiwagen compost. Een bak kruisbessen geoogst. Warm weer, maar op de tuin net te doen met een beetje wind en wat schaduw. 1 Quote De moestuin van Patrijs
HuubvG Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 Houtsnippers gehakt. Links tegen de schutting stonden hier de drie compostvaten, maar die heb ik laatst aan de andere kant gezet. Links zie je nog net een stukje van een vat. De ruimte ben ik een beetje aan het inrichten, en beplanten. Vooral tegen de schutting moet nog e.e.a. gaan groeien. Kapucijners geplukt en het stro opgeruimd, net als Patrijs, het stuk gaas/rek weggehaald, stok laten staan. Tomaat aan de stok gebonden. Fietskarretje verhoogd en een dubbele vracht paardenmest opgehaald op 6 km. Op het P-hofje (links van de schutting, waar ook de compostvaten staan) van de gemeente alles geschoffeld, inclusief bloemen, uien pompoenen en muntplant die ik daar eerder neergezet had. Deze laatste was, toen ik even weg was, helemaal afgesneden en ik gun mijn lieve buren niet de volgende oogst. Hij was bedoeld als bodembedekker tussen de hulst, om te voorkomen dat buurtkatten daar hun stinkbehoeften doen. Nu was daar ook hondsdraf opgekomen, dat laat ik nu verder over de bodem gaan. Dat lust niemand en behoeft geen onderhoud. Alle groene afval in het vat gedaan en de drollen ga ik morgen bijdoen. 2 Quote
CherryCharlie Geplaatst: 30 juni 2022 Geplaatst: 30 juni 2022 Gisteren naar de action geweest en een paar blokken kokos peat gehaald. De aloë vera die ik ooit een keer heb meegenomen van een forumdag is voor de zoveelste keer uit zijn krachten gegroeid en de babies heb ik nu allemaal verpot, net ales wat andere kamerplanten. Voor vrienden en bekenden en andere liefhebbers (stuur ff berichtje als je wat wilt ophalen in Hengelo). Ook hippe voedingsstaafjes gescoord die geschikt zijn voor biologisch tuinieren (yay!) en die in de meeste potten / emmers erbij geduwd. Vanavond even een wandelingetje naar de Action maken voor meer voorraad, vooral de kokos peat 😉 Op het balkon de eerste aardbei uitloper een potje gegeven om te settelen. 1 Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.