Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

kiwibes mogelijk op deze plaats?

diesel4666

Recommended Posts

In mijn moestuin heb ik een haagje van bessen, geleid aan draden. (braam, frambozen en aalbessen)
Errond is een constructie van kastanjepalen en douglas hout, oorsponkelijk voorzien om vogelnetten op te hangen. Maar eigenlijk geen grote last van vogelvraat, dus de laatste jaren geen netten meer opgehangen.
De "kooi" ligt op O-W-as, de N-kant is wat beschut door bomen en struiken en de Z-kant is volledig open. De afmetingen bedragen:

lengte: 7m50 (3x 2m50)

breedte: 0m65

hoogte: 2m00

Ik vroeg me nu af of ik er geen kiwibessen bovenop kan leiden? Ik heb totaal geen ervaring met kiwibes.
- Kan je deze 2m hoog leiden en vandaar laten vertakken?
- Ik kan op het dak van de kooi Bekaert draad of kippengaas voorzien. Is plat ok? Of nog beter als ik het op 45 graden zet, zodat nog meer gericht naar de zon?
- Hoeveel planten (man en vrouw) zet ik hier best in totaal?

Alvast bedankt voor de hulp!

94ef8b913dc02193616fbc76a6783ce1.jpg173977514089a7d9162087fa33a90686.jpg35ac049eb0233eeba370f63afc1a4ef1.jpge512e064d2012ccaa33c0482374d7afc.jpg

Edited by diesel4666

1 uur terug, diesel4666 zei:

- Kan je deze 2m hoog leiden en vandaar laten vertakken?

Dat is ideaal. In de pergola van 65 cm erboven kun je een soort parasolvorm maken van een 6 a 8 takken vanuit de stam en daaraan komen je vruchten die je zonder hulpmiddelen kunt plukken. Reken op 3 jaar voordat je op 2 meter bent en de zijtakken kunt laten gaan. Op 5 a 6 jaar voordat je kiwibessen echt gaan dragen. (alleen het ras Issai is een geval apart en een uitzondering op dit hele verhaal maar die kun je ook beter op een andere plek zetten)

Zorg wel dat het fruit eronder voldoende zon krijgt!!