Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Mijn deadline gehaald! Whoohoooo ik kneep hem echt. Ik moest uiterlijk vandaag de tomaten gediefd hebben. Dat is gelukt. Ik heb ook 1 tomaat per ongeluk kapot gemaakt… gewoon krak… de ene helft die ik kapot heb gemaakt, heb ik afgeknipt en in de grond gestopt. Wie weet slaat het aan. Ook een stuk of 4/5 tomaten er per ongeluk afgerukt. Sja, het had me verbaasd als er niks was gebeurd. Een paar dieven op een andere plek in de buitenlucht gepoot. Ik had 1 grote vuilniszak vol aan afval. Incl wat hedera en ander onkruid.

Veel water gegeven, ook wat zeewierkorrels en een handje gedroogde koemest. In de kas waren weer pepers rijp. Vanavond plukken en drogen. Nu te warm.

Alle losse zooi in de tuin opgeruimd.
De braam weer weggeknipt. Ik knip, ding komt terug. Ik knip, ding komt terug, ik knip… je snapt het wel hè. Doorzettertje die prikbraam. Uitgraven heeft ook niet geholpen met al zijn tentakels onder de grond. Grmpf… ook de kardoen een uitloper kleiner gemaakt. Nam inmiddels hele kadewand in beslag. Flink wat blad gebruikt om mee te mulchen en wat aan de kippen gegeven.
Frambozen geplukt en gegeten. Roos in toom.
Ik zou alleen het gras nog moeten maaien, maar het is wel goed zo.

Wel wat gras aan de kippen gegeven incl druivenbladeren en die eerder genoemde kardoen dus.

699285a4542bed9bc5900dd61bb36038.jpg

De kinderen hadden ook tuinkriebels. Iedereen hielp mee. Gezelligheid alom in huize Moes!

  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard alles water gegeven met dit warme weer 🥵

 

Wel goed voor de planten dit weer alles groeit als kool.

 

Even onze 1e keer postelein in het zonnetje zetten want daar is volgens mij geen topic voor, het is mijn favoriete groente maar bijna nooit te koop, dus dan maar zelf maken want erg moeilijk is dat niet, volgende keer gaan we een grotere bak gebruiken want je hebt er veel van nodig.

 

DA6770A9-D84A-42F5-A8C3-DC78768024C1.thumb.jpeg.541c9ae8fe5764b6ea40a58e0aa12b81.jpeg

 

😎

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zomerpostelein hoeft toch ook geen eigen topic?

Een keer zaaien en de rest van je leven oogsten, als je wat in zaad laat schieten....

 

Vanmorgen alles open gezet en geoogst, gelijk de doperwten meegenomen.

Die gedopt en vanavond nog een rondje water geven en wat aardappels rooien.

Ook aan het uien rooien begonnen.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet het als stamppot met een beetje azijn erdoor, ik heb t vroeger bij mijn opa en oma voor t eerst gegeten!

 

Hier in het Noorden doen ze niet echt aan Turkse winkels ☺️, vroeger toen ik nog in Amsterdam woonde was dat geen probleem 😉 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn zomerpostelein komt ook vanzelf weer op, net als de Nieuw-Zeelandse spinazie. Nu zijn het meer struikjes, in plaats van alleen blaadjes op steeltjes als je breedwerpig zaait. Ze gaan met steel en al in de pan, even verwarmen en dan ook op de ouderwetse manier eten zoals Ruderalis.

 

Maar @Ruderalis, zo lang ik al (vanuit het westen ook) in het noorden woon, ken ik Turkse winkels, die zitten hier al heel lang. Paar jaar geleden in het winkelcentrum weer eentje erbij.

 

Behalve water geven, in de kas vooral, en het verplanten van wat begroeiing die in de weg stond, ben ik vooral de afgelopen week bezig mijn zithoek uit te breiden met tegels. Er staat sinds kort een waterdichte en zonwerende 'duurzame' partytent van 3 × 3 tegen het huis, maar de tegels lagen maar tot de helft eronder

 

Ik moest wel alle tegels van de hele achtertuin opnieuw leggen en ben nu over de helft. En mijn lichaam ook, temeer omdat ik gisteren weer het wekelijkse vrachtje paardenmest in de - inmiddels verhoogde - fietskar gehaald heb. Zes km flink op de trappers drukken, onder het treinviaduct naar omlaag ging lekker, maar dan weer omhoog zien te komen.

 

Vandaag de mest in het compostvat scheppen en weer verder tegelen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook mest gereden, maar twee kruiwagens verse en drie rijpe gereden.

Die rijpe gingen op het peulenveld waar ik de laatst doperwtenplanten verwijderd heb.

Onderweg naar de Alpe d'Huez zitten doppen. 

De uien er uit, behalve de rode uien. Te drogen gelegd  op  de lage kas.

Een prutje gemakt met van alles van de tuin, o.a. verwilderde postelein, maar de stelen gooi ik bij de compost.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer water gegeven en onkruid verwijderd. En een krop sla geoogst voor vanavond.
Helaas niet genoeg tijd, want ik heb nog meer onkruid groeien.
Wilde ook nog:
- restant Sint-Jansuitjes oogsten (ze wortelen erg diep, dus kost best wat tijd om ze eruit te halen);
- kruiden plukken om te drogen;
- kailaan oogsten / snoeien voor extra oogst;
- verschillende dingen zaaien (stamboontjes, dille, kailaan, rode biet, en nog iets);
- tomaten (die niet langs het pad groeien) dieven en opbinden;
- zaailingen oppotten;
- foto's van de bloemen en peper/paprika maken;
- en vast nog veel meer.

Iets langere termijn planning:
- stokken neerzetten voor net over wat fruit, zoals. @HuubvG ook heeft;
- paden klaver- en grasvrij maken, afgraven, nieuwe grond, en beloopbare planten (zoals kruipthijm of Corsicaanse munt) zaaien/planten. De klaver (witte klaver) haalt met gemak de 30cm..

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag vrij, dus doperwten en tuinbonen geoogst (ik zit nu te doppen, ze gaan straks de groentendroger in) en een flinke hoeveelheid rode aalbessen. Eigenlijk was ik van plan om dit allemaal in een paar uur te doen, zodat ik de aalbessen ook nog zou kunnen ontsappen enzo en eigenlijk wilde ik ook nog een hoop kruisbessen plukken en jam maken.

Ook veel onkruid weggewerkt en daarom ben ik waarschijnlijk weer te laat om alles te doen wat ik gedacht had dat ik zou kunnen doen. 

 

Laat ik er maar vanuit gaan dat ik gelijk in relax-modus ga als ik mijn tuinhekje open 😁.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ruderalis Postelein ook één van mijn favoriete groentjes. Moet die ook maar nog even gaan zaaien.

 

AH moestuintje andijvie, zien er eigenlijk te mooi uit om te oogsten. Dit formaat ok, of nog even wat groter laten worden? 

DSC_0951.JPG

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror

 

Daar heb je de beroemde andijviecurve voor:    andijviecurve.png.e8b8770c11ce0762644034732779ddd9.png

 

Vandaag veel gedaan.

Een laag op de composthoop gemaakt, en mest uitgereden.

Het greppeltje achter gemaaid.

Water gegeven.

Het gemeste stuk gefreesd.

Gezaaid en geplant en geoogst en de laatste doperwten gedopt.

 

 

 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 20 kg aan aardappelen (Colomba) uitgedaan. De kunst gaat zijn om de kleintjes tot volgend jaar te kunnen houden als pootaardappelen. Ik denk dat ik er een aantal nu direct in de grond ga steken en een 2de keer kan oogsten.

 

De Annabelle en Amandine aardappelen geven ook al tekenen dat het genoeg is geweest. De knollen van de Charlotte komen boven. Daar zal ik vandaan wat extra paardenmest op smijten.

 

2 emmers Stuttgarter Riesen ajuin uitgedaan. Leuk zicht zo'n 'platte' ajuin.

Halve emmer Red Sun sjalot geoogst, zijn redelijk klein.

Hele emmer Golden Gourmet sjalot, mooie exemplaren.

 

Paar wortelen uitgedaan en ervan geweend want ze zijn klein en smaken maar flauw.

 

De opgeschoten slaatjes opgeruimd, één ijsberg sla laten staan om zaad te winnen.

 

Eergisteren een Mirabelle de Nancy pruimboompje gepland en daar zet ik vandaag nog een citroenboompje onder.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Praatje gemaakt met een moestuin buurman, en enkele van zijn pruimen en bramen (heerlijk zoet, onbekend welk ras, vorig jaar naar zijn zeggen wel zuur) geproefd.

En water gegeven, en begonnen met foto's maken, 2 stuks van de bloemknoppen van de Chinese yam. Toen deed mijn camera het plots niet meer, telefoon maar half jaar oud.. eerst zwart scherm en daarna na x seconden de mededeling.

Screenshot_2022-07-17-16-40-36-807_com.android.camera.jpg

 

 

Screenshot_2022-07-17-16-40-56-308_com.android.camera.jpg

 

Pas na opnieuw opstarten is het probleem verholpen.

aangepast door acpronk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...