Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

kiwibes mogelijk op deze plaats?

diesel4666

Recommended Posts

In mijn moestuin heb ik een haagje van bessen, geleid aan draden. (braam, frambozen en aalbessen)
Errond is een constructie van kastanjepalen en douglas hout, oorsponkelijk voorzien om vogelnetten op te hangen. Maar eigenlijk geen grote last van vogelvraat, dus de laatste jaren geen netten meer opgehangen.
De "kooi" ligt op O-W-as, de N-kant is wat beschut door bomen en struiken en de Z-kant is volledig open. De afmetingen bedragen:

lengte: 7m50 (3x 2m50)

breedte: 0m65

hoogte: 2m00

Ik vroeg me nu af of ik er geen kiwibessen bovenop kan leiden? Ik heb totaal geen ervaring met kiwibes.
- Kan je deze 2m hoog leiden en vandaar laten vertakken?
- Ik kan op het dak van de kooi Bekaert draad of kippengaas voorzien. Is plat ok? Of nog beter als ik het op 45 graden zet, zodat nog meer gericht naar de zon?
- Hoeveel planten (man en vrouw) zet ik hier best in totaal?

Alvast bedankt voor de hulp!

94ef8b913dc02193616fbc76a6783ce1.jpg173977514089a7d9162087fa33a90686.jpg35ac049eb0233eeba370f63afc1a4ef1.jpge512e064d2012ccaa33c0482374d7afc.jpg

Edited by diesel4666

1 uur terug, diesel4666 zei:

- Kan je deze 2m hoog leiden en vandaar laten vertakken?

Dat is ideaal. In de pergola van 65 cm erboven kun je een soort parasolvorm maken van een 6 a 8 takken vanuit de stam en daaraan komen je vruchten die je zonder hulpmiddelen kunt plukken. Reken op 3 jaar voordat je op 2 meter bent en de zijtakken kunt laten gaan. Op 5 a 6 jaar voordat je kiwibessen echt gaan dragen. (alleen het ras Issai is een geval apart en een uitzondering op dit hele verhaal maar die kun je ook beter op een andere plek zetten)

Zorg wel dat het fruit eronder voldoende zon krijgt!!

Ik zou hier voor 3 planten kiezen. Allemaal verschillende vrouwtjes! Een mannetje zou ik in een pot van pakweg een 50 liter zetten met een geraamte van bamboestokken. Die mag veel kleiner blijven. Als ze bloeien zet je die pot enkele weken in de buurt van de vrouwtjes. Voor de rest zet je hem eventueel ergens anders....heeft zijn werk gedaan. Zelf heb ik het opgelost met een 10-tal vrouwtjes dat er een klein gehouden mannetje bijstaat en een andere plant is alleen tot ca. 1,20 meter hoogte nog man en erboven is er een vrouwelijke plant geoculeerd voor vruchten. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ook hier: veel dank voor de uitgebreide uitleg!

- Ik snap je aanpak met het mannetje. Maar ben niet zo een fan van verslepen van potten. 
Misschien kan ik op een kopse kant van de kooi een mannetje laten groeien en die dan goed bijhouden mbv snoei.

- Ik weet niet zeker of ik je helemaal begrepen heb met de parasol. Bedoel je zoals in bijlage hier?

Reken op 3 jaar voordat je op 2 meter bent en de zijtakken kunt laten gaan. 
- Moet ik dan elk jaar alle zijtakken volledig wegsnoeien tot de 2m bereikt is? Of moet de hoofdtak ook jaarlijks getopt worden? Geen idee van hoe en wanneer de kiwibes te snoeien.

Zorg wel dat het fruit eronder voldoende zon krijgt!!
- Als de kiwibes enkel op het dak ligt, zal dat nog wel ok zijn. De zuidkant is dan volledig open voor de zon.

dd159677a96847776e85edee85df0873.jpg

2 uren geleden, diesel4666 zei:

Bedoel je zoals in bijlage hier?

Ja, ongeveer. Maar laat de twijgen dan naar links en ook naar rechts groeien van elke plant en ook schin naar voren. Ik heb een dergelijke constructie rondom mijn moestuin van dikkere bamboestokken gebouwd. Voor de kiwibessen op inderdaad 2 meter ruim per plant, maar dan vlak. Jij hebt nog een 65 cm. diepte die je best kunt gebruiken. Als je de gestel-zijtakken op steeds een centimeter of 10 van elkaar houdt, bijvoorbeeld een van plant 1 en een van plant 2 om en om, profiteer je van veel ruimte waar fruit aan kan komen. Commerciele kweek gebeurt vaak aan een soort pergola van pakweg 2 x 2 meter waar een 15 a 20 twijgen overheen geleid worden alle kanten op (een parasolvorm)

2 uren geleden, diesel4666 zei:

- Moet ik dan elk jaar alle zijtakken volledig wegsnoeien tot de 2m bereikt is? Of moet de hoofdtak ook jaarlijks getopt worden? Geen idee van hoe en wanneer de kiwibes te snoeien.

Als de struik gaat groeien, kan 1 of 2 jaar duren om zich te zetten, dan gaat dat steeds harder. In principe laat je 3 x 70 cm bijkomen. Rest inkorten. Maar de groei zal kronkelend zijn.....plant wil zich winden. Geleidelijk snoei je inderdaad, zoals bij het vormen van een boom met kroon, ook alle lagere zijtakken weg. Maar geleidelijk...plant moet blad houden om te kunnen groeien. In jouw geval kun je kiezen voor een dubbele stam....links en rechts van de achterste stok die wat van de muur af moet staan. (Dus ertegen is niet zo erg slim voor leifruit!) wat als voordeel heeft dat je - mocht een het lootje leggen - je nog een stam over hebt. Zo werk je ook wat overzichtelijker. Want ik beloof je dat je nog verstelt zult staan van de vele meters die al die scheuten elk jaar kunnen groeien als de planten ziijn aangeslagen en aan de groei slaan. 

Bedankt weknow! Ik ga het binnenkort allemaal eens uitproberen.

Hoe gebeurt onderhoudssnoei of wintersnoei eigenlijk bij de kiwibes? In de Groente-en Fruitencyclopedie staat niet veel info hiermomtrent.

Edited by diesel4666

Op 15-1-2022 om 21:40, weknow zei:

alleen het ras Issai is een geval apart en een uitzondering op dit hele verhaal maar die kun je ook beter op een andere plek zetten)

Waarom kun je die beter op een andere plek zetten volgens jou?

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

1 uur terug, Mai Pensato zei:

Waarom kun je die beter op een andere plek zetten volgens jou?

Die groeit veel minder hard en heeft dus aanzienlijk minder ruimte nodig. Ik heb er 2 aan 2 zijden van een rozenboog en elk heeft een groeigebied van za 1,80 x 30 cm. Daar dragen ze al vele jaren uitstekend. Genetisch is Issai ook geen `echte` kiwibes, maar een wat andere soort. Er zijn dus nogal wat behoorlijke verschillen met de andere en `echte` kiwibessen. Als ik er informatie geef over kiwbessen, is de Issai altijd de grote uitzondering op het hele verhaal: behalve grootte en veel minder groei onder andere: wat grotere vorstgevoeligheid, nogal andere smaak, latere rijping en gelijktijde rijping van Issai, kleinere vruchten, veel sneller vruchtbaar, redelijk zelfbestuivend met tweeslachtige bloemtjes...al met al: duidelijk een andere plant.

Edited by weknow