Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022


Jorieke123

Aanbevolen berichten

1 uur terug, acpronk zei:

Toen deed mijn camera het plots niet meer, telefoon maar half jaar oud.. eerst zwart scherm en daarna na x seconden de mededeling.

Als mijn telefoon te warm wordt doet mijn camera het ook niet meer. Pas als deze weer afgekoeld werkt die weer. Dus ik gok dat de app geblokeerd word door overhittingsbeveiliging? 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je rolletje zal wel vol zijn.....🤷‍♂️

Nee, ik heb er duidelijk geen verstand van, maar vind het nog steeds mirakels dat je nu onbeperkt foto's kan maken.

Als het lukt, tenminste.

Succes er mee.

 

Vandaag geoogst en de rode uien er uit gehaald en te drogen gelegd.

Een tas tuinbonen mee voor morgen om te doppen en weer een laag op de composthoop gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren werd mijn tegelpadklusje wreed verstoord nadat ik zomaar even buiten de schutting keek naar mijn 3 compostvaten. Sinds kort sluit ik de deksels met een schroefje en schroefboor, omdat ik merkte dat een klep geopend was geweest en niet goed dichtgedaan.

 

Hadden onverlaten de hele kap en klep van een vat losgetrokken, de klep lag in het gemeenteperk een paar m verderop, de kap hing halverwege de inhoud: paardenkeutels en wat gft. Hij was bijna vol, ik kreeg de kap niet meer goed op z'n plek. Mocht ik even de hele boel opnieuw overscheppen van het aangevallen vat naar het vat waarin ik net begonnen was met vullen. :roll:

 

Nu heb ik de vaten zelf ook vastgezet op aan de grondplaat met schroefjes, en de onderste klep ook. Welkom in mijn woonwijkje (maar ik mag hier ondanks alles graag wonen). :shh:

 

Vanochtend was het dan zover; in alle vroegte begonnen de laatste banden langs het opnieuw gelegde tegelpad te leggen, na een tijdje afgewisseld met lange drink (en rook) pauzes binnen, waar het met 24° heerlijk cool was. Het is klaar! Vervolgens doen wat ik dagen uitgesteld heb: tuinieren.

 

Eerst de aanrechtkraan binnen ontkoppeld, waterslang eraan en alles behalve de betegeling water gegeven. Achter de kas was het droogst, de  montbretia's (corocosmia lucifer) begonnen al af te sterven, die was ik afgelopen week vergeten met de gieters.

 

Klimplanten snoeien en leiden, tomaten tikken, komkommers vervloeken, ze willen niet, wedstrijdkomkommer en/of snacks, ze zijn nog geen m hoog. :-(

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maandag en dinsdag zo goed als niets gedaan behalve gieten en parasols buitengezet... voor de plantjes. Thermometer stond gisteren op 39,3°C.

Vandaag met moeite maar tot 23,8°C geraakt. Wat een verschil... overdekt en soms lichte regen. Het had een mooie dag kunnen zijn om in de moestuin te gaan werken, maar er stonden andere 'verplichtingen' op het menu.

 

Morgen een vijftigtal voorgezaaide plantjes uitzetten. Bloemkool, slaatjes, bieten, rapen, peterselie, en nog paar dingen.

 

Wat doe ik met de wortels die in maart gezaaid werden en nog maar 5cm lang zijn + overwoekerd door onkruid?

Ik zie 3 opties maar misschien hebben jullie een beter idee:

- Alles uitdoen. Komt eigenlijk neer in bovenlaag spitten en dan iets anders planten. Best veel werk want grond is super hard hier en dat spitten doe ik niet graag wegens verstoort het bodemleven te hard.

- Karton erover en dan 10 à 15 cm paardenmest (zonder stro) om de plantjes te verstikken om zo het bed klaar te maken voor volgende jaar.

- Niks doen en hopen dat het toch nog iets wordt.

 

 

twas er over.PNG

aangepast door Swa
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Swa, de optie niks doen zou ik kiezen en hooguit daar waar de wortels zouden moet zitten, een beetje water geven. Wieden niet, dan komen de wortels bloot te liggen en worden ze vast ontdekt door de wortelvlieg. Spitten of afdekken zou ik liever uitstellen.

 

Zelf heb ik gisteren alle klimmende oi kers eruit getrokken en bij de compost gedaan. Vorig jaar had ik zaden verzameld van een mooi rood bloeiende oi kers, en verwachtte dat deze ook weer rood zou gaan bloeien. Maar er komen oranje bloemen uit en die passen niet hier. Verder woekert die teveel, is te grof, dus geen klimmende oi kers meer, volgend jaar de struikvorm.

 

Hetzelfde verhaal voor de pompoen: te groot, te grof in mijn achtertuintje. Beide planten rigoureus ingekort tot 1 m opp., dus wat blad en een paar vruchten laten zitten en kort houden.

 

Vanochtend de passiebloem gesnoeid, vooral daar waar die over mijn 'eerste roos' heen woekert. Toen begon het te regenen, heerlijk. Goed gegokt toen ik gisteren de tuinslang heb opgerold en op zijn plek in de schuur gehangen. Ik wist het: vandaag geen kraanwater nodig.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

haja, die wortelvlieg is ook weer wat. Gelukkig nog niet te veel last van gehad. Het zijn 2 soorten wortels en van die ene soort zie ik zo goed als niets van. Misschien ga ik dus half niets doen en de andere helft bedekken en klaarmaken voor volgend seizoen. Het regent tot vanmiddag, heb nog wat tijd om na te denken. Kan ook nog wat extra worteltjes zaaien op een ander bed dat vrijgekomen is.

 

Nu de putwaterpomp herstellen, condensator kapot. De nieuwe condensator is geleverd maar is te groot, moet daar ook nog wat op verzinnen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste pruimen geoogst. Vorig jaar had ik echt honderden, er staan nog steeds potten ingemaakte pruimen en potjes jam op de plank. Dit jaar heb ik een iets makkelijker te verwerken aantal, maar nog steeds meer dan genoeg. 

Sperziebonen en snijbonen geoogst en nieuwe gelegd. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even met nieuwe tuinbuurvrouw (niet echt buurvrouw, eerder 7 tuintjes verderop) gepraat.
Wat boerenwormkruid afgeknipt, staat rond de 1,70 meter hoog, hing deels over het pad.
Wat sla en een prei geoogst.
Beetje onkruid verwijderd.
Sla, rode biet (Deventer zwartblad winterbiet) en boontjes gezaaid.
Moet nog boontjes oogsten, geen tijd meer, doe ik morgen. Uur was al voorbij..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat onkruid verwijderd en wat geoogst: boontjes (wat groeien ze de laatste dagen snel zeg!) en waterspinazie (noodgedwongen, een woelmuis zat aan de wortels van enkele planten).
En 2 gigantische courgettes van de buurman gekregen, hij had er 8 in enkele dagen geoogst (van 2 planten) en eentje van 3,5 kilo met gezin opgegeten, maar het komt zijn neusgaten nu uit dus deelt hij de rest uit. Die ik kreeg zijn 1,1 en 1,5 kilo, moet je nagaan doe groot die van hem was!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...