Jump to content

laatbloeiende abrikozen

diesel4666

Recommended Posts

Ik overweeg om 2 laastam abrikozenboompjes te planten.
Maar ik heb al redelijk wat jaren enorme problemen met late nachtvorst. De pruimen en kersen heb ik al jarenlang triestige opbrengst van. Aangezien abrikoos nog vroeger bloeit, vind ik bloeitijd wel heel belangrijk. Zit er onderling eigenlijk veel verschil in bloeitijd bij abrikozen?

Verder is het voor mij te doen om uit de hand te eten. En indien mogelijk niet de allerdroogste rassen.

Ik had na wat opzoekwerk Bergeron en Hargrand genoteerd. Maar vind nergens de exacte bloeitijden. 

Welke rassen zijn laatbloeiers?

Edited by diesel4666

Het antwoord van de puzzel die je nu zelf probeert te maken vind je waarschijnlijk op de website en in het blog van Windindewilgen. 

Die heeft meer rassen abrikozen dan wij in ons leven zullen zien en legt uit welke je in ons klimaat het beste kunt kiezen. Late bloei is een. Maar vroege rijping, smaak,  vruchtbaarheid en vooral ook enige sterkte tegen ziektes zijn minstens zo belangrijk. 

Dit is de website naar het abrikozen-deel: https://www.windindewilgen.nl/abrikozen/

En eigenlijk is heel het blog, waar hij ook de nieuwste inzichten en informatie post, verplicht leesvoer. https://www.windindewilgen.nl/blog/

Hij komt tot een zeer duidelijk advies over wleke rassen de betere zijn om aan te planten.  

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

6 uren geleden, diesel4666 zei:

Echt een overzicht van bloeitijden vind ik wel nergens op het net. (Zoals je van kersen wel makkelijk vindt)

In het blog een advies van soorten. Daarin is de bloei ingecalculeerd, maar wordt vooral ook naar het geheel gekeken. De factoren die ik hiervoor aangaf. Niet te veel fixeren op de bloei alleen. Dat is boekjes-kennis. (Klopt tot op zekere hoogte, maar niet vanuit de praktijk!)  Er zijn abrikozen die in de bloei bijvoorbeeld iets vorst verdragen. Wist je dat?  Ik heb nu zelf een 8-tal rassen en nog een 12-tal eigen zaailingen staan en eigenlijk met vorst nog nooit echt problemen gehad. (Moet er bij zeggen dat de meeste nog niet dragen) (Zeeland). Op zich is een abrikoos een boom uit harde landklimaten en kan de boom zonder meer -35 tot -40 verdragen. Wat wel een grote rol speelt is andere klimaatfactoren (nattigheid, wind) ziektebestendigheid en bij bloei of er insecten vliegen voor bestuiving. Nederland is bij 5 a 6 rassen die al meer dan 50 jaar oud zijn blijven steken (als er al ergens abrikozen bomen verkocht worden in een kwekerij of tuincentra zijn het: Bredase, Hongaarse en Tros Oranje)...alle vernieuwing en nieuwe soorten komen van ver weg....een grote verdienste van WimindeWilgen is dat hij er een heel aantal in ons klimaat is gaan uitproberen. Kersen zijn een traditioneel en altijd, ook commercieel...maar dat wordt snel veeeel minder de laatste decennia!) en veel geteeld in NL en VL. dus vanzelf dat de bloeitijden daarvan bekend zijn... 

Bloeitijden zijn trouwens theorie....bedacht en enigzins interessant voor de telers die hectaren vol van 1 of 2 soorten planten....in de praktijk verschillen ze per jaar, per streek en is het zelfs mijn ervring dat de bloeivolgorde per jaar kan verschillen. Gewoon een redelijke soort kopen, zou ik zeggen en niet eerst met alle mogelijke websites de ideale boom voor jou proberen te berekenen. Veel "informatie"en geschreven dingen op internet bevatten fouten of zijn halve waarheid. 

Als je niet jaarlijks een goede opbrengst verwacht en tevreden bent met meeste jaren wat (overheerlijk...dat wel....een abrikoos van eigen boom is een onvergelijkbare traktatie!!!) en af en toe een hele goede en ook af en toe niets, is een abrikoos een prima fruitboom...speciaal voor de liefhebber. Veel makkelijker dan bijvoorbeeld een perzik. (In een kas is veel meer mogelijk) 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.