Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Nog een veertigtal bijna vergeten prei in volle grond gezet.

We hebben begin van de week 2 dagen zeer hoge temperaturen gehad en het is de prei die opvallend hard gegroeid is deze week. De andere planten zijn eerder een paar dagen in groeirust gegaan. In de kas bvb zijn de tomaten een drietal dagen extra gestopt met groeien, althans er is niets meer rood geworden.

 

(voor-)Gezaaid: ZomerSpinazie; doorlevende spinazie; snijselderij; iceberg sla; pak-choy; wilde rucola

 

Val gezet, want het hoogbezoek dat overal zit aan te vreten is waarschijnlijk een rat, misschien zelfs een hele de familie.

 

Vandaag doe ik niks want 'afzien' van het BBQ-feestje van gisteren avond. (afzien=pijn hebben en moeten recupereren, in dit geval aan het hoofdje en niet voldoende geslapen dus het gaat wat moeilijk vandaag) haha denken dat we nog steeds even jong zijn. Misschien dat ik het zaadzakje met radijsjes er toch maar bijneem.

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bon, die kater was maar een katje. Toch rustig aan gedaan want van de beloofde 30°C zijn er 31,2°C tot hier gekomen.

2 soorten radijsjes gezaaid en een paar meter witte struikbonen die al eerder op het programma stonden maar nooit gezaaid werden.

 

Algemene inspectie uitgevoerd: Veel te veel aardappelen blijven vanzelf boven komen (soorten Annabelle en Charlotte) en dan worden ze groen. Veel aanaarden kan ik niet meer. Ga ze er de komende week dus uithalen.

 

Beetje water gegeven, morgen ochtend veel water geven.

 

Takjes op de poten van een paar kleine appelboompjes verwijderd. 10-tal naambordjes aangemaakt (niks fancy, gewoon een etiquette zoals bij de boomkwekerij)

aangepast door Swa
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-7-2022 om 15:18, acpronk zei:

stokken neerzetten voor net over wat fruit, zoals HuubvG ook heeft

Alweer even geleden, vandaar de quote.

 

Is het nog gelukt en heb je ze geschroefd? Over het draad dat om de (schroef)verbinding geknoopt wordt, wil ik nog wat toevoegen: de rubberen binddraden die ik noemde werken niet goed, die rekken uit. Het beste werkt het zwarte VD installatiedraad, koperen kern 1,5 mm, vinyl mantel, dat gaat lang mee. Door het weer zetten de stokken uit en krimpen, vandaar dat het altijd 'werkt'. Zonder schroefjes komt er speling als de stokken krimpen en kunnen dan makkelijk verschuiven. Met schroefje - wel voorboren - én draad blijven ze jaren op hun plaats en kunnen ook een storm verdragen.

 

Een heel verhaal, maar ik gun jou ook een degelijke bamboestellage. :-)

 

Gedaan in de tuin:

 

Eergisteren en gisteren heb ik de wilde wingerd (driepuntig blad) uit mijn hele tuin verwijderd. Langs de muren en houten schuttingen stond het wel aardig, maar na een paar jaar begon het te woekeren. De Chinese wilde wingerd (vijftallig blad) had ik sinds kort een plekje gegeven en deze wil ik wel graag houden. Groeit niet zo snel en is minstens even mooi, zo niet mooier.

 

Aardbeien geplukt en in het compostmandje gedaan, dat was de eerste oogst van mijn aardbeien, die ik in het voorjaar gekocht heb, doordragers.

 

Appels bekeken, de Lunterse pippeling hing stampvol met veelbelovende appels, maar helaas. Bijna alle appeltjes zijn vanuit de kroon aangevreten door waarschijnlijk de fruitmot. Vandaag ben ik ze aan het plukken en zijn ze goed voor de compost. :(

aangepast door HuubvG
Link naar reactie
Delen op andere sites



Alweer even geleden, vandaar de quote.
 
Is het nog gelukt en heb je ze geschroefd?


Nee, nog niet. Is een project voor de langere termijn, als er wat minder in de moestuin te doen is, en ik voldoende tijd heb.
De ergste drukte is net alweer voorbij, misschien dat ik er volgende maand wel aan toe kom.

Jammer van jouw appels, is er echt geen enkele appel meer goed?
Zouden die zakjes die @Frans ook gebruikt kunnen helpen, organza zakjes? Als je weet wanneer ze hun eitjes leggen, dan moet je even tevoren de zakjes om de appels doen.


Gisteren toch even naar de moestuin geweest, vrouw had nog wat meer waterspinazie nodig. Een deel lag tegen de achterwand van de koelkast, en is bevroren.
Ik wilde vanochtend water geven en boontjes oogsten, maar er kwamen telkens een paar kleine buitjes over. Dus wordt morgen water geven en oogsten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@acpronk, de meeste appels zijn aangetast, dus ik laat niks hangen. Alle gevallen appels ruim ik ook netjes op. Met de goede tip van jou over de organza zakjes die @Frans ook gebruikt, vertrouw ik erop dat het me volgend jaar hoogstwaarschijnlijk niet overkomt. Spijtige les, maar wel leerzaam.

 

Neem de tijd voor je bouwproject acpronk, groot gelijk. Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze zelf maakt, dan kun je ze ook groter maken, en dan om de hele tak een zak.

Ik had ze vorig jaar als fruitzak bij Tuinadvies gehaald, best duur, maar is vrijwel exact hetzelfde als organza zakjes die je via neef Ali uit China kan halen.

Zelf maken heb ik helaas de materialen en tijd niet voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, acpronk zei:

Zouden die zakjes die @Frans ook gebruikt kunnen helpen, organza zakjes?

 

Misverstandje denk ik. Ik heb ze nog nooit gebruikt. Niet dat het nu zo belangrijk is maar iemand anders zal die dingen geintroduceerd  hebben op het forum.

  • Thanks 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spruitjes, boerenkool, koolrabi, sla en raddichio uitgeplant. Sla en raddichio tussen de kolen. Uiteraard nog even een plensje water. Tomaten weer gesnoeid en opgeruimd, en zowaar wat cherry cascade geoogst en een vleestomaat die ik even niet kon thuisbrengen. Pompoentje ook maar even gesnoeid want die neemt de hele tuin over. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Frans zei:

 

Misverstandje denk ik. Ik heb ze nog nooit gebruikt. Niet dat het nu zo belangrijk is maar iemand anders zal die dingen geintroduceerd  hebben op het forum.

 

En toen zag ik vandaag bij Albert Heijn deze dingen liggen.

 

ah_zak1.thumb.JPG.9f24c2fa403871e2fa27ef322e691ea8.JPG

 

Heb ze gelijk maar even bij "Aanbiedingen voor de (moes)tuin 2022"  gezet.

 

 

 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjonge, ik ben heel druk bezig geweest… niet in mijn eigen tuin, maar in de van @appelvrouw
Echt waar, ik heb de aardbeien uitlopers verplant die er overigens kurkdroog uitzagen.
Je had zelf al wat gaten in de grond geprikt waar ze moesten komen. Het paste niet allemaal. Ik heb er 3 wortels uitgetrokken die horizontaal aan het groeien waren. Ze waren flink dik, formaat winterpeen, maar wel knapperig.
Net toen ik water ging geven, werd ik wakker. Heel apart zon drukke nacht. En nu ben ik moe

De volgende x doe ik mijn eigen tuin zeg. Die kan ook wel wat tlc gebruiken.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

:lol: Î

 

Ik ben meer een dagdromer en doe tussen de mijmeringen weleens wat in de tuin ... dat begon vanmorgen om 6u30 al: appelboom, waarvan alle appels gisteren afgehaald zijn vanwege waardeloos door een fruitmotje waarschijnlijk, een zomersnoei gegeven. De bos met snoeiafval met een touwtje erom bij de groencontainer buiten het hofje neergelegd.

 

Gisteren heb ik het prieel - van 3 × 3 op 4 staanders - verankerd, twee van de buizen aan de muur vastgeschroefd, het derde been aan de kas met dikke steunen. De 4de poot staat bij de schutting, maar die kan bewegen als het stormt, dus geen steun, maar wel een staaf in de grond geslagen en daaraan de poot vastgeschroefd. Aardbeving- en stormbestendig; als er een orkaan komt, gaat de kas mee omhoog en een deel van het huis...

 

Vandaag verder met het dekzeil van het prieel, een koord langs de randen lijmen om het regenwater te leiden. Dan nog iets verzinnen om het water van 4 punten naar 1 punt af te voeren, waar een regenton het op moet gaan vangen. Over regen gesproken: het is inmiddels gaan regenen, het dakje ligt nu midden in de woonkamer, waar ik het klusje af kan maken.

 

aangepast door HuubvG
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Mellie zei:

in de van @appelvrouw

 

dat had mijn tuin wel kunnen gebruiken, zeker de aardbeien die zwaar verdrogen. En ik heb maar 6 wortels in de tuin, 2 x drie. Grappige droom telepathie.

 

wij geven water. Ik pluk rupsen van mijn magere zaadbakje met boerenkolen, dat wordt niks volgens mij. En ik pluk natuurlijk komkommers en tomaten. Straks tomatensaus uit de oven maken!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben een beetje aan t rondkijken wat ik al weg kan doen.... 19 sept is de dag dat onze achtertuin ( 12x8 ) volledig op de schop gaat 
Komt een nieuwe schuur / afdak en een grotere kas 👍 van 2.35x3.25m klein voor een volkstuin maar groter dan de kas die ik nu heb staan 😁
dus wat tomaten die in emmers stonden en weinig bloemetjes hadden in ieder geval al laten logeren in de kliko.
Sonja zit helemaal onder de meeldauw dus ook helaas geofferd
Mijn courgette doet t niet super maar die mag nog even proberen...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...