Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappels spruiten


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Mijn -nog behoorlijke- aardappelvoorraad gaat door het warme weer al spruiten..hier en daar toch al flinke uitlopers. Meestal heb ik die pas eind februari.

Wat doen jullie in ze geval? De kisten nalopen en de langste spruiten eraf breken, zou dat wat zijn?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad moeten ze zoals Hans het zegt droog zijn.

Gewoon met je duim ze eraf wrijven.

 

Vorige week heb ik poters van Rode Eersteling en Lady christl gekocht.

Die al een scheutje hadden, denk iets van 3 per ras eraf geveegd.

Nu beginnen de ogen uit te lopen.

 

Mijn voorraad eetaardappelen zien er nog uit of ze zijn pas gerooid.

Vorige week nog een mand uit de voorraad gehaald.

Morgen eens zien wat de temperatuur er is, er steekt een digitale min-max thermometer in de voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn aardappels zijn ook behoorlijk aan het spruiten, maar aangezien ze in de gang staan bij gebrek aan een andere plek is dat misschien niet zo gek. Wil graag een aardappelkuil maken buiten, misschien komt dat er dit jaar van...

 

Een tijdje geleden las ik ergens de tip dat je een paar uien tussen de aardappelen moet leggen om spruiten te voorkomen. Blijkbaar scheiden uien een stof af die het kiemen remt. Of het inmiddels te laat is weet ik niet maar ach, baat het niet dan schaadt het niet. Ga het weer proberen te onthouden voor de volgende oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat klinkt niet al te best voor mijn kuilexperiment. Misschien toch maar iets anders bedenken. Helaas hebben we geen kelder of iets dergelijks in ons huis. In de toekomst bouwen we wel een schuur waar waarschijnlijk een koude ruimte in komt, maar tot die tijd... hopen op warme winters

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hier waren ook al vroeg spruiten, heb de eersten eraf gehaald en zoveel mogelijk opgegeten (de aardappels die nog mooi en hard waren althans) De rest (3 handen vol denk ik) ligt nu nog verder te spruiten in de kelder. Eens kijken of ze het volhouden totdat het tijd is voor de grond.

 

Wanneer poten jullie de aardappels? Ik heb het idee dat het nog wel iets vroeger kan dan wat ik vorig jaar deed (half april).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...